Serge Durand, directorul Airbus Helicopters Industries: „Vrem să dezvoltăm întreaga industrie aeronautică din România“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Serge
Durand, directorul Airbus Helicopters Industries în casa sa de la Braşov. FOTO Simona Suciu
Serge Durand, directorul Airbus Helicopters Industries în casa sa de la Braşov. FOTO Simona Suciu

Serge Durand lucrează la Airbus Helicopters de peste 35 de ani şi de doi ani conduce Airbus Helicopters Industries România. Compania a deschis o nouă fabrică la Braşov, oraş unde aeronautica are o tradiţie de jumătate de secol. Serge Durand vorbeşte despre proiectele de viitor ale companiei şi despre cum poate fi dezvoltat domeniul aeronautic din România.

Serge Durand (59 ani) are o diplomă de inginer şi studii umaniste şi lucrează la Airbus Helicopters de peste 35 de ani. A făcut parte din echipa de proiectare a elicopterelor Super Puma şi în special Tiger, a deţinut, de-a lungul anilor, funcţiile de director de marketing şi comunicare şi director comercial adjunct al reţelei internaţionale Airbus Helicopters, iar timp de cinci ani a fost inginer şef responsabil pentru intrarea în serviciul operaţional a elicopterului Tiger.

Este vice-preşedinte al companiei Airbus Helicopters, iar în perioada 2009-2014 a fost CEO al Airbus Helicopters Mexic, ocupându-se de dezvoltarea comercială şi de construcţia noii fabrici de la Queretaro. Începând cu martie 2015, Serge Durand a fost numit director general al Airbus Helicopters Romania, companie care se ocupă de reparaţia, întreţinerea, modernizarea şi vânzarea elicopterelor. Din iunie 2015 ocupă şi funcţia de director general al Airbus Helicopters Industries, companie dedicată fabricaţiei de elicoptere, o investiţie totală de peste 50 de milioane de euro. Aceasta din urmă a fost inaugurată în septembrie 2016, în prezenţa preşedintelui Franţei, Francois Hollande, şi a premierului român Dacian Cioloş. Airbus Helicopters Industries va asambla elicoptere de tip H215. Este vorba despre un aparat de zbor de ultimă generaţie, multirol, bimotor, cu o greutate maximă la decolare de până la 9.350 de kilograme, care, în afara echipajului format din doi piloţi, poate transporta 17-19 persoane în varianta civilă şi 20-22 de persoane în varianta militară.

„Adevărul“: De ce a ales Airbus Helicopters să investească în România, respectiv să construiască de la zero o fabrică la Braşov?

Serge Durand: Este o poveste lungă. În 1970 s-a iniţiat o colaborare cu IAR Ghimbav. Atunci, fosta Aerospaţiale a acordat licenţă companiei IAR pentru producerea de elicoptere Alouette III, iar în 1974 licenţă pentru elicopterul Puma. Circa 365 de elicoptere au fost produse la Braşov de către IAR sub licenţă, iar unele dintre ele zboară şi astăzi, deşi au trecut de atunci mai bine de 40 de ani.

Această colaborare fiind deja o poveste de succes, am decis în 2002 să creăm Airbus Helicopters Romania, care este un joint-venture între IAR şi Eurocopter - devenită între timp Airbus Helicopters –, o companie în care Airbus Helicopters deţine 51% din acţiuni şi IAR 49% din acţiuni. Astfel, am putut beneficia de experienţa acumulată împreună în acest domeniu începând cu 1970 şi am decis specializarea noii companii în domeniul mentenanţei şi al reparaţiilor, dar şi al modernizării de elicoptere. Am început cu paşi mici, dar siguri, în timp compania atingând un nivel înalt de performanţă în ceea ce priveşte competitivitatea pe piaţă şi calitatea serviciilor oferite. Am efectuat numeroase revizii generale şi reparaţii pentru multe ţări printre care chiar şi Chile şi Indonezia. Cea mai mare parte din activitatea companiei este concentrată, deci, pe export. Ca exemplu, am avut un contract major pentru modernizarea întregii flote de elicoptere Puma folosite de armata Marii Britanii, precum şi repunerea în stare de zbor a flotei de elicoptere Puma din Maroc; lucrăm pentru armata franceză, pentru Emiratele Arabe Unite. Avem contracte în Africa pentru Guineea, Maroc, dar intenţionăm să lucrăm şi cu alte ţări precum Gabon, Kenya, Nigeria sau Ciad. În concluzie, această companie efectuează tot ce înseamnă reparaţii, dar şi modernizări complexe pentru elicopterele din toată lumea, lucru pentru care este nevoie de multe cunoştinţe, performanţă şi experienţă. Aceasta este practic istoria companiei Airbus Helicopters Romania din 2002 şi până acum.

Având în vedere această afacere de succes, pentru noi a fost o decizie raţională să investim într-o nouă fabrică, deoarece aveam deja personal cu experienţă aici. Aşa s-a născut fabrica Airbus Helicopters Industries, inaugurată la 13 septembrie 2016, care va găzdui linia de asamblare pentru noile elicoptere H215. Aşadar, componentele elicopterului vor sosi la Braşov, unde se vor desfăşura activităţile de montaj general, încercări la sol, încercări în zbor, personalizare şi livrare a elicopterelor H215 în versiune civilă şi apoi militară.

Când va fi livrat primul elicopter asamblat la fabrica de la Ghimbav? Există discuţii cu potenţiali clienţi? Există premisele unor comenzi concrete?

În acest moment piaţa de profil este mai scăzută. Vom începe producţia atunci când vom avea un contract substanţial, fie că va fi pentru SUA sau pentru ţări din Europa, inclusiv România. Prin succesul şi creşterea constantă a societăţii Airbus Helicopters Romania, noi am dat deja un semnal că suntem capabili să producem şi la Airbus Helicopters Industries un elicopter de foarte bună calitate, cu tehnologii de ultimă oră şi aşteptăm reacţia pieţei. Investiţia este aproape gata. Ţinta noastră de piaţă se îndreaptă spre elicopterele ONU şi către alţi operatori. Sunt în prezent, la această categorie, peste 1000 de elicoptere care zboară şi efectuează operaţiuni umanitare, dar multe dintre ele sunt foarte vechi, atât ca model, cât şi ca fabricaţie. Este vorba despre vechile elicoptere Puma, Mi-8, Mi-17 şi nu numai. Una dintre ţintele companiei noastre este să înlocuim această flotă îmbătrânită cu noile elicoptere H215. Analizele specialiştilor din domeniu au arătat că H215 este elicopterul perfect pentru efectuarea de operaţiuni umanitare.

Airbus Helicopters vrea să creeze un cluster de furnizori români pentru fabrica de la Ghimbav. Au existat discuţii în acest sens cu anumite companii? Care sunt premisele ca statul român să fie unul dintre clienţi?

Am avut discuţii şi cu Guvernul României, dar este vorba despre un domeniu competitiv, sunt concurenţi puternici pe piaţă. Totuşi, faptul că acest elicopter va fi asamblat în România este un mare avantaj pentru potenţialii clienţi din România. În acelaşi timp dorim să dăm şi un semnal pentru revigorarea si dezvoltarea companiilor din domeniul aeronautic aflate în România. Astfel, am încheiat patru memorandumuri de colaborare cu patru companii-cheie: IAR Braşov, Aerostar Bacău, Aeroteh şi Turbomecanica din Bucureşti. Aceştia sunt furnizorii principali de piese cu care Airbus Helicopters negociază. Ne alegem cu mare atenţie furnizorii deoarece este un domeniu în care siguranţa şi performanţa primează. Recent, pe 20 octombrie, am avut o convenţie a potenţialilor furnizori români din domeniul aeronautic la Braşov, organizată în colaborare cu Camera de Comerţ Româno-Franceză şi Camera de Comerţ Româno-Germană. Am fost plăcut surprinşi de numărul participanţilor: au fost prezente 75 de companii, mult mai multe decât ne-am aşteptat. Această convenţie a deschis noi oportunităţi atât pentru ei cât şi pentru noi. Ne propunem ca această întâlnire să fie urmată de contracte. De asemenea, alături de IAR şi de compania Premium Aeroteh tot de la Ghimbav, Airbus Helicopters vrea să dezvolte un cluster în domeniul educaţional aeronautic la Braşov şi la Bucureşti.

Tehnologia evoluează în fiecare zi. Aveţi un plan şi pentru viitorul companiei IAR, partener privilegiat al Airbus Helicopters în România?

Am auzit de multe ori opinia că Airbus Helicopters ar vrea să omoare industria aeronautică românească. E limpede că nu ne dorim aşa ceva. Nu vrem să punem în umbră niciun partener, ci să colaborăm, mai ales cu furnizorii români, pentru că este benefic şi pentru ei şi pentru noi. Experienţa a peste 40 de ani de colaborare confirmă. Vă dau un exemplu: vrem ca, pe măsură ce vechile elicoptere Puma vor fi înlocuite de cele noi, să pregătim compania IAR să preia mentenanţa elicopterelor noi, cu atât mai mult cu cât cele vechi vor dispărea de pe piaţă şi pentru viitor este nevoie ca IAR să ţină pasul cu noile tehnologii din domeniu. Este în interesul nostru să avem un partener puternic şi competitiv pe piaţă.

Pentru Airbus Helicopters Romania am lansat de curând un plan de tranformare al companiei. Ne-am gândit cum putem să o facem puternică şi pregătită pentru noile cerinţe ale pieţei. Până acum am efectuat numeroase reparaţii şi modernizări pentru vechile elicoptere Puma. Scopul nostru în următorii cinci ani este ca această companie să facă faţă noilor provocări. Să schimbăm targetul companiei de la modernizarea vechilor modele la posibilitatea de a lucra pentru noile generaţii ce vor ieşi pe piaţă. Va fi nevoie de training, de noi dotări şi de noi calificări. Deja întâmpinăm dificultăţi în a obţine piese pentru elicopterele de generaţie veche, deoarece o parte dintre furnizori dispar, ceea ce îngreunează livrarea pieselor de schimb.

De aceea trebuie să privim spre viitor, spre noua generaţie de elicoptere. Compania nu poate trăi în continuare din vechea generaţie de elicoptere. Estimăm că vom lucra 75% pentru export, pentru clienţi din toată lumea, iar 25% pentru clienţi din România.

Cât de acut se simte pe piaţa românească lipsa de forţă de muncă specializată în acest domeniu? Cât de greu a fost să găsiţi oameni cu specializare în domeniu?

Când am ajuns aici mi s-a spus că voi întâmpina dificultăţi mari în a găsi forţă de muncă calificată. Nu a fost însă atât de greu cum mă aşteptam. Pentru noua fabrică am găsit primii 33 de angajaţi atât la Braşov cât şi în alte oraşe din România şi i-am specializat timp de un an în Franţa. Au fost mult mai mulţi la selecţie, dar i-am ales pe cei mai buni. Nu poţi găsi uşor pe cineva care de mâine să poată face un elicopter. Deci, angajăm oameni care sunt calificaţi şi îi trecem printr-un program de formare. În plus exista deja o companie specializată aici, IAR, ceea ce a constituit prima resursă de specialişti cu care am pornit la drum în 2002. Estimăm că până în 2020 noua fabrică va ajunge la targetul de 350 de angajaţi. 

Serge Durand alături de Mihai Covaliu

Aţi început un program de formare profesională la Braşov. Toţi participanţii instruiţi în acest centru vor fi angajaţi?

Am început un program educaţional de pregătire a viitorilor angajaţi. La Colegiul Transilvania, din această toamnă, funcţionează  o clasă de 28 de elevi sponsorizată de Airbus Helicopters Industries, care vor fi pregătiţi în domeniul aeronautic. Lucrurile s-au mişcat foarte repede, am avut sprijinul Ministerului Educaţiei şi pe cel al Primăriei Braşov şi în câteva luni lucrurile s-au pus pe picioare. Am demarat formalităţile în ianuarie, iar în septembrie această clasă specială a început şcoala. Noi am dotat laboratoarele cu materiale specifice pentru ca elevii să facă practică reală. De asemenea, ne-am implicat în actualizarea programei de studiu şi în instruirea profesorilor, astfel că peste patru ani vom avea o promoţie de tehnicieni în domeniul aeronautic. Majoritatea vor fi angajaţi, dar depinde şi de ei, trebuie să aibă rezultate bune. Airbus Helicopters face astfel de  parteneriate educaţionale peste tot în lume. Am făcut şi în Mexic, dar acolo a durat doi ani până am putut demara proiectul.

Mai avem un program pentru tehnicieni superiori, un fel de şcoală postliceală de subingineri, adică încă doi ani de studiu după promovarea Bacalaureatului. De asemenea, avem convenţii atât cu Institutul  Politehnic din Bucureşti cât şi cu Universitatea Transilvania din Braşov pentru a pregăti ingineri în domeniul aeronautic. Este, sperăm, un efort care va stimula şi alte companii din domeniul aeronautic să investească în educaţia de specialitate, pentru că avem nevoie de specialişti. 

Are Braşovul posibilităţi de dezvoltare economică? Lipsa aeroportului sau a unei autostrăzi este un minus?

Braşovul este un oraş cu multe posibilităţi. Este mult spaţiu, observ tot mai multe clădiri noi. În plus, este un oraş nepoluat. Cred că sunt multe companii interesate să investească aici. Lipsa unui aeroport şi a unei autostrăzi este o problemă. Eu merg des la Bucureşti şi ultima oară am făcut trei ore şi jumătate pe drum, în condiţiile traficului mai scăzut din timpul nopţii. Ca să atragi investitori trebuie să ai infrastructură. Totuşi, cred că un oraş cu potenţialul Braşovului este o prioritate pentru autorităţi şi că vor fi rezolvate problema aeroportului şi a autostrăzii. Este doar o chestiune de timp.

Locuiţi în Braşov, cum vă place oraşul? Cum vă petreceţi timpul liber?

Braşovul este un oraş liniştit, înconjurat de natură. Îmi place să fac plimbări pe muntele Tâmpa şi în împrejurimi. Centrul arată din ce în ce mai bine. Am văzut aproape toată România, mai puţin Iaşi şi Timişoara, dar mărturisesc că Braşovul mi-a plăcut cel mai mult. În timpul liber, încerc să fac cât mai mult sport. De exemplu, odată pe săptămână mă antrenez la clubul de scrimă din oraş. Nu sunt la un nivel avansat, dar este o metodă foarte bună de a scăpa de stres şi de a mă relaxa. Am avut posibilitatea să îl întâlnesc de mai multe ori pe marele campion olimpic medaliat cu aur, Mihai Covaliu, fapt care a fost o onoare pentru mine. În plus, pentru că îmi place să comunic cu echipa mea, cu oamenii în general – iar braşovenii sunt atât de deschişi – iau lecţii de limba română. Nu este o sarcină prea uşoară, dar este cu siguranţă plăcută, mai ales dacă ai un profesor bun, cum este cazul meu.

Braşov



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite