Reminiscenţe comuniste la Primăria Capitalei

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
foto: Sergiu Brega
foto: Sergiu Brega

După 27 de ani de la moartea lui Ceauşescu, câţiva din Primăria Capitalei cred că adunările publice au nevoie de aprobare! Ieri am citit comunicatul lor şi mă simţeam ca înainte de '90, când citeam „Scînteia”, ziarul de propagandă al regimului comunist.

Deoarece observ că cetăţenii pot comunica cu actuala administraţia a oraşului doar prin comunicate de presă, asociaţia OPTAR a formulat azi câteva precizări referitoare la opiniile celor din Primăria Capitalei. Însă înainte de a prezenta comunicatul OPTAR, citiţi primul paragraf din comunicatul Primăriei.

În legătură cu protestul bicicliştilor, organizat astăzi, 22 aprilie, Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Bucureşti este împuternicit să facă următoarele precizări: Primăria Municipiului Bucureşti nu a autorizat organizarea marşului bicicliştilor programat pentru sâmbătă, 22 aprilie 2017, din cauza faptului că organizatorul nu a solicitat aprobarea organizării acestui eveniment, ci doar a înştiinţat Comisia de Analiză şi Avizare a Cererilor pentru Desfăşurarea Adunărilor Publice din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti.

Iată mai jos comunicatul transmis presei de asociaţia OPTAR în urmă cu câteva minute.

Reminiscenţe comuniste la Primăria Capitalei – precizări privind marşul bicicliştilor

Pe 22 aprilie 2017, după cel de-al zecelea protest al bicicliştilor bucureşteni desfăşurat sub sloganul „Vrem un oraş pentru oameni!”, Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Bucureşti a emis un comunicat în care condamnă faptul că asociaţia OPTAR, în calitate de organizator, nu a solicitat aprobarea oraganizării adunării publice, ci doar a înştiinţat desfăşurarea acesteia.

Din punctul nostru de vedere, suntem îngrijoraţi de faptul că, după 26 de ani de când cetăţenii României şi-au câştigat libertatea de a-şi exprima opiniile politice, sociale sau de altă natură, de a organiza mitinguri sau orice alte întruniri, încă mai există persoane care cred că au dreptul să aprobe aceste activităţi. Probabil, aprobarea acestor libertăţi se practica pe vremea comunismului, însă, de la apariţia Legii 60 din 1991 aceste libertăţi sunt garantate prin lege şi nu mai necesită aprobare.

Conform dispoziţiilor legale, pentru desfăşurarea unei adunări publice, un organizator trebuie doar să înştiinţeze Primăria prin depunerea unei declaraţii cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurarea acesteia. Asociaţia OPTAR a depus această declaraţie, dar niciodată nu a solicitat aprobarea deoarece aceasta nu este necesară.

Art. 7: „Organizatorii adunărilor publice vor depune declaraţie scrisă la primărie, cu cel puţin 3 zile înainte de data desfăşurării acestora.” 

Conform legii, Primăriile pot interzice organizarea unei adunări publice prin emiterea unei decizii în termen de 48 de ore de la primirea declaraţiei, dar doar pentru motivele precizate de lege.

Art. 10: Primăriile pot, cu consultarea organului local al poliţiei, să interzică organizarea adunării publice, dacă deţin date din care rezulta ca desfăşurarea acesteia ar duce la incălcarea prevederilor art. 2 sau dacă, în perioada, locul şi pe traseele unde aceasta ar urma sa aibă loc, se execută lucrări edilitar gospodăreşti de amploare. Art. 11: Decizia prin care se interzice desfăşurarea adunării publice se comunica în scris organizatorului, cu arătarea motivelor care au determinat-o, în termen de 48 de ore de la primirea declaraţiei scrise.

Toate cele 10 marşuri ale bicicliştilor au îndeplinit condiţiile legale de desfăşurare, fiind declarate în prealabil în termenul legal, fără să existe vreo decizie de interzicere emisă în termenul legal şi cu invocarea vreunui motiv legal.

Faptul că în comunicatul Primăriei apare de două ori cuvântul „aprobare” atunci când se vorbeşte de o adunare publică înregistrată ca protest, ne duce cu gândul că, după 27 de ani de la căderea comunismului, încă mai sunt persoane nostalgice care şi-ar dori să aibă drept de decizie privind libertatea exprimării opiniilor de către cetăţeni.

Asociaţia OPTAR şi-a oferit tot timpul disponibilitatea de a colabora cu administraţia locală pentru dezvoltarea mobilităţii urbane durabile. Pe lângă numeroasele soluţii prezentate în grupurile de lucru de la Primărie, în iulie 2014, OPTAR a depus la registratura Primăriei Capitalei un document complex cu soluţii simple şi ieftine pentru încurajarea deplasărilor nemotorizate. Documentul şi toate propunerile OPTAR au fost ingnorate de administraţia locală.

În noiembrie 2015, OPTAR a realizat un nou document, sintetizat în doar 6 pagini. În acest ghid, aprobat odată cu adoptarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, se prevede că trebuie permisă circulaţia bicicletelor pe culoarul RATB atunci când acesta se realizează pe prima bandă de circulaţie.

Cu toate acestea, Primăria Capitalei refuză să răspundă sutelor de petiţii depuse de cetăţeni în luna februarie care cer acelaşi lucru: siguranţă pentru toate categoriile de participanţi la trafic.

Dar Primăria Capitalei are şi alte restanţe faţă de cetăţeni:

- n-a organizat nicio întâlnire de informare a cetăţenilor despre planificarea mobilităţii urbane durabile

- în Bucureşti nu există nicio stradă accesibilizată la nevoile persoanelor cu dizabilităţi

- 4 primari, având 10 milioane de Euro la dispoziţie, n-au reuşit în 3 ani să construiască măcar 1 metru de pistă pentru biciclete

De precizat că la dezbaterea privind adoptarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, niciunul dintre reprezentanţii administraţiei n-au ştiut să răspundă cetăţenilor la întrebarea „ce veţi face cu maşinile parcate ilegal pe trotuare?”. Acest lucru demonstrează că administraţia nu are o strategie de dezvoltare durabilă a mobilităţii.

După tiparul utilizat pe vremea comunismului, din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă au fost eliminate observaţiile experţilor care precizau că în Bucureşti – Ilfov nu există nicio stradă accesibilizată la nevoile persoanelor cu dizabilităţi. Cu toate că documentele sunt publice, viceprimarul Bădulescu a contrazis dovezile, afirmând chiar că primăria a primit „scrisori de mulţumire” din partea persoanelor cu dizabilităţi. (subiect discutat începând cu pagina 873)

Trebuie precizat că niciuna dintre sutele de observaţii depuse de cetăţeni la dezbaterea actului normativ de adoptare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă nu a primit răspuns, demonstrând, dacă mai era nevoie, faptul că actuala administraţie ignoră absolut toate opiniile cetăţenilor. 

Deoarece Primăria nu obişnuieşte să poarte un dialog cu cetăţenii iar comunicarea se face prin intermediul presei, provocăm biroul de presă al Primăriei Capitalei să ne răspundă la 3 întrebări:

1. Câte intâlniri de informare a cetăţenilor despre planificarea mobilităţii urbane durabile vor fi organizate de Primăria Capitalei în următoarea perioadă?

2. Câte străzi vor fi accesibilizate la nevoile persoanelor cu dizabilităţi de Primăria Capitalei în următoarea perioadă?

3. Câte trasee cu piste pentru biciclete, dintre cele 12 prioritare stabilite de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, vor fi realizate în următoarea perioadă?

Asociaţia OPTAR va monitoriza activităţile Primăriei Capitalei iar dacă va constata că răspunsul la cele 3 întrebări va fi „zero”, pe data 23 septembrie 2017, cu ocazia următorului protest, marşul bicicliştilor va opri din nou în faţa Primăriei Capitalei cu următorul mesaj: Primăria ZERO – probabil cea mai incompetentă administraţie din lume”.

------------------------

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.
-----------------------

Marian Ivan
membru confondator OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite