Administraţia Mazăre, acţionar ilegal al Portului Constanţa. Disperarea lui Radu Mazăre: „Am pierdut tot“
0DECIZIE. Curtea Constituţională a României a stabilit joi, 16 octombrie, că pachetul de 20% din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa a fost deţinut fără drept de Consiliul Local Constanţa, în dauna Ministerului Transporturilor.
Administraţia Mazăre a pierdut acţiunile deţinute la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Curtea Constituţională a României a decis joi, 16 octombrie, chiar de Ziua Operatorului Portuar, că forul condus de primarul Radu Mazăre, Consiliul Local Municipal Constanţa, a deţinut ilegal pachetul de 20% din acţiuni. De îndată ce va fi publicată în Monitorul Oficial, hotărârea va deveni oficială şi va trebui aplicată.
Scăparea din lege
Iniţiată de parlamentarii PSD Constanţa, în frunte cu Alexandru Mazăre, fratele primarului Radu Mazăre, Legea 216/2008 a fost contestată în septembrie 2014 de Avocatul Poporului Victor Ciorbea, care a ridicat excepţia de neconstituţionalitate în cazul cedării acţiunilor de către Ministerul Transporturilor.
Există două articole în Constituţie, care prevăd că o proprietate poate aparţine doar statului si unităţilor administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii si judeţe), nu consiliilor locale sau consiliilor judeţene, care sunt autorităţi deliberative şi nu au patrimoniu. Astfel, Consiliul Local Municipal Constanţa era proprietar în afara legii pe o cincime din Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.
„Constituţia este clară, la fel şi jurisprudenţa internaţională. Era de aşteptat să fie admisă sesizarea mea. Municipiul Constanţa ar trebui să fie beneficiarul acestui transfer, nicidecum Consiliul Local“, a declarat Victor Ciorbea pentru „Adevărul“.
Legea 216/2008 va fi îndreptată, cel mai probabil, printr-o altă lege care va desemna Municipiul Constanţa ca fiind co-acţionar la Portul Constanţa. Rămâne de văzut procentul cu care va fi înzestrată administraţia Mazăre, care îşi doreşte preluarea integrală a portului, dar care a sfârşit prin a se mulţumi cu promisiunea unui 33%. Procentul ar fi la paritate cu cel care ar rămâne Ministerului Transporturilor, restul de 34% acţiuni urmând să fie listate la bursă, de unde ar putea ajunge în posesia celor interesaţi direct în controlul portului.
Mazăre: „Dacă nu iese Ponta, pierdem tot“
„Felicit ACL-ul, PDL, PNL, senatorul care a iniţiat sesizarea şi pe Iohannis pentru marea victorie repurtată împotriva Constanţei. Dacă nu va câştiga Ponta, nu mai vedem acţiunile înapoi, nici vorbă de cele 13% în plus la care speram. Vom tăia din bugetul oraşului, primeam 2 milioane euro pe an pentru nevoile primăriei şi pentru subvenţii. Decizia CCR este corectă de formă, pentru că acţiunile trebuiau deţinute de Municipiul Constanţa. A fost o scăpare. Dar am pierdut acţiunile. Să vedem cine câştigă alegerile, dacă mai există voinţă politică, dacă mai recuperăm cele 20%, plus cele 13% din proiect“, a declarat Radu Mazăre.
Iniţiatorul sesizării depuse de Ciorbea este senatorul Gigi Christian Chiru, preşedintele PDL Constanţa. „Nu cunosc o speţă similară în care judecătorii CCR - chiar şi cei propuşi de PSD - să voteze în unanimitate, cu votul de 9-0. Este mai mult decât concludentă încălcarea de lege. Îl invite pe Radu Mazăre şi pe parlamentarii constănţeni, să discutăm pe argumente vizavi de oportunitatea transferului de acţiuni. Dacă Administraţia portuară şi Primăria Constanţa au de câştigat, atunci mă angajez să concep şi să promovez un proiect de lege care să respecte Constituţia“, se arată dispus Chiru.
Sindicatul: „Aşteptăm corectarea ilegalităţii“
Mircea Burlacu, liderul sindicatelor portuare, salută decizia CCR. „Este cea mai bună veste din ultimii ani. Era timpul ca Ministerul Transportului să ia acţiunile portului de la măscăriciul-şef Mazăre. Acum ministerul trebuie să facă demersul cel aşteptat, prin care să preia pachetul de acţiuni. Nimeni nu mai are încredere în politicieni“, a declarat Burlacu.
Eventualitatea schimbării de proprietar a Portului Constanţa a fost vehement respinsă de comunitatea portuară, reprezentată de operatori şi de sindicalişti. Proteste de amploare au fost organizate atât pe platforma portuară, cât şi în faţa primăriei. „Cum să fie condus un obiectiv strategic naţional de un măscărici care a falimentat un oraş?“, au protestat portuarii.
Cifre şi profit
Aflată în topul profitabilităţii companiilor de stat, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa are ca acţionar majoritar Statul român, prin Ministerul Transporturilor, care deţine 60% dintre acţiuni. Fondul Proprietatea are 20% acţiuni, iar Consiliul Local al Municipiului Constanţa - tot 20%. Tot Alexandru Mazăre a iniţiat şi al doilea proiect de transfer gratuit de acţiuni, care ar urma să adauge 13% acţiuni pachetului deţinut de CLM Constanţa.
În perioada 2007-2013, Ministerul Transporturilor a investit în infrastructură 554 de milioane lei şi a beneficiat de dividende în valoare de 41,5 milioane lei. Fondul Proprietatea a primit 13,23 milioane lei, iar Consiliul Local al Municipiului Constanţa a primit dividende - de la transferul de acţiuni din 2008 încoace - suma de 11,926 milioane lei, fără să fi participat la investiţii. Acesta a fost, de altfel, una dintre obiecţiile ridicate de experţii Ministerului Transporturilor, care au contestat majorarea pachetului de acţiuni al Consiliului Local Constanţa.
Vă mai recomandăm
Ciorbea trage Portul Constanţa de sub picioarele lui Mazăre
VIDEO Război total pe Portul Constanţa. Mazăre, acuzat că a falimentat oraşul
De ce este ilegal transferul Portului Constanţa către administraţia Mazăre