Cele 3 motive să mănânci ciocolată neagră în fiecare zi

Cele 3
motive să mănânci ciocolată neagră în fiecare zi

O pătrăţică de ciocolată pe zi echilibrează funcţiile sistemului cardiovascular FOTO Shutterstock

Am tot auzit, în ultima vreme, că e bine să mâncăm ciocolată neagră, amăruie, cu cât mai multă cacao. Studii recente ne oferă explicaţiile precise care confirmă fără urmă de îndoială calitatea de medicament natural al ciocolatei negre.

Ştiri pe aceeaşi temă


1. Scade riscul bolilor de inimă

Tinerii de peste 20 de ani care mănâncă în fiecare zi 8 grame de ciocolată neagră (adică o pătrăţică) prezintă o îmbunătăţire evidentă a funcţiilor vasculare, a arătat un studiu recent realizat de echipa medicului Telmo Pereira, de la Colegiul Superior de Tehnologie a Sănătăţii din Portugalia.

Fluxul arterial în cazul celor care consumă cu regularitate ciocolată neagră creşte cu 14% sau chiar cu 23%, potrivit specialiştilor portughezi. Condiţia este, desigur, ca nivelul de cacao din ciocolată să fie de cel puţin 70% şi să se menţină obiceiul de a mânca o pătrăţică pe zi cel puţin o lună.

„Desigur, ciocolata nu poate înlocui medicamente prescrise de medicii cardiologi acolo unde este nevoie de ele. Adică în cazul unei persoane cu funcţii vasculare sever afectate, nu te poţi baza pe efectele ciocolatei negre. Dar cei care beneficiază cel mai mult de beneficiile ei sunt cei cu risc mediu de boli cardiovasculare, obţinute la testele medicale pe care le realizează cardiologii“, explică Pereira.

De altfel, în cadrul unor cercetări anterioare, ciocolata neagră a fost comparată cu medicamentele pentru reducerea tensiunii arteriale ca eficienţă.

2. Previne diabetul

Polifenolii, substanţele benefice care se regăsesc din belşug în ciocolata neagră, sunt extrem de utili şi în reglarea sensibilităţii la insulină. Sensibilitatea organismului la insulină este prima care are de suferit în cadrul sindromului metabolic (caracterizat prin hipertensiune, hiperglicemie şi un nivel crescut al grăsimilor în sânge), premergător diabetului.

În cadrul unui studiu publicat în revista de specialitate „Endocrine Abstracts“, cercetătorii au oferit o cantitate chiar mai mare de ciocolată neagră decât portughezii în vederea obţinerii unor rezultate bune: 20 de grame de ciocolată (aproape trei pătrăţele), timp de o lună. „Rezultatele demonstrează că 20 de grame de ciocolată neagră cu peste 70% cacao pot întârzia sau preveni declanşarea diabetului de tip II“, precizează Grace Farhat, cercetătoare în cadrul departamentului de dietetică, nutriţie şi ştiinţe biologice al Universităţii „Regina Maria“ din Edinburgh, Marea Britanie, coordonatoarea studiului.

3. Are efect euforizant

Cacaua din ciocolata neagră are capacitatea de a stimula producţia în organism a unor neurotransmiţători (acei mesageri din creierul nostru care îi „spun“ corpului cum să se comporte şi cum să se simtă) care ne conferă o stare de bine. De altfel, medicul psihiatru Adela Ciobanu, de la Spitalul „Al. Obregia“ din Capitală, spune că „ciocolata neagră are chiar un uşor efect euforizant, pe moment“. Sigur, aceasta nu înseamnă că poate trata depresia, subliniază specialista.

Efectele benefice, stimulate de bacteriile intestinale

O echipă de cercetători americani de la Universitatea de Stat din Louisiana au vrut să observe cum este metabolizată ciocolata neagră şi ce anume o face să fie atât de eficientă în reducerea tensiunii arteriale, de exemplu. Specialiştii au constatat că atât antioxidanţii, cât şi fibrele din cacao fermentează în zona finală a tractului digestiv, ceea ce eliberează proprietăţile benefice în corp.

Pentru a observa exact drumul ciocolatei în organism, coordonatorul John Finley, profesor de Ştiinţe Alimentare, împreună cu studenţii lui, a creat în laborator un intestin artificial. „Este un proces destul de dezgustător“, spune Finley, citat de „Scientific American“.

Cacaua este o sursă de polifenoli mai importantă decât vinul roşu sau ceaiul negru.

Specialiştii au folosit pudră pură de cacao, fără zahăr. Într-o primă fază, pentru a simula faza iniţială a procesului de digestie, au trecut pudra printr-o baie de emzime. „Am rămas, astfel, cu materii care nu sunt digerabile“, explică Finley. Acestea ajung să „hrănească“ microbii din zona inferioară a intestinelor. Bacteriile respective au fermentat, practic, aceşti compuşi (flavonoidele) şi i-au „spart“ în particule antiinflamatoare mai mici, care au putut fi absorbite astfel în fluxul sangvin.

Cacaua pură, chiar mai bună decât ciocolata neagră

Cu cât proporţia de cacao în ciocolată este mai mare, cu atât acest desert devine un „medicament“ mai eficient, spun specialiştii. „Totuşi, chiar şi cea mai neagră ciocolată trebuie consumată cu moderaţie, fiindcă poate să îngraşe“, spune Pereira.

Iar Finley subliniază că dacă preferăm praful de cacao, vom stimula şi producţia de bacterii bune în colon. „După acest studiu, am început să presar pudră de cacao (atenţie să nu fie ultraprocesată!) peste cerealele de dimineaţă. Se creează astfel un efect sinergic produs de compuşii antiinflamatori din cacao şi de fibrele din cerealele integrale. Aşadar, unu plus unu fac trei, în acest caz“, mărturiseşte cercetătorul. 

citeste totul despre: