Troleibuzele în centru, microbuzele la periferie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primarul Dorin Chirtoacă vrea ca municipalitatea să renunţe la câte o rută de maxi-taxi în fiecare săptămână, astfel încât, într-un an, fluxul de călători să fie redirecţionat spre transportul public.

Edilul-şef a declarat, astăzi, că oraşul Chişinău are nevoie de transport de capacitate mare. „Microbuzele au salvat situaţia pe parcursul a 20 de ani, dar în ultimul timp lucrurile s-au complicat. În contractul de împrumut bancar pentru achiziţionarea celor 100 de troleibuze este stipulat să fie exclusă suprapunerea rutelor private cu cele municipale“, a argumentat Dorin Chirtoacă.

Primarul propune ca microbuzele să presteze servicii la periferii, să facă legătura dintre suburbii şi Capitală sau să transporte călători din sectoare spre centrul oraşului, acolo unde nu e suficient transport public. 
Acum Direcţia Transport urmează să propună modificări de itinerar pe fiecare rută în parte şi un grafic de sistare a rutelor de maxi-taxi.

„Sistarea totală este imposibilă“

Ion Mămăligă, şeful Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, este de acord cu excluderea rutele a căror itinerar se suprapune în totalitate cu cel al autobuzelor şi troleibuzelor, dar susţine că sistarea totală este imposibilă deoarece municipalitatea nu are suficiente mijloace de transport noi ca să le înlocuiască pe cele private. „Dacă vorbim, de exemplu, de ruta 110, cele 40 de microbuze trebuie înlocuite cu zece troleibuze.

Rezerva de maşini pe care o are în prezent Regia Transport Electric poate acoperi doar două rute suspendate. Reforma trebuie făcută pe măsură ce vor fi achiziţionate mijloace de transport noi“, susţine Mămăligă.

Pasagerii să aleagă

Preşedintele asociaţiei consideră că pasagerii trebuie să aibă alternativă şi să aleagă singuri mijlocul de transport care le convine.

Universitatea Tehnică din Moldova a făcut un studiu propriu de eficientizare a transportului public de călători în Chişinău. Victor Ciobanu, şeful Catedrei inginerie şi management în transport, susţine că modificările cerute de Chirtoacă sunt recomandat doar în cazul celor şase rute de microbuz care se suprapun în totalitate cu transportul municipal.

„Pe alte 14 rute suprapunere este în proporţie de 75%. Dacă înlăturăm cele 20 de rute, pot apărea probleme. Primăria trebuie să revadă graficul de circulaţie şi să organizeze în aşa fel activitatea transportului public ca acesta să fie avantajos pentru toată lumea, fără a fi mărite esenţial tarifele“, consideră Victor Ciobanu.

Profesorul e de părerea că în această situaţie vor avea de suferit, în primul rând, călătorii, care vor fi nevoiţi să facă mai multe transbordări pentru a ajunge la serviciu, la şcoală sau la biserică.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite