Provocările clasei pregătitoare la predarea simultană. Când numărul de elevi dictează sistemul
0
Anul şcolar 2012-2013 a venit cu o nouă provocare pentru predarea simultană foarte comună în zonele rurale: clasa pregătitoare. Astfel, învăţătoarele au fost nevoite să se adapteze, să găsească noi modalităţi de a-i ţine ocupaţi pe cei mai mici, mult mai greu de controlat decât şcolarii din clasele I-IV.
Când clasa pregătitoare se „infiltrează” în predarea simultană...
Potrivit lnspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, anul acesta 140 de învăţătoare care predau simultan la mai multe clase au fost nevoite să-i pregătească în paralel şi pe cei din clasa zero. 71 de clase cu predare simultană au în clasa pregătitoare cel mult 5 copii: 13 clase au doar un copil, 11 au doar 2 copii, 17 au 3 copii, 16 au doar 4 copii, iar 14 clase 5 copii.
Buican Alina este învăţătoare de 20 de ani în Sânmihaiu de Câmpie, iar anul acesta a refuzat o clasă pregătitoare pentru că recunoaşte că nu putea să le facă faţă la predare simultană. Aceasta ne spune că modul de predare este destul de diferit şi necesită o atenţie deosebită, activitatea fiind de două ori mai solicitantă în momentul în care predarea este una simultană.
Trebuie tot timpul să le atragi atenţia, să le dai ceva de făcut, să îl motivezi. Sinceră să fiu este greu şi cu două clase, dar să mai ai şi pregătitoare...Am suplinit doar o lună la două clase simultane, una dintre ele fiind pregătitoare şi e foarte greu, ne spune Buica Alina.
Aceasta ne spune că provocarea este dată tocmai de modalitatea de abordare, cei mai mici având nevoie de joc pentru a învăţa. Capacitatea lor de atenţie este niţel mai redusă, astfel încât învăţătoarele trebuie mereu să îi ţină ocupaţi, cât timp predau la celelalte clase. Pe de altă parte şi jocul celor mici îi distrage pe cei mai mari.
Nu ai timp pentru toţi, acesta ar fi iar un dezavantaj, dar îi şi înveţi să muncească singuri, lucru care nu se întâmplă la clasele normale unde se cam fac toate în colectiv. Totuşi cred că are de suferit calitatea învăţământului din cauza predării simultane, explică învăţătoarea.
Chirtos Leontina este învăţătoare de 32 de ani în Cristeşti şi de când se ştie a predat doar la mai multe clase odată. Anul acesta s-a pricopsit şi cu o clasă pregătitoare şi ne spune că nu este deloc simplu.Ore bune petrece făcându-le fişe celor mici pentru a-i putea ţine ocupaţi cât timp le predă şcolarilor din clasa I pe care o mai are. Chiar şi-a cumpărat xerox pentru a putea să le fotocopieze celor mici zecile de fişe.
Cu toate acestea, doamna Leontina spune că nu consideră că este afectată calitatea învăţământului de predarea simultană, drept dovadă stând elevii săi care nu sunt străini de olimpiade.
Când numărul bate sistemul. Zonele rurale „condamnate” la predare simultană
Ambele învăţătoare sunt de acord cu faptul că ideal ar fi ca măcar clasele pregătitoare să fie „de sine stătătoare”, dar sunt conştiente de faptul că numărul face totul. Numărul de elevi decide câte clase vor fi şi cum vor fi combinate.
De acord cu acest lucru este şi inspectorul şcolar general Camelia Tabără, care recunoaşte că demersul este unul solicitant şi greu, însă asigură că copiii reuşesc să asimileze destul de mult.
Nu putem să asigurăm dascălul şi copilul, chiar nu putem să asigurăm dascălul şi copilul. Fiind puţini copii nu e aşa greu...nu au fost situaţii în care să spunem că copilul acela nu a făcut nimic, completează şeful ISJ Bistriţa-Năsăud, Camelia Tabără.
Vă recomandăm:
Ministerul Educaţiei vrea ca practica să devină obligatorie în şcoală