Trei elevi din Bistriţa au descoperit secretul „îndulcitorului viitorului”. Adolescenţii îşi vor duce invenţia la o competiţie internaţională renumită

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei, Alexandra şi Tiberiu au câştigat cu un proiect dedicat steviei concursul de mediu organizat de Ministerul Educaţiei FOTO: Arhivă Personală
Andrei, Alexandra şi Tiberiu au câştigat cu un proiect dedicat steviei concursul de mediu organizat de Ministerul Educaţiei FOTO: Arhivă Personală

Abia au împlinit 18 ani şi în loc să-şi piardă timpul în faţa calculatorului sau a televizorului, trei adolescenţi din Bistriţa stau cu ochii pe plantele de stevie rebaudiană, plantă care le-a adus un premiu din partea Ministerului Educaţiei, dar şi locul la buget la câteva facultăţi de profil.

În mijlocul verii, în loc să piardă vremea cu prietenii sau să profite de timpul liber în faţa calculatorului, trei tineri de 18 şi respectiv 17 ani căută secretele steviei rebaudiane, plantă considerată „îndulcitorul viitorului.”

Andrei Angyalosi, Tiberiu Tomoroga şi Alexandra Turdean, trei elevi de la ştiinţele naturii care se pregătesc pentru clasa a XII-a au reuşit să câştige Concursul Naţional „Proiecte de Mediu”, organizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice  şi desfăşura în perioada 18-23 iulie în judeţul Iaşi. Cei trei vor reprezenta România la un concurs internaţional de profil, care se va desfăşura în toamna acestui an sau în primăvara anului viitor cel mai probabil în Turcia.

Proiectul s-a axat pe metodele cele mai eficiente de înmulţire a steviei rebaudiene ţinându-se cont de clima şi condiţiile de mediu din România. Totul a început în toamna anului trecut, când cei trei pasionaţi de mediu s-au întâlnit la Palatul Copiilor din Bistriţa.

Cel care a venit cu ideea acestui proiect a fost chiar profesorul coordonator al grupului, Sever Şuteu, care suferă de diabet şi a vrut să vadă cum se comportă stevia, îndulcitorul recomandat pentru diabetici.

Ideea l-a încântat atât de mult pe Andrei Angyalosi, încât şi-a canalizat întreaga energie spre acest proiect. S-a documentat, iar mai apoi s-a apucat de treabă.

„Am achiziţionat din Germania 10 plante mature, pe care le-am butăşit, iar în luna martie a acestui an deja aveam 1200 de plante. Pentru acest concurs practic am realizat trei metode de înmulţire, pentru fiecare folosind în jur de 1000 de plante. Am experimentat înmulţirea prin seminţe şi prin butaşi cu pământ cu pH 7-8 şi turbă şi perlit cu pH 6-7. Randamentul a fost cel mai bun la metoda cu butaşi cu turbă şi perlit. 98% dintre plante s-au prins, în condiţiile în care prin seminţe, prin germinare, doar 10% dintre plante s-au prins”, explică Andrei Angyalosi.



Profesorul coordonator al celor trei elevi nu a fost singurul care a folosit această plantă pentru tratament. Andrei spune că părintele unui coleg a folosit preţ de o lună stevia în loc de zahăr şi a observat că îi stabilizează glicemia şi îi reduce şi tensiunea arterială.

„Eu susţin un stil de alimentaţie cât mai sănătos. Eu o consum, încerc să scap de zahăr cât mai mult. O consum crudă, pentru că stimulează energia mentală şi mă ajută şi la învăţat. Învăţ mai bine şi mai repede, îmi dă un surplus de energie. Proiectul nostru are deja un an, iar eu de la primele plăntuţe pe care le-am obţinut am început să consum frunzele”, explică Andrei.

Miile de plăntuţe obţinute de cei trei au fost plantate atât în laboratorul Palatului Copiilor, în alveole, cât şi în sera şi pe terenul profesorului coordonator. Andrei a încercat să cultive câteva plăntuţe şi acasă.

stevie bistrita 6

Plantele, vândute pentru a susţine alte proiecte

Andrei a reuşit să dezvolte un sistem destul de ingenios care îi permite să-şi susţină financiar proiectele. Primul proiect la care a luat parte a fost unul cu specia de arbori Paulownia, cu care a câştigat un alt concurs de idei şi un premiu de 500 de euro. Această sumă a fost folosită pentru modernizarea laboratorului, achiziţionarea seminţelor, a temporizatoarelor şi a pământului. Veniturile din plantele rezultate au fost folosite pentru „sponsorizarea” experimentului cu evodia.


Andrei, în laborator (Foto: Arhivă Personală)

stevie bistrita 2

„Fiecare proiect l-a sponsorizat pe celălalt. După acest proiect vrem să încercăm un proiect cu castravetele amar, o legumă de asemenea recomandată diabeticilor, dar şi cu goji. Prin asta încercăm să dăm şi o idee de afacere de familie. Până acum am vândut sute de bucăţi pe site-uri de specialitate, dar şi la standuri organizate cu diverse ocazii”, completează adolescentul.

Practic, cu suma obţinută din vânzarea plantelor de stevie obţinută în urma înmulţirii, Andrei vrea să dezvolte şi alte proiecte, la fel de revoluţionare. Adolescentul însă nu vrea să abadoneze stevia, pregătindu-se ca în toamna acestui an să experimenteze şi metodele de procesare a frunzelor.

Stevia Rebaudiana, planta minune a Paraguayului

Stevia Rebaudiana este o plantă, care procesată este un înlocuitor natural şi benefic al zahărului. Planta provine din zona Paraguayului şi a Braziliei, iar concentratul obţinut prin prelucrarea acesteia este de 300 de ori mai dulce decât clasicul zahăr.

Stevia este recomandată în special diabeticilor, pentru că ţine sub control glicemia, dar şi celor care vor să slăbească, asta pentru că, spre deosebire de zahăr, nu conţine calorii.

Vă mai recomandăm:

Un tânăr de doar 18 ani a adus locul II la Bistriţa de la Robochallenge Viena, una dintre cele mai importante competiţii dedicate roboţeilor

După ce urcat pe podium la toate competiţiile la care a concurat, Andrei Kovari, un elev de clasa a XII-ea din Braniştea, Bistriţa-Năsăud, a adus în România locul II de la Robochallenge Viena, unul dintre cele mai importante competiţii de profil din lume.

Cel mai medaliat olimpic român, Rareş Buhai, va studia la MIT. „Sistemul românesc de învăţământ încurajează performanţa, dar este axat pe memorare“

Rareş Buhai (18 ani), cel mai medaliat elev român, se pregăteşte să studieze la una dintre cele mai bune universităţi americane, care i-a acordat şi o bursă de peste 50.000 de dolari pe an. Tânărul se arată încrezător şi în sistemul românesc de învăţământ pentru că susţine performanţa, dar îl critică pentru că este bazat pe memorare.





 

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite