UPDATE O soluţie salvatoare în cazul centurii Vâlcele-Apahida: pista aeroportului va fi prelungită spre Cluj-Napoca

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Centura ocolitoare a Clujului, Vâlcele-Apahida FOTO: Adevărul
Centura ocolitoare a Clujului, Vâlcele-Apahida FOTO: Adevărul

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, a declarat, joi, 31 ianuarie, în cadrul unei conferinţe de presă, că există soluţii în ceea ce priveşte problema încălcării zonei de siguranţă a viitoarei pistei a aeroportului cu centura ocolitoare a Clujului.

UPDATE 13.30 Senatorul clujean Alin Tişe a declarat, într-o conferinţă de presă, că pista de 2.100 de metri care ar fi trebuit finalizată anul trecut, se va finaliza cu bani de la bugetul judeţului, întrucât, în acest an, Guvernul nu va aloca nicio sumă de bani pentru acest obiectiv. Aceasta, în contextul în care Horea Uioreanu, preşedintele CJ Cluj, a precizat joi că se aşteaptă ca Guvernul să aloce bani pentru terminarea lucrărilor.

„ Pista a fost gândită pe un buget multi anual de trei ani, pista e mai scumpă decât stadionul. Dacă nu se primesc resurse financiare doar din bugetul judeţului se vor plăti lucrările. Banii nu pot fi recuperaţi de la pistă, nu există variantă să-i recupereze. Nu se primesc bani pentru aeroport anul acesta, varianta banilor de la Guvern trebuie uitată. Dacă se doreşte să fie gata în acest an trebuie plătită din bugetul judeţului.
Consiliul Judeţean să facă bină să găsească soluţii pentru alte proiecte din bani europeni, dacă nu vor găsi soluţii alternative va fi foarte greu pentru Consiliul Judeţean”, a afirmat alin Tişe.

Acesta a mai declarat că actul dat miercuri publicităţii de Uioreanu –  prin care era acuzat că ştia de această problemă de mulţi ani şi că a semnat pentru demolarea centurii – nu face parte din proiectul final al prelungirii pistei.

„Ce a fost prezentat era una din variantele iniţiale propuse, varianta finală prevede o distanţă de 200 de metri între capătul pistei extinse şi centură. Astăzi pe teren există o distanţă de 200 de metri între capătul pistei şi tronsonul de centură care ar putea fi afectat de zborurile transcontinentale. Cert este că în momentul în care se punea problema de variantă finală nu mai exist formula pe care domnul Cecan a prezentat-o. Ulterior, după ce s-a stabilit formula finală din proiectare rezultă că nu se intersectează centura cu pista. Directorul care a lansat această informaţie e în necunoştinţă de cauză”, a mai precizat senatorul clujean.
 

După o şedinţă pe tema scandalului iscat de prelungirea viitoarei piste a aeroportului Cluj-Napoca şi centura Vâlcele-Apahida, directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca a organizat o conferinţă de presă.

„Capătul pistei este la 200 de metri faţă de centura de ocolire, în niciun caz fizic nu se intersectează, pot fi anumite obstrucţii. Avem variante pe care le analizăm. Ideal pentru aeroport ar fi devierea centurii, dar aceasta nu e o problemă de actualitate pentru următorii 3-4 ani, ci pentru următorii 6-7 ani, dar pentru că e o problemă complexă e important să fie gestionată din timp”, explică David Ciceo, directorul aeroportului. 

Acesta s-a arătat optimist în găsirea unei soluţii în cazul în care centura nu va fi deviată.

„Dacă nu se poate devia centura avem soluţii alternative. Dacă pista va avea 3.500 metri, iar centura nu va fi modificată, se vor impune restricţii pe o singură direcţie, în sensul că un Boeing 747 ar putea ateriza cu 90% din greutate pe o direcţie. O altă variantă ar fi posibilitatea extinderii spre oraş a pistei, cu 200 de metri.
Această extindere a pistei spre oraş nu prevede costuri pentru exproprieri. Dar variantele le analizăm să vedem care e cea mai bună soluţie”, a mai precizat Ciceo.

Pe ideea prelungirii pistei spre oraş merge şi preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.

„Suntem în discuţii cu specialiştii pentru că ne interesează să nu cheltuim bani în plus. Ştiam de trei ani de zile unde se va ajunge. Interesul este să nu deranjăm, să nu întrerupem această investiţie (n. centura Vâlcele-Apahida) pentru că este foarte importantă pentru Cluj, dar lucrările la pistă vor merge mai departe.
Vrem să prelungim pista cu 200 de metri spre Cluj-Napoca şi o vom scurta din partea cu Apahida. Acum terminăm 2.100 de metri, iar în toamnă terminăm această porţiune. Prin extinderea spre Cluj-Napoca evităm mutarea centurii Apahida. Este cea mai bună variantă“, susţine Uioreanu.

Acesta a mai punctat că fără dezvoltarea acestui aeroport, Clujul nu va putea spune niciodată că e capitala acestei regiuni sau că este „poarta aeriană a Transilvaniei“.

Ideea devierii centurii a fost a celor de la Iptana, firma care a realizat proiectul de prelungire a pistei.
„A fost o variantă de lucru, se studiază celelalte variante care să nu afecteze centura. Varianta  Iptana costă 10 milioane de euro, dar se caută în continuare variante care să nu afecteze intersecţia cu centura Vâlcele-Apahida”,  a precizat directorului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Cluj, Eugen Cecan.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite