Un român şi-a construit două avioane: „Am fost surprins să văd cât de uşor zboară. Nu simţeam nimic la manşă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dragoş Stoicescu, în avionul lui FOTO Diana Frîncu
Dragoş Stoicescu, în avionul lui FOTO Diana Frîncu

Pilotul ploieştean Dragoş Stoicescu şi-a construit singur două avioane uşoare cu care zboară. „Adevărul“ vă spune povestea lui.

Mulţi oameni sunt pasionaţi de zbor, dar foarte puţini îşi împing patima la extrem. Este şi cazul pilotului de încercări Dragoş Stoicescu: Falcon şi Condor sunt copiii lui, două avioane ultrauşoare, pe care le-a meşterit împreună cu alţi doi colegi, într-o hală a societăţii pe care o deţine în Ploieşti.

Dragoş Stoicescu recunoaşte că slăbiciunea pentru avioane o are încă din copilărie, atunci când, la Clubul Pionierilor din Ploieşti, construia aeronave de mici dimensiuni, cu motor „din zgârci“, cu anvergura aripilor de cel mult un metru. Zborul i-a intrat în sânge, astfel că, student fiind la Facultatea de Energetică, a încercat să intre în aviaţie, doar că o uşoară miopie l-a împiedicat să treacă de criteriile militare impuse în anii `70 piloţilor. Aceste criterii dure s-au schimbat după Revoluţie, când micul defect de vedere nu l-a mai împiedicat pe Dragoş Stoicescu să-şi realizeze visul. A intrat atunci oficial în rândul piloţilor civili, iar la finele anilor `90 a intrat în lotul piloţilor de acrobaţie al României. De-a lungul anilor, pasiunea pentru zbor a argeşeanului a cunoscut noi dimensiuni.

„Am decis să mă las de acrobaţie. Mi se aplecase! Să faci acrobaţie aeriană este ca şi când ai mânca acelaşi fel de mâncare de 15 ori pe zi, ani la rând. Aşa că am trecut la un alt nivel şi am decis să am avionul meu. Bani să-mi cumpăr unul din fabrică nu aveam, dar să construiesc unul, da“, povesteşte Stoicescu. Cu pregătirea de inginer energetician la bază, cu experienţa de la Palatul Copiilor în spate, dar şi cu multe ore de studiu al manualelor de aviaţie, pilotul ploieştean a proiectat mai întâi pe hârtie primul său avion: Condor.

„Proiectul îmi aparţine, iar construcţia şi asamblarea am realizat-o într-o hală din Ploieşti. Am lucrat la el eu împreună cu doi salariaţi de-ai mei, dar am apelat şi la experienţa unui inginer şi a unor mecanici din Braşov care cunoşteau secretele duraluminiului“, spune Stoicescu.

pilot arges foto diana frincu

Cele două avioane

S-a lucrat în ritm alert la avion, deşi munca a fost una extrem de migăloasă, doar la aripi a fost nevoie de 15.000 de nituri. În iulie 2000, Condor urca pe cer pentru prima oară. „Din păcate, la construcţia avionului am făcut o greşeală. L-am echipat cu un motor Hirth, produs în Germania, dar foarte prost, şi asta pentru că m-am luat după reclame. Din 87 de ore de zbor cât am avut cu el, am avut patru ruperi de motor în aer, aşa că am fost nevoit să-l schimb cu un motor Rotax 912, iar de atunci nu am mai avut necazuri“, explică pilotul.

Cu noul motor, Condor zbura perfect, dar nu putea face şi acrobaţii în aer, detaliu de neadmis pentru un pilot de încercări, aşa că Dragoş Stoicescu decide să construiască un al doilea avion, Falcon, un monopost cu un motor modificat special pentru a putea face spectacol în aer.

Acest monopost „full acrobat“, cum îi spune „tatăl“ lui, zboară pentru prima dată în 5 octombrie 2011 şi, de atunci, Flaconul este vedetea spectacolelor aviatice organizate pe aerodromul de la Strejnic, dar şi în ţară. „Răspunde perfect la comenzi, iar când l-am testat, evident singur, pentru că la aşa ceva nu iei oameni cu tine, am fost foarte surprins cât de uşor zboară. Nu simţeam nimic la manşă, chiar am crezut că s-a rupt sau că s-a întâmplat ceva“ îşi laudă Dragoş Stoicescu mezinul înaripat.

Cât despre frica unui zbor cu un prototip, pilotul ploieştean are o singură teorie de la care nu are cum să se abată: „De la început trebuie să-ţi iei toate măsurile pentru a putea depăşi obstacolele. În aer nu ai timp să te gândeşti că ţi-e frică. Ai la dispoziţie doar câteva secunde şi foarte multe decizii de luat. Abia după ce aterizezi îţi dai seama prin ceea ce ai trecut“.

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite