Liceenii cu note mari care fug de la şcoală ca să înveţe în cafenea: „De ce să stau la o oră care nu-mi foloseşte? În clasă nu pot să învăţ. Aici reţin mult mai bine“

Liceenii cu note mari care fug de la şcoală ca să
înveţe în cafenea: „De ce să stau la o oră care nu-mi foloseşte? În clasă nu pot să învăţ. Aici reţin mult mai bine“

Tinerii îşi fac temele la o cafea FOTO: DANIEL DANCEA

O cafenea din apropierea unuia din cele mai bune licee din Timişoara este plină aproape în fiecare dimineaţă de elevi care pleacă de la orele neatractive pentru a învăţa la restul materiilor.

Un timişorean care îşi bea cafeaua în fiecare dimineaţă în acelaşi bar a sesizat un fenoment interesant. De la primele ore ale dimineţii, localul se umple de elevii unui liceu din zonă. Tinerii îşi comandă cafeaua, fumează o ţigară şi îşi încep lecţiile. „Într-o dimineaţă erau adunaţi vreo 6-7 elevi la o masă, iar una dintre fete le citea de pe telefon o lecţie, probabil de Cultură Civică, despre separarea puterilor în stat, despre Parlament, Justiţie, Guvern. După 10 minute în care le-a citit lecţia, fata le punea întrebări pentru a vedea ce a reţinut fiecare. Unde se încurcau, relua lecţia“, a povestit timişoreanul, care a asistat într-o altă dimineaţă la ceea ce numeşte „cel mai tare curs de istorie pe care l-a auzit vreodată“.

„Un băiat şi o fată, clasa a X-a sau a XI-a, discutau despre istorie şi literatură. Am fost fascinat de discuţia lor, de modul în care făceau paralele sau legături între anumite momente istorice şi cum corelau cu ceea ce au citit ei în cărţi. Era evident că sunt tineri care au citit mult“, a mai povestit timişoreanul.

Problemele liceenilor

Pentru a vedea mai exact cum gândesc şi ce-i determină pe adolescenţi să plece de la ore pentru a învăţa în cafenea, reporterul „Adevărul“ a încercat să stea de vorbă cu câţiva adolescenţi, în cafenea. Pentru a-i proteja pe elevi, am stabilit să le protejăm identitatea, astfel că le vom zice: Andreea, Sebastian, Iulia şi Adela. Tinerii sunt toţi cu medii peste 9.50, una dintre fete având chiar peste 9,80. În timp ce iau o pauză de la învăţat şi îşi aprind o ţigară, adolescenţii mărturisesc că au venit în cafenea pentru că primele două ore nu le-au făcut, profesorul lipsind.

„În clasă nu pot să învăţ. Aici reţin mult mai bine. E mai relaxant. Mai beau o cafea, unde nu ştiu ceva mă mai consult cu colegii“, declară una dintre fete. Una dintre marile probleme ale tinerilor este faptul că toţi profesorii au pretenţii foarte mari, chiar dacă nu toate materiile sunt la fel de atrăgătoare pentru liceeni. „De exemplu, avem Geografie şi doar cinci din clasă dau BAC-ul la Geografie. Proful este foarte sever. Ne predă şi nouă chestiile pe care le predă colegilor noştri pentru BAC. În loc să ne lase mult mai liberi să învăţăm la celelalte materii, suntem obligaţi să stăm să ne uităm pe pereţi. Atunci mai bine plec să învăţ la Română sau la Istorie. La materia la care noi dăm Bac-ul, profa îi lasă mai lejer pe colegii care nu dau Bac-ul la materia ei“, spune Andreea.

„Dacă mie nu îmi trebuie Geografie şi nu dau Bac-ul sau admiterea, de ce să mă stresez? De ce să mă obligi să stau la ore şi să scriu zeci de pagini? Pentru că eu oricum nu o să învăţ lecţiile astea. De ce să stau la o oră care nu îmi foloseşte?“, a spus şi Adela. Elev în clasa a XII-a, Sebastian este la profil uman, nu va da Bac-ul din Matematică, dar vrea să meargă la Politehnică. „În primul rând ai o stabilitate după ce termini facultatea“, spune tânărul care ia meditaţii la Matematică, iar orele de la şcoală îl interesează acum doar cât să ia Bac-ul. Toţi elevii cu care am stat de vorbă iau şi meditaţii în particular. „Profesorul de la clasă nu are timpul necesar să stea cu fiecare în parte pe ceea ce nu înţelege“, a mai spus una dintre fete.

„Efectiv nu am timp să învăţ“

La o masă alăturată, o fată stă aplecată deasupra unui caiet şi face exerciţii la Chimie. Iulia este elevă la profil uman, dar vrea să dea admitere la Medicină. „Nu lipsim doar că nu avem chef de ore. Mai stăm şi să povestim, dar ne facem temele pentru meditaţii sau învăţăm pentru orele importante de la şcoală. Noi încă facem Desen şi Religie. Profesorii sunt îngăduitori, dar la unele materii ca Filosofie sau Geografie se pune foarte mult accent şi nu ştiu de ce. În a XII-a toată lumea se pregăteşte pentru Bac şi admitere“, a mai spus Iulia, care spune că învaţă foarte bine la cafea.

„Pot să fac o pauză, mai fumez o ţigară. Dacă sunt colegi care învaţă pentru acelaşi lucru şi nu mă descurc pot să îi întreb sau mă mai întreabă ei pe mine“, a mai spus Iulia. Tânăra a mărturisit că părinţii ei ştiu că mai chiuleşte. „Ştiu că lipsesc pentru că nu îmi ajunge timpul să învăţ. Am meditaţii în fiecare zi, în afară de joia şi zilele de weekend. Efectiv nu am timp să învăţ“, a mai spus eleva.  

Ce spun directorii liceelor

Cerasela Bociu, directoarea Liceului „Grigore Moisil“ din Timişoara, spune că în instituţia pe care o conduce nu există asemenea elevi. „Absenţele se înregistrează zilnic şi nu înregistrăm la nivelul liceului un număr mare de absenţe. Programul şcolar trebuie respectat, dar faptul că se deplasează din şcoală care nu cred că e adecvat, nu au liniştea necesară, nu e un cadru optim. Într-o cafenea nu te poţi pregăti pentru un examen“, a spus Cerasela Bociu.

„Clasele a XII-a au foarte multe materii. De multe ori învaţă pentru alte materii decât au ei la Bacalaureat. Programa necesită o reîmprospătare, nu a fost modificată de 20 de ani. Dacă pleacă, pleacă pe răspunderea lor. Eficienţă ar fi dacă ar fi într-o bibliotecă sau într-o sală de lectură. Altfel, e o amăgire, sunt poveşti“, a declarat şi Ghizela Puioagă, directoarea Colegiului „C.D. Loga“ din Timişoara.

citeste totul despre: