Gimnastica ochilor. Exerciţiile care te ajută să-ţi menţii vederea sănătoasă atunci când petreci mult timp în faţa unui monitor

Gimnastica ochilor. Exerciţiile care te ajută să-ţi menţii vederea sănătoasă atunci când petreci mult timp în faţa unui monitor

Un control periodic la medicul oftalmolog poate descoperi timpuriu eventualele afecţiuni ale ochilor FOTO: Shutterstock

Sănătatea ochilor ar trebui să ne preocupe indiferent de vârstă. Cu toate că specialiştii au observat că afecţiunile şi complicaţiile apar odată cu înaintarea în vârstă, bolile ochiului nu ocolesc tinerii. De aceea, o serie de obiceiuri şi exerciţii pot garanta o vedere sănătoasă vreme îndelungată.

Secretele unei vederi sănătoase constă în exerciţii de „gimnastică a ochiului”. Medicii sunt de părere că multe dintre afecţiunile ochiului sunt provocate de activităţile cotidiene pentru care folosim, mai ales, vederea de aproape.

De aceea, specialiştii recomandă exerciţii alternative. Mai exact, după o perioadă de 2-3 ore petrecute în faţa calculatorului sau a televizorului se indică o pauză de 15 minute petrecute în aer liber. În acest interval, oftalmologii recomandă relaxarea ochilor prin privitul în zare.

Privitul de aproape într-un monitor poate determina oboseală, vedere înceţoşată, uscarea ochilor sau dureri de cap. Pentru a evita astfel de neplăceri, se recomandă poziţionarea monitorului la o distanţă faţă de ochi care să permită citirea, dar care să nu fie prea aproape de ochi.

Mai mult, în timpul lucrului se recomandă şi privirea în altă direcţie decât spre monitor, cel mai indicat fiind către fereastră. Din categoria exerciţiilor oculare fac parte şi masajul constant al ochilor, care presupune mişcări circulare de la mijlocul frunţii spre urechi, respectiv căscatul, ce stimulează secreţia lacrimilor care salvează ochii uscaţi.

Hidratarea constantă, consumul a cel puţin 2 litri de apă pe zi, menţin ochii sănătoşi. Printre obiceiurile care pot salva ochii de afecţiuni se numără şi aeresirea constantă a încăperilor în care lucrăm sau a maşinii în care ne aflăm. Ochelarii de soare, la rândul lor, protejează vederea de razele ultra-violete care agresează ochii mai ales vara şi iarna. Potrivit medicilor, ochii suferă mai ales dacă intră des în contact cu fumul de ţigară. Specialiştii susţin că nicotina nu afectează doar plămânii, ci şi ochii.


„Fumatul este nociv pentru ochi prin afectarea retinei. Nicotina acţionează asupra pereţilor vasculari şi, astfel, retina suferă. Din cauza fumatului mai pot apărea şi modificări la nivelul nervilor oculari. Efectele fumatului aupra vederii depind mai ales de cât timp a avut pacientul acest obicei”, a arătat Camelia Bogdănici, medic oftalmolog în cadrul Clinicii de Oftalmologie de la Spitalul „Sfântul Spiridon”.


Pentru o vedere sănătoasă, doctorii recomandă o alimentaţie echilibrată, bogată în grăsimile esenţiale omega-3, luteină, zinc şi vitamine C şi E. Legumele care asigură o vedere bună vreme îndelungată sunt morcovul, spanacul, varza verde sau dovleacul.

Citeşte şi:
Cum tratăm cuperoza, boala dizgraţioasă care dă bătăi de cap după vârsta de 30 de ani. Medic dermatolog: „După câţiva ani, roşeaţa devine permanentă“

citeste totul despre: