Secretul singurei autostrăzi din România care a fost finalizată înainte de termen, explicat de directorul de proiect: „A fost cea mai mare provocare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Loturile unu şi doi ale Autostrăzii Timişoara-Lugoj, realizate de UMB Spedition (lotul I) şi Tirrena Scavi (lotul doi), sunt singurele tronsoane de autostradă din România finalizate înainte de termen. Directorul proiectului de construire a lotului doi din Autostrada Lugoj – Timişoara a vorbit pentru „Adevărul” despre provocările din spatele lucrării.

Autostrada Timişoara – Lugoj este formată din două loturi cu o lungime totală de 35,1 km. Lotul unu, cuprins între Giarmata şi Izvin, are o lungime de 9,5 km şi a costat 210 milioane lei fără TVA. Lucrarea a fost realizată de Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Construzioni, condusă de UMB Spedition şi a fost terminată în octombrie 2012, cu opt luni înainte de termen. Cel de-al doilea lot al autostrăzii Timişoara – Lugoj, cuprins între Izvin şi Şanoviţa are o lungime de 25,6 kilometri şi o valoare de 423 de milioane de lei fără TVA (aproximativ 100 de milioane de euro). Lucrarea a fost realizată de Asocierea Tirrena Scavi şi Societa Italiana per Condotte D’Acqua, condusă de Tirrena Scavi. Autostrada e gata de inaugurare, fiind finalizată cu şapte luni înainte de termen. Finalizarea celor două loturi de autostradă înainte de termen face din autostrada Timişoara – Lugoj singura autostradă din România terminată înainte de termen.

Directorul de proiect de la lotul doi al autostrăzii Timişoara – Lugoj, Andreea Barsanti, un italian - ardelean venit în România în urmă cu 15 ani, a vorbit pentru „Adevărul” despre secretul finalizării unei autostrăzi înainte de termen. Într-o română cu accent italian, Barsanti a spus că succesul a fost dat de învingerea birocraţiei. „Provocările cele mai mari au fost să ne luptăm cu birocraţia. Probleme strict de lucru nu au fost foarte mari, dar cu birocraţia, cu Guvernul, cu contractul a fost foarte greu. Toată problema vine de la faptul că legislaţia română nu se prea potriveşte cu condiţiile contractuale din domeniul construcţiei de autostrăzi”, a declarat Andrea Barsanti.

Pe lângă birocraţie, firma care a realizat autostrada care leagă Lugojul de Europa s-a confruntat şi cu reacţia cetăţenilor afectaţi direct de proiect. „Uitaţi. Domnul ăla care lucrează acolo (n.r. arată spre un tractor care ară un ogor) era în fiecare zi peste noi. Că gardul ăla e un pic mai încolo, că am intrat un metru. În fiecare zi aveam plângeri de tot felul de la cetăţeni, care, pe bună dreptate, au fost speriaţi când au văzut că intră excavatorul lângă proprietatea lor. Au fost perioade în care în fiecare zi aveam coadă de oameni la birou”, a mai declarat directorul de proiect de la autostradă.

Barsanti a mărturisit că o problemă pe toată derularea proiectului a fost şi furtul de motorină, în fiecare noapte „evaporându-se” până la 200 de litri de motorină. Pe lângă asta, bateriile utilajelor dispăreau într-o veselie. Hoţii au ajuns să fie mână în mână cu firmele de pază angajate de constructor, singura soluţie găsită fiind penalizarea la plata facturilor pentru pază.

Directorul de proiect al autostrăzii Timişoara – Lugoj, lot doi, a declarat că Tirrena Scavi se bazează pe aproximativ 70 de oameni care sunt în firmă de 10-15 ani, mergând pe toate şantierele României alături de italienii care construiesc drumuri. „Din 1995 când a venit în România, Tirrena Scavi a reabilitat peste 2.000 de kilometri de drumuri”, a spus Barsanti. Pentru oamenii care însoţesc firma pe şantiere se asigură cazare şi masă, restul fiind atraşi din zonele în care se lucrează. Un buldozerist care a lucrat la autostradă a câştigat, potrivit lui Barsanti, dacă a avut vechime în muncă şi a beneficiat de sporuri până la 2.000 de lei, la un program de opt ore. „Cu sâmbetele şi orele suplimentare, în lunile de vară venitul se poate dubla”, a mai spus Andrea Barsanti care a dat asigurări că lotul de autostradă proaspăt finalizat „este unul din cele mai bune din România”.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite