Şcoala pentru Democraţie de la Constanţa

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei 18 cursanţi, alături de Sorin Ioniţă, preşedinte EXPERT FORUM
Cei 18 cursanţi, alături de Sorin Ioniţă, preşedinte EXPERT FORUM

„Principalul scop al educaţiei nu este ştiinţa, ci acţiunea" (Herbert Spencer). Sub această deviză s-a desfăşurat cursul de pregătire găzduit de Expert Forum la Constanţa în perioada 5-10 februarie, pentru care au fost selectaţi 18 profesori din judeţele Constanţa, Galaţi, Ialomiţa şi Tulcea.

Primele două zile ale training-ului au fost dedicate educaţiei nonformale, concept nou pentru şcoala românească, ce se lasă cu greu implementat în practică. Sesiunile referitoare la noile metode au fost găzduite de Andreea Firăstrăeru, profesor şi coordonator  al programului Train the Trainers din cadrul Institutului Român de Training.

Suntem datori să aplicăm la clasă metodele prin care profesorul se detaşează de programa şcolară obişnuită, inducând o atmosferă relaxată în scopul favorizării dezbaterii, limitându-se la rolul de moderator şi facilitator al învăţării. De altfel, aceasta a fost şi maniera în care formatorii seminarului de săptămâna trecută au lucrat cu noi. Cursul s-a desfăşurat după modelul modern open-space, fiecare participant având posibilitatea de a fi în poziţia de lector.

De asemenea, Biblioteca Vie a fost o strategie mai mult decât eficientă de facilitare a interacţiunii cursanţilor cu cei patru invitaţi, activişti civici locali. Spre deosebire de expunere, s-a economisit timp şi s-au obţinut rezultate maxime. Un succes personal născut în urma acestei sesiuni este promisiunea lui Cosmin Bârzan, cunoscut activist civic din Constanţa, şi anume organizarea unei conferinţe la Slobozia pe tema dezvoltării durabile cu participarea lui Călin Georgescu, fost expert la ONU.

A fost şi o ocazie prin care Expert Forum, think tank de politici publice, şi-a prezentat cele mai recente studii, minuţios elaborate, cu privire la clientelismul politic- modul de alocare a resurselor bugetare de la centru pe criterii politice. Rezultatele studiilor au fost redate sub formă de statistici şi hărţi. Le puteţi consulta aici. De asemenea, Laura Ştefan, expert anticorupţie, ne-a vorbit despre progresele nevăzute ale justiţiei româneşti din ultimii ani. Rămâne însă o problemă esenţială: rata de recuperare a prejudiciilor în cazurile de corupţie, destul de mică în comparaţie cu alte state europene. Şi nu în ultimul rând, Sorin Ioniţă, preşedinte Expert Forum, ne-a prezentat studiile sale despre fenomenul Fake News, cât şi cele despre populism politic.

A doua parte a traning-ului a fost despre integrarea şcolii în demersul de democratizare a societăţii româneşti, fiind vehiculate concepte fundamentale precum democraţia şi statul de drept, buna guvernare, participarea publică şi cetăţenia activă. În acest scop, cursul se va finaliza prin prezentarea de către fiecare cursant a unor proiecte civice sustenabile în comunitatea din care provin sau îşi desfăşoară activitatea didactică.

Cred că schimbarea în bine începe din comunitate şi de la nivel local, iar Şcoala pentru Democraţie sprijină astfel de iniţiative la firul ierbii. (Septimius Pârvu, organizator)

Prin urmare, beneficiarii finali ai Şcolii pentru Democraţie vor fi elevii, antrenaţi în demersuri de cetăţenie activă. Datoria noastră este să-i introducem pe noii mileniali într-o lume a implicării civice, în care pasivismul nu îşi are locul.

Suntem beneficiarii unei ferestre de oportunitate inimaginabilă în urmă cu câteva decenii şi depinde de noi să o păstrăm deschisă pentru generaţiile viitoare.  (Vasile Mihai, cursant)

Recenzii ale participanţilor

Prin programul Scoala pentru Democraţie lucrăm cu profesori pentru a înţelege mai bine cât de importantă este învăţarea aplicată, prin metode nonformale, care să treacă dincolo de predarea mecanică în clasă, fără implicarea elevului. Întâi organizăm un training de o săptămână, pentru a dezbate despre mecanismele de bază ale democraţiei şi pentru a le transpune în proiecte civice în comunităţile de unde vin profesorii, pornind de la nevoile exprimate de elevi. Astfel, ne-am propus să rezolvăm participativ probleme ale comunităţii şi să deschidem dezbateri despre lucruri importante la nivel local. 

 

La Constanţa am lucrat cu 18 profesori din regiune, cu experienţe diferite, dar cu obiectivul comun de a deveni lideri în comunităţile de unde vin şi de a crea o schimbare în bine. În lunile următoare vom colabora cu aceştia şi vom merge în şcoli pentru a-i asista să pună în practică aptitudinile dobândite. Cred că schimbarea în bine începe din comunitate şi de la nivel local, iar Şcoala pentru Democraţie sprijină astfel de iniţiative la firul ierbii.

SEPTIMIUS PÂRVU, organizator, membru EXPERT FORUM

Şcoala pentru Democraţie este pentru mine o experienţă unică. În acest spaţiu privilegiat am întâlnit oameni deosebiţi, cu adevărat interesaţi de maniera în care putem ajuta elevii să intre într-un dialog civic.

RALUCA BOTEZ, profesor de limba şi literatura română, Constanţa

Sesiuni antrenante, experţi bine pregătiţi, dar era nevoie de mai multe exemple de implicare civică.

MARIANA COSTACHE, profesor de istorie, Tulcea

Alături de 18 colegi, majoritatea profesori de istorie şi cultură civică, am dezbătut problemele cu care se confruntă societatea contemporană şi am exersat metode nonformale de abordare a procesul de predare-învăţare.Deşi cursurile erau foarte dense şi solicitau intens atenţia noastră, formatorii au ştiut să alterneze activităţile, astfel încât să păstreze tonusul cursanţilor până la sfârşitul programului.

Impresia generală a fost de optimism, deoarece am abandonat ideea că România este undeva la periferia lumii civilizate unde nu se petrece nimic bun. Privind retrospectiv, se observă că am pornit de la teamă şi corupţie şi am ajuns la afirmarea statului de drept şi la consolidarea democraţiei în marea familie europeană. Totuşi, pentru afirmarea democraţiei, fiecare dintre noi are datoria să lupte cu mijloacele puse la dispoziţie de societate. 

Cel mai important pas, aşa cum a reieşit din dezbateri, este votul, un gest civic de mare responsabilitate care nu trebuie vândut pentru mici foloase efemere. Suntem beneficiarii unei ferestre de oportunitate inimaginabilă în urmă cu câteva decenii şi depinde de noi să o păstrăm deschisă pentru generaţiile viitoare. 

Deşi au fost reprezentate diverse opţiuni politice şi s-au susţinut păreri divergente, s-au făcut auzite toate opiniile. Poate că acest curs de abia acum începe, deoarece s-au înfiripat parteneriate, s-au legat prietenii. Ne vom întâlni şi cu participanţii de la alte ediţii ale Şcolii pentru democraţie şi vom consolida ce am început. Drumul e lung, poate şi greu, dar primul pas a fost făcut la malul mării într-un înfrigurat februarie.

VASILE MIHAI, profesor de limba şi literatura română, Galaţi.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite