România, singura țară din UE cu studio de animație de stat, fără niciun lungmetraj

România, singura țară din UE cu studio de animație de stat, fără niciun lungmetraj

Sursa: www.animationmagazine.eu

Producția de filme de animație din România se află în mâinile unor creatori independenți. Potrivit organizatorilor Festivalului de Filme de Animație Metrion, desfășurat săptămâna aceasta la Oradea, România este singura țară din Europa care are studio de producție de filme de animație integral de stat și singura țară care nu a produs încă un film de animație 100% românesc.



Festivalul de Film Metrion de la Oradea, patru zile pe harta mondială a animaţiei

Sâmbătă, participanții la MAFF au aflat câte ceva despre animația contemporană românească, de la sociologul Daniel Todoran-Rareș. Potrivit unui comunicat al organizatorilor festivalului, producția de filme de animație din România se află în mâinile creatorilor independenți, în absența unor studiouri mari care să le coordoneze activitatea sau a unei școli care să îi pregătească pe cei din acest domeniu. Majoritatea animatorilor din România își realizează scurtmetrajele de animație acasă. "În ultimii 20 de ani, România nu a reușit să producă filme de animație 100% românești. Zeci de tineri animatori români au fost nevoiți să plece din țară pentru a lucra în străinătate la diverse studiouri. În prezent, ne mândrim doar cu animația generației Gopo și cu scurtmetrajele de animație realizate de tinerii animatori români", se mai arată în comunicat.

Animafilm, finanțat de stat însă fără producție

Daniel Todoran-Rareș a vorbit la MAFF despre studioul Animafilm, declarat în colaps financiar în 2006, preluat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului cu scopul de a fi privatizat.  Studioul este  o societate pe acțiuni, cu capital majoritar de stat (70%). "Societatea a fost trecută la începutul lunii mai 2006 din patrimoniul Ministerului Culturii și Cultelor în cel al AVAS. În prezent, Animafilm a revenit la Ministerul Culturii", a declarat organizatorul MAFF. "Este un paradox al societății românești. Suntem singura țară din Uniunea Europeană care avem studiou de stat de animație și singurii  din UE care nu am produs niciun lungmetraj de animație 100% autohton. În 2009, cheltuielile pentru personalul studioului cinematografic de stat erau în valoare totala de 1,2 milioane de lei. În concluzie, Animafilm nu produce nimic, dar primește bani de la stat", se mai artă în documentul semnat de organizatorii MAFF.

Filmul animat „Vals cu Bashir” va fi prezentat în exclusivitate la Oradea

Tinerii maghiari, cei mai activi în animația românească

Cei care au participat sâmbătă la MAFF au putut afla că cele mai multe scurtmetraje de animație sunt realizate în vestul țării. Conform asociației Metrion Oradea, aproximativ 50 de tineri animatori de naționalitate maghiară realizează în fiecare an scurtmetraje. "În Transilvania sunt câteva instituții de învățământ de stat și privat care instruiesc tinerii în tainele animației. Dacă ne uităm la competiția națională din cadrul festivalului Anim'est, o să observăm că sunt multe scurtmetraje realizate de studenții Universității Partium din Oradea și ai Universității Sapientia din Cluj. Este adevărat că există și alte instituții de învățământ care oferă cursuri de animatie, precum Liceul de Arte Plastice din Timițoara, Liceul Nicolae Tonitza din București și UNATC, dar nu sunt la fel de active precum cele două instituții de învățământ superior din Transilvania", a declarat vicepreședintele Metrion, Zoltan Balazs. Potrivit acestuia, 20 de animatori români au lucrat în studiourile de animație din Ungaria. Acestia au lucrat la mai multe producții, în special englezești: Percy, Kipper, Angelina balerina, Sheep, Bossom Palls, Mr Bean; frantuzesti: Povești din cimitir, Jules Verne - O călătorie spre centrul pământului; suedeze: Pettson and Findus, Captain Sabertooth dar și câteva producții autohtone  - maghiare: Sicc în țara poveștilor, Păianjenul de apă, Păianjen minunat, Europa, Povești maghiare, Dogs life.

Animație la festivaluri

România a participat la competițiile internaționale doar cu câteva scurtmetraje de animatie: "Ariadne Fonala/ Ariadne's Thread/ Firul Ariadnei" (România-Ungaria, 2009, realizat de Bertoti Attila), "My Friend is a Cloud" (Anton Octavian) și "White Noise/ Zgomot Alb" (Marius Pandele). Toate trei scurtmetraje nu au fost realizate cu finanțarea privată. Filmul lui Bertoti Attila a obținut premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la Festivalul de Film de Animatie Kecskemét (Ungaria, 2009). Conform informațiilor oferite de Asociația filmului de animație din cadrul Uniunii Cineaștilor din România, în țară sunt 69 de animatori, dintre care doar 25 sunt activi. Potrivit organizatorilor MAFF, în ultimii 21 de ani s-au realizat 13 filme de animație cu bani publici (prin intermediul Centrului Național al Cinematografiei, Animafilm, Ministerul Culturii).

Animaţii de concurs la Festivalul de Filme și Animație Metrion, în Ziua Turnului Babel


Harap-Alb film de animație 3D

"În prezent sunt în lucru două lungmetraje de animație. Este vorba despre filmul de animațtie Crulic (coproducție româno-poloneză) regizat de Anca Damian. Polish Film Institute a acceptat să finanțeze proiectul cu 50.000 de euro, Fondul Regional din Cracovia plăteste 10.000 de euro și Ministerul de Externe al României oferă 50.000 de euro pentru finalizarea lungmetrajului de animație", a precizat vicepreședintele Metrion, Zoltan Balazs. Al doilea film este o productie 3D - Harap-Alb, realizat la MediaPro Magic. Filmul este regizat de Ștefan Buzea și este finantat de Centrul Național al Cinematografiei cu 760.000 lei.

Proiecte finanțate care nu au fost finalizate

Potrivit informațiilor furnizate de organizatorii Metrion, conform datelor de la CNC, există proiecte de animațtie care au primit finanțare, dar nu s-au concretizat. Este vorba de Cenozaurii (Artis Film, 2007, Radu Dinulescu - credit alocat de la CNC 395.000 lei), Homo manipulatos (Yakosha Film, 2008, Dragoș Iuga - credit alocat de la CNC 40.000 de lei), Piticu și podoabele împăratului (Imagina Studio, Tatiana Apahideanu și Manuela Hodor, 2008 - credit alocat de la CNC 600.000 de lei), Întoarcerea Solomonarilor (Imagina Studio, Tatiana Apahideanu, Daiana Prundurel și Stanley Duchetean, 2008 - credit alocat de la CNC 560.000 de lei), Luci Soare Luci - lungmetraj de animație (Pratech Production, 2008, Constantin Păun - credit alocat de la CNC 13.800 de lei) și Alba-Neagra (IF Profit, 2007, Sergiu Baieșu - credit alocat de la CNC 83.000 de lei). "De precizat că niciun film de animație finanțtat de CNC nu a fost premiat la festivalurile de film din țară și străinătate", a subliniat organizatorul MAFF.



citeste totul despre: