Căpitanul trimis degeaba acum 50 de ani să salveze nava Evangelia, celebra epavă din Costineşti. „Strategia grecilor a fost din prima clipă să meargă pe mituire“

Căpitanul trimis degeaba acum 50 de ani să salveze nava Evangelia, celebra epavă din Costineşti. „Strategia grecilor a fost din prima clipă să meargă pe mituire“

Căpitanul Mircea Ionescu n-a putut să salveze de la naufragiu nava Evangelia FOTO Adevărul

În 2018, se împlinesc 50 de ani de la accidentul navei Evangelia, epava devenită simbol al staţiunii Costineşti. Căpitanul român însărcinat să salveze vasul aflat, oficial, în derivă a povestit nepoţilor detaliile operaţiunii inutile, în condiţiile în care proprietarul Evangeliei, celebrul armator Aristotel Onassis, plănuise naufragiul.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dragoş Ionescu, nepotul fostului comandant de salvare pe mare Mircea Ionescu, a descoperit în arhivele familiei sale documente inedite despre evenimentul care a avut loc în urmă cu 50 de ani în dreptul staţiunii Costineşti, în zona cunoscută sub numele de Golful francezului, când nava Evangelia, a lui Aristolel Onassis, a eşuat în mod misterios în Marea Neagră, pe un timp frumos. 
 
Echipajul de pe Evangelia a trimis salvatorii în direcţia opusă
 
În seara zile de 14 octombrie 1968, la Grupul de Intervenţii şi Salvare al portului Constanţa s-a primit SOS-ul navei elene care raporta că se află în pericol undeva între Gura Portiţei şi braţul Sfântu Gheorghe. Salvatorul „Voinicul“, sub comanda căpitanului Mircea Ionescu, a plecat din Portul Constanţa pentru a acorda ajutor echipajului. Însă, în zona respectivă nu era niciun cargou eşuat. 
 
Ulterior, de pe navă au fost transmise alte coordonate, de data aceasta între Gura Portiţei şi zona Vadu. Numai că nici în această arie nu se afla nicio navă, iar salvatorii români s-au găsit astfel în situaţia de a căuta o navă fantomă, fără să-i cunoască adevărata poziţie şi stare.
 
Atunci, comandantul Mircea Ionescu a apelat şi la salvatorul „Albatros“, care putea naviga mai aproape de ţărm, având pescajul mai mic. Şi aşa a început să caute nava în direcţia opusă coordonatelor transmise de echipajul grec. Aşa se face că după o noapte pierdută, în dimineaţa zilei de 15 octombrie, nava Evangelia a fost descoperită în dreptul staţiunii Costineşti. Observând că vaporul nu prezintă probleme, căpitanul Mircea Ionescu a demarat acţiunea de dezeşuare a navei, salvând-o în primă fază. 
 
 
Comandantul Mircea Ionescu FOTO Arhivă personală Dragoş Ionescu
 
Eşuată a doua oară
 
Numai că, a doua zi, întorcându-se la locul evenimentului, pentru a o trage şi mai în larg, a observat cu stupoare că nava era din nou pusă pe uscat, de data aceasta mult mai adânc. Comandantului Ionescu i s-a părut foarte suspect acest lucru, în condiţiile în care marea nu fusese agitată. Devenind suspicios, a cerut unui scafandru să verifice pupa navei. După câteva scufundări, acesta a descoperit că elicea era grav avariată, semn că motorul fusese pornit cu toată viteza în timpul nopţii, iar elicea a fost astfel distrusă de fundul pietros al apei.
 
„Bunicul meu s-a prins repede că e ceva necurat la mijloc din modul în care au acţionat grecii. El era un marinar foarte bun, navigase mult. În perioada în care a fost la comanda remorcherului militar RM 101 participase la diferite exerciţii cu ruşii. Ştia să realizeze manevre deosebit de complicate cu o navă“, povesteşte nepotul Dragoş Ionescu. Căpitanul Mircea Ionescu a murit în 1987, la vârsta de 74 de ani.
 
Conservele greceşti, luate de marinarii-salvatori
 
Din acel  moment, salvarea a fost stopată. În această poziţie epava navei a rămas până în zilele noastre, timp de jumătate de secol. „Strategia grecilor a fost să meargă pe mituire încă din prima clipă. Problema a fost ca bunicul meu era un om foarte corect, uneori până la paroxism“, povesteşte Dragoş Ionescu. „Nu punea preţ pe bani. Pentru el, navigaţia era totul. Acasă venea doar la final de săptămână. Deci, grecii au dat peste cel mai cinstit om posibil“. 
 

Nava cargo Evangelia, fosta Saxon Star, înainte de naufragiu FOTO Pictură în ulei de Wallace Trickett
 
Singura marfă pe care o transporta Evangelia era un motor de mici dimensiuni depozitat în cala magaziei, însă cambuza era plină de alimente, fiind făcută aprovizionarea pentru un voiaj de lungă durată. Când au constatat că autorităţile româneşti susţin că nava a fost eşuată în mod intenţionat, grecii au părăsit nava. 
 
Văzând asta, marinarii de pe remorcherele care au participat la acţiunea de salvare au vrut să golească cambuza de conservele diverse, care nu se găseau la acea vreme pe piaţa din România, dar şi ţigările pe care şi le cumpăraseră grecii pentru a le avea în timpul voiajului. Pentru că Mircea Ionescu nu îi lăsa, marinarii români s-au dus acasă la soţia comandantului, la Elana, fiica afaceristul grec Spiru Mihăilescu, al cărui nume de botez era Spiros Mihailopulus, pentru ca femeia sa-l înduplece pe soţ şi să-i lase să ia din alimentele de pe nava abandonată.
 
Comandantul Mircea Ionescu Arhivă personală Dragoş Ionescu
 
„Bunica mea ştia că nu o poate nici ea scoate la capăt şi l-a trimis pe tatăl meu să îl ţină de vorbă pe comandant sub pretextul că vrea să viziteze şi el nava şi, în acest timp, oamenii să ia alimente din cambuză. Aşa a ajuns fiul comandantului pe epava proaspăt eşuată, timp în care marinarii au cărat la uscat toate alimentele“, povesteşte Dragoş Ionescu.
 
Legenda epavei 
 
Iniţial, nimeni nu ştia cine este proprietarul, ulterior aflându-se că este vorba de vestitul om de afaceri grec Aristotel Onassis, care în acel an se căsătorise cu Jackie Kennedy. Armatorul nu a mai încasat niciodată prima de asigurare, de zeci de mii de dolari, pentru că salvatorii români au demonstrat că a fost vorba de o eşuare intenţionată. 
 
În acest an se împlinesc 50 de ani de la evenimentul care a adus Costineştiului un nou simbol. Legenda spune că, la Revoluţie, epava a fost torpilată, fiind un zvon care spunea că acolo se ascund terorişti. În 2013, epava navei s-a rupt în două. În primii ani după eşuare, tinerii din Costineşti dar şi toţi cei dornici de aventură obişnuiau să sară de pe corpul epavei. Între timp, corpul s-a deteriorat, iar singurii care se mai aventurează în corpul navei sunt hoţii de fier vechi şi scafandrii profesionişti care vor să imortalizeze imagini unice.
 
citeste totul despre: