Ce spune șeful ARF despre electrificarea rețelei feroviare din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Șeful Autorității pentru Reforma Feroviară, Ștefan Roșeanu, a făcut câteva precizări într-un interviu acordat Agerpres privind electrificarea rețelei feroviare din România.

Cale ferată electrificată
O bună parte din rețeaua feroviară din România nu este electrificată Foto CFR Infrastructură

Pentru perioada următoare vorbim de electrificare pe Giurgiu-Bucureşti, Giurgiu-Videle, deci triunghiul care este în sud ar trebui pe ambele rute să se electrifice, Craiova-Calafat care şi el beneficiază de modernizare cu electrificare, linia de la mare, Constanţa-Mangalia, care şi ea este în plan de electrificare. Se vorbeşte din ce în ce mai serios de electrificare pe Bucureşti-Piteşti, care este, iar, un alt centru industrial major şi cu Titu la mijloc. Trebuie să ţinem cont şi de toate celelalte programe care există, de modernizare a căii ferate, care vor consuma resurse şi atunci este clar că şi pe zona de material rulant vor trebui să existe în continuare soluţii alternative, nu doar clasica locomotivă cu pantograf şi cu atât mai puţin trenurile diesel, care, clar, ca politică publică, sunt hulite”, a declarat Ștefan Roșeanu pentru Agerpres.

Potrivit acestuia, cel puțin în următorii 30 - 40 de ani nu se poate vorbi despre renunțarea la locomotive și vagoane: „Am spus-o şi în alte instanţe: locomotive, vagoane nu vor dispărea în România, cel puţin într-un orizont previzibil de 30-40 de ani. Va fi nevoie de locomotive nepoluante pentru liniile neelectrificate care deservesc şi vor deservi oraşe majore. Exemplul cel mai clasic este Medgidia - Tulcea. Tulcea, care este reşedinţă de judeţ, este deservită de o linie de aproape 160 de km cu o densitate de populaţie foarte scăzută, deci unde întotdeauna va fi foarte dificil să găseşti argumentele financiare pentru a electrifica clasic. Acolo vor trebui găsite alte soluţii prin care cele câteva trenuri, vehicule care circulă să nu mai polueze. La fel, probabil şi în alte zone din ţară”.

Un alt exemplu dat de oficial este în zona de est a României - fosta reşedinţă de judeţ Dorohoi, dar care acum este un oraş secundar: „Nu cred că Dorohoi va fi vreodată prioritate zero în electrificare. Satu Mare - Baia Mare sunt pe liniile neelectrificate. La Oradea, vine electrificarea dinspre Cluj, dar în linia de pe lângă graniţa de vest este o linie neelectrificată. Deci, trebuie să gândim soluţiile tehnice care să îmbine...Valea Oltului, Sibiu - Râmnicu Vâlcea, coborâm de la Slatina spre Craiova, deci este o linie foarte importantă şi întotdeauna sunt discuţii de 'oul şi găina': investim ca să aducem călători. Nu avem călători, de aceea nu investim. De aceea nu cred că va fi un proiect foarte rapid de electrificat. Avem altele cu presiune poate mai mare şi care ne vor consuma resurse economice în anii viitori”.

Prima linie de cale ferată electrificată din România are 62 de ani

La 27 decembrie 2022, s-au împlinit 62 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare pentru calea ferată din România, prima linie cu lucrări de electrificare fiind Predeal-Braşov, segment cu tuneluri construit în urmă cu aproape un secol și jumătate ( 1876-1878).

La 62 de ani de la acel moment şi la 57 de ani de la punerea în funcţiune a tronsonului electrificat Predeal- Braşov, Ministerul Transporturilor a reuşit electrificarea a doar 38 % din întreaga reţea feroviară, foarte puţin faţă de media europeană, potrivit Economedia. Bulgaria, spre comparaţie a ajuns la un procent de electrificare de peste 70 %. Despre modernizarea Magistralei spre Braşov. Stâlpul de electrificare montat pe 27 decembrie 1960 în staţia Predeal avea 20 de metri înălţime, potrivit Asociaţiei Inginerilor Feroviari din România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite