Primăria lui Robert Negoiţă a tocat milioane de lei pe lucrări fictive

Primăria lui Robert Negoiţă a tocat milioane de lei pe lucrări fictive 

Administrarea Domeniului Public Bucureşti, unitate subordonată Primăriei Sectorului 3, a cheltuit milioane de lei pe lucrări inexistente, banii ajungând la o firmă de casă a primăriei gestionate de Robert Negoiţă, arată un raport al Curţii de Conturi. Pe fir au intrat şi procurorii anticorupţie, care investighează cazul.

Ştiri pe aceeaşi temă

Curtea de Conturi a sesizat, recent, procurorii DNA, pentru o fraudă produsă la Administrarea Domeniului Public Bucureşti (ADPB) SA, firmă al cărei principal acţionar este Consiliul Local al sectorului 3. Subalternii primarului Robert Negoiţă au atribuit un contract, fără licitaţie, unei firme de casă a primăriei, Concelex SRL, pentru amenajarea pepinierei sectorului 3.
Concelex a încasat toţi banii şi nu a făcut decât o mică parte din lucrări, susţin auditorii. Mai mult, Concelex a fost un simplu intermediar, cesionând contractul unei alte firme, Eurolex AG Consult SRL.

Contract fără licitaţie

Printr-o hotărâre din septembrie 2012, Consiliul de Administraţie al ADPB SA a aprobat un plan de investiţii pentru reabilitarea pepinierei sectorului 3, din strada Releului, costurile fiind estimate la 500.000 de euro. Conform procesului-verbal al şedinţei, suma ar fi acoperit contravaloarea lucrărilor de defrişare, curăţat pământ, forat puţuri şi instalare sere.

Deşi are în obiectul de activitate ”amenajarea şi întretinerea spaţiilor verzi, lucrări de salubrizare, defrişări, toaletări vegetaţie”, ADPB SA a preferat să apeleze la o firmă privată. Astfel, contractul a fost atribuit, prin procedură de selecţie, firmei Concelex SRL, ”fără o fundamentare reală pe elemente de cost a sumei estimate şi fără a avea aprobarea consiliului de administraţie”.
Contractul, în valoare de 2,5 milioane de lei, a fost parafat la 1 noiembrie 2012 şi avea ca obiect ”amenajare teren 9 hectare, împrejmuire gard, perimetru pietonal betonat/dale de piatră aferent împrejmuirii cu gard (pe interior), sistem de irigaţii, sistem de iluminat, drumuri de acces pietruite în interiorul pepinierei”.

Cu toate că în contract s-a stipulat că preţul este ferm pentru toate categoriile de cheltuieli ”necesare pentru executarea la timp şi în condiţii de calitate a tuturor lucrărilor asumate în contract”, conducerea ADPB a acceptat, în mod inexplicabil, o anexă. Documentul prevedea  lista cu lucrări, dar din care fuseseră omise tocmai operaţiunile importante ce făceau obiectul contractului: perimetrul pietonal betonat, sistemul de irigaţii şi sistemul de iluminat.

Deviz supraevaluat

Potrivit Curţii de Conturi, devizul decontat a fost supradimensionat şi supraevaluat. Astfel, pentru ”transport rutier al pământului şi molozului cu autobasculante pe o distanţă de 30 de kilometri”, a fost facturată cantitatea de 14.841 de tone, în valoare totală de 868.145 lei, ceea ce reprezintă o treime din valoarea contractului. În acelaşi mod au fost umflate şi alte lucrări, precum împrăştierea pământului vegetal de umplutură, scoaterea manuală a cioatelor de foioase sau confecţionarea panourilor din plasă de sârmă zincată pentru împrejmuire.
Fără o minimă verificare privind modul în care s-a întocmit devizul, tot în noiembrie 2012, ADPB a achitat firmei Concelex valoarea contractului.

Lucrări doar pe hârtie

În noiembrie 2014, auditorii au verificat şi pe teren situaţia lucrărilor de la pepinieră, constatând că multe dintre acestea fuseseră supraevaluate sau nu au fost făcute deloc. Printre operaţiunile neexecutate, dar decontate se numără perimetru pietonal betonat, sistem de irigaţii şi sistem de iluminat. Drumurile de acces din interiorul pepinierei nu erau pietruite conform devizului, prin utilizarea de nisip şi piatră, fiind împrăştiat doar un strat subţire de balast.

Cele mai mari neconcordanţe au fost găsite la situaţia culturilor. Suprafaţa plantaţiilor existente stabilită pe fiecare categorie în parte se rezumă la 1.330 metri pătraţi plantaţi cu trandafiri şi 6.400 metri pătraţi cu platani. În total, s-au plantat doar 7.730 de metri pătraţi, faţă de 67.500 de metri pătraţi cât se prevăzuse a fi amenajat pentru culturi.
Culmea, aceste suprafeţe au fost cultivate chiar în timpul controlului Curţii de Conturi.

”Diferenţa de 89.856 de metri pătraţi, ceea ce reprezintă peste 90% din suprafaţa pretins amenajată, este lipsită de utilitate, degradată, plină de vegetaţie crescută spontan, fără nicio perspectivă de utilizare în scopul în care s-au plătit aşa-zisele investiţii necesare activităţii de peisagistică şi amenajare spaţii verzi pe raza sectorului 3”, se precizează în raportul Curţii de Conturi.

Iulian Marin, fost director ADPB: Nu s-a decontat nicin ban aiurea

Contactat de ”Adevărul”, directorul general al ADPB de la acea vreme, Iulian Marin, a susţinut că totul s-a făcut legal. ”Lucrările există, pomii au fost plantaţi, nu s-a decontat nicin ban aiurea”, a afirmat Marin.

Acesta a justificat şi de ce a apelat ADPB la o altă firmă pentru a curăţa pepiniera. ”ADPB nu avea capacitatea necesară de a face lucrările, de aceea a externalizat aceste lucrări. Noi nu ne supunem Legii achiziţiilor publice şi nu eram obligaţi să facem licitaţie. Dar totul s-a făcut legal”, a spus fostul director.

Despre lucrările neexecutate, Iulian Marin recunoaşte că făceau obiectul contractului, dar afirmă că nu au fost plătite. ”S-a plătit numai ce s-a executat”, a precizat acesta. Iulian Marin nu are ce să-şi reproşeze şi susţine că va colabora cu anchetatorii pentru a se face lumină în acest caz.
”Dacă Curtea de Conturi a sesizat parchetul, probabil că o să mă cheme şi pe mine să mă întrebe ce s-a întâmplat acolo. Eu vă zic că nu s-a făcut nimic ilegal. Eu am făcut plăţi doar în urma proceselor-verbale de recepţie. Mijloacele mele de apărare vor veni în momentul în care mi se va comunica ceva opozabil”, a declarat Iulian Marin, care, în prezent, este avocat în Baroul Bucureşti. 

Primarul sectorului 3, Robert Negoiţă, nu a putut fi contactat, fiind pe ”teren”, potrivit secretarei acesteia. Nici patronul firmei Concelex SRL, Daniel Piţurlea, dezvoltatorul complexului de locuinţe Orhideea Garden din Bucureşti, nu a fost de găsit. ”Nu este disponibil în acest moment, lăsaţi-mi un număr de telefon şi o să vă sune dumnealui când se eliberează”, a spus asistenta omului de afaceri. Până la închiderea ediţiei, Daniel Piţurlea nu ne-a contactat.

Afaceri profitabile cu statul

Concelex SRL, dar şi alte societăţi ale omului de afaceri Daniel Piţurlea, sunt abonate de ani de zile la contracte pe bani publici. ”Numele Concelex mi-e cunoscut, ştiu că a mai lucrat cu ADPB”, a afirmat Iulian Marin.

În septembrie 2014, SC Energo Drobeta SA, controlată de Daniel Piţurlea, a câştigat un contract de 200 de milioane de lei pentru reparaţii curente şi capitale la şcolile din sectorul 3 şi la toate clădirile aflate în administrarea primăriei.

Eurolex AG Consult SRL a primit şi ea contracte de la Robert Negoiţă. În 2012, societatea a încasat de la ADPB SA aproape un milion de lei pentru plantarea a 127.000 de arbuşti pentru gard viu. Ulterior, tot Curtea de Conturi a constatat că Eurolex AG Consult a plantat doar 38.000 de arbuşti, încasând ilegal diferenţa de bani pentru 89.000 de pomi.

Nu este prima oară când firma Eurolex AG Consult SRL încasează bani de la stat fără să facă lucrările contractate. În 2010, Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB) a achitat Eurolex AG Consult SRL nu mai puţin de 1,27 milioane de lei pentru toaletarea arborilor. În final, au fost coafaţi doar 170 de arbori şi nicidecum 2.500, câţi erau prevăzuţi în acte.

citeste totul despre: