FOTO Cum au ajuns manualele digitale ale Ministerului Educaţiei la o şcoală de la ţară din Vrancea: „O să facem cu rândul la internet. Baza rămâne scrisul”
0Până în data de 22 octombrie, cadrele didactice din învăţământul primar vor trebui sa aleagă din manualele digitale puse la dispoziţie de Ministerul Educaţiei cele mai bune variante.
În Vrancea, informatizarea a pătruns de mai mulţi ani în majoritatea şcolilor din judeţ, însă învăţătorii din mediul rural, şi nu numai ei, au auzit doar la televizor despre celebrele manuale digitate, fără a avea habar cum să lucreze cu ele.
Nimeni nu i-a învăţat „cu ce se mănâncă” acest nou concept care se vrea introdus în educaţie, deşi în ultimii doi ani, de când se vorbeşte de acest lucru, ar fi fost timp suficient să se organizeze cursuri de instruire.
Din acest punct de vedere, fără a se opune noilor tendinţe din învăţământ, învăţătorii cred că vom avea parte de încă o generaţie de sacrificiu, pentru că şcoala românească nu este pregătită pentru astfel de experimente.
Sofica Dumitrache are o vechime de peste 30 de ani la catedră, este învăţătoare la şcoala din comuna Vînători, iar din acest an şcolar a pornit la drum cu încă o generaţie de elevi. A fost pentru prima dată în carieră când nu a avut să le pună pe bancă Abecedarul şi Aritmetica, manuale care vor ajunge în şcoală abia săptămâna viitoare, iar acum a aflat că va fi nevoită să lucreze cu copiii după manuale digitale.
„Scopul nostru, la clasa I, este să-i învăţăm pe copii să scrie, să citească, să socotească, astfel încât să-şi dezvolte aceste deprinderi. Mai ales scrisul contează. Deşi nu avem manuale, lucrăm în fiecare zi pe fişe copiate la xerox. Este perioada de formare a copilului şi baza o constituie manualul tipărit şi nu cel digital. Vă spun sincer că nu ştiu cum arată astfel de manuale digitale, pentru că nu a făcut nimeni nicio instruire, să ne prezinte măcar modul de funcţionare, să ne însuşim şi noi nişte cunoştinţe”, ne spune Sofica Dumitrache.
Învăţătoarea nu vede nici modalitatea practică prin care va reuşi să-şi facă orele după manualele digitale, în condiţiile în care nu are în clasă calculator, nici proiector.
„Şcoala are o sală de internet şi probabil vom face cu rândul, pentru că suntem cinci clase la ciclul primar. Sunt foarte curioasă cum o să decurgă orele. Dar, probabil, aşa cum ne-a speriat la început ideea de clasă pregătitoare, tot aşa vom reuşi să depăşim şi această problemă. Înţeleg că va exista şi o ediţie tipărită, dar va mai dura până editurile pe care le alegem le vor tipări”, ne mai spune Sofica Dumitrache.
Cât despre elevi, aceştia sunt prea mici să-şi dea seama despre noţiunea de manual digital, practica fiind cea care o să-şi spună într-un final cuvântul.
„Eu ştiu ce înseamnă un manual digital”, a ţinut să ne spună Dragoş, elev de clasa I, atunci când am lansat o întrebare adresată întregii clase. „Telefonul lui tata este digital”, a continuat răspunsul Dragoş, în accepţiunea sa manualul digital fiind acelaşi lucru cu tot ce înseamnă digital.
În plus, deşi au termen până pe 22 octombrie, deci peste două zile, să facă comenzi la noile manuale, reprezentanţii şcolilor s-au lovit de aceeaşi birocraţie a sistemului.
Până vineri la prânz, lipsea din oferta educaţională de la clasa I manualul de limba română şi comunicare.
„Pe platforma Ministerului Educaţiei există la limba română şi comunicare la clasa I patru variante de ofertă, dar niciuna în limba română. Sunt variante pentru minorităţi. Potrivit calendarului, marţi se încheie perioada de comandă, iar învăţătorii de la mine de la şcoală nu au nicio variantă posibilă să-şi aleagă editura. Iar la matematică, deşi sunt câteva oferte, nu pot fi accesate. Totul se face în grabă, ca să se facă uitat episodul din septembrie, când copiii nu au avut manuale”, ne spune Andrei Seceleanu, directorul şcolii din Vînători, demonstraţia că aşa stau lucrurile făcând-o în prezenţa ziaristului.
De precizat că în perioada 16 - 22 octombrie, cadrele didactice din învăţământul primar vor alege din oferta existentă, manualele adecvate nivelului de pregătire al clasei. Comenzile pentru manualele în format print şi digital vor fi făcute de către şcoli şi transmise inspectoratelor şcolare şi Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE).
La finalul procesului de centralizare al cererilor, CNEE va încheia contracte cu ofertanţii care au câştigat licitaţia, în vederea achiziţionării manualelor solicitate de către unităţile de învăţământ. Editurile vor tipări şi distribui manualele către inspectoratele şcolare.
Mai puteţi citi:
În judeţul Vaslui, apariţia manualelor digitale pentru elevii de clasa I şi a II-a i-a luat pe nepregătite şi pe învăţători, nu doar pe copii care nu înţeleg cum vor învăţa de pe un manual electronic, câtă vreme ei nu au acasă calculator, iar mulţi dintre ei nici măcar nu au văzut vreodată unul.
La Bucureşti, teoria manualelor digitale sună bine la televizor şi în discursurile oficiale. În practică însă, într-un sat din inima ţării, copiii habar nu au ce este aceea o tabletă iar de calculatoare acasă nici poveste. Multora dintre ei părinţii abia dacă au ce le pune pe masă.
Platforma permite accesarea gratuită a manualelor în format digital pentru clasele I şi a II-a.