Poziţia corectă la volan, explicată de pilotul de curse Mihai Beldie. De ce este importantă şi cum ajută la evitarea accidentelor
0Poziţia corectă la volanul maşinii este foarte importantă pentru a evita accidentele şi rănirile grave în timpul condusului. Pilotul Mihai Aurel Beldie din Alba prezintă câţiva paşi de urmat de şoferi pentru a sta cât mai corect la volan, respectiv ce reglaje trebuie făcute şi ce importanţă au acestea pentru a evita situaţiile periculoase.
”Având în vedere faptul că principală modalitate de comunicare între şofer şi mijlocul de deplasare în cazul nostru, făcând referire la autoturism, este modalitatea în care ne aşezam în scaun, deşi pare în prima instanţă puţin ciudat, odată cu setarea corectă a postului de lucru, relaţia dintre noi că şi participanţi la trafic şi autoturism va deveni una mai strânsă. De ce? Pentu că după cum spun şi vocile mai în vârstă, cheia unei relaţii este comunicarea. Iar noi pentru a comunică cu autoturismul trebuie să îi înţelegem limbajul”, afirmă pilotul în vârstă de 26 de ani pe blogul personal Ultimate Driving Expirience.
Potrivit acestuia, maşina comunică cu şoferul prin intermediul schimburilor de masă, iar acesrte se simt cu atât mai bine cu cât participanţii la trafic au o suprafaţa de contact cât mai mare. Din acest punct de vedere, Mihai Beldie a identificat trei puncte cheie de contact:
1. Spatele să aibă o suprafaţa cât mai mare de contact cu spătarul scaunului
2. Deşi pare ciudat, punctul cheie în a simţi maşina este partea dorsală, mai exact sezutul, acesta fiind senzorul principal ce primeşte informaţiile corecte atâta timp cât se află bine ancorat între spătar şi şezut (ancorarea făcându-se printr-o tehnică pe care o vom dezvoltă în postările următoare, ea poartă denumirea de „folosirea celei de-a 4 pedale, sună ciudat, nu? Noi ştim că marea majoritate a maşinilor beneficiaza de 3 pedale, dar nu este aşa)
3. Deşi de multe ori nu este pus în lumina corectă, este foarte important ca cel de-al treilea punct de comunicare cu maşina să fie genunchii, care trebuie să aibă contact cu scaunul pentru a transmite informaţiile necesare comunicării cu maşină.
Pilotul din Alba recomandă şi câţiva paşi în ceea ce priveşte setarea corectă a scaunului (postul de lucru):
1. Începem prin setarea şezutului, în funcţie de poziţia activă a piciorului stâng (poziţia apăsată a ambreajului), piciorul fiind activ dacă nu are posibilitatea să se întindă la maxim,acest lucru insemnând că am setat şezutul corect. De ce? În caz de accident, poziţia flexată a genunchiului, conferă elasticitatea necesară, neafectând articulaţia respectivă.
2. După setarea corectă a şezutului, mergem mai departe cu spătarul, acesta reglându-se în funcţie de distanţa dintre volan şi pieptul şoferului. Noi recomandăm aproximativ 25 -30 de cm distanţă, pentru a nu ne pune în pericol în momentul în care air-bagul s-ar activa. Această distanţă oferă siguranţa că nu o să fim loviţi de airbag la activare (poziţie prea aproape) şi nici nu o să ne lovim de airbag la activarea lui (poziţie prea departe).
3. Înălţimea corectă a scaunului se setează în funcţie de plafon. Pentru a fi la distanţa corectă este nevoie de aproximativ o palmă între plafon şi capul şoferului, astfel în caz de răsturnare avem protecţie şi totodată obţinem o vedere de ansamblu asupra gabaritului maşinii.
4. În cele din urmă stabilim poziţia volanlui (dacă avem reglaj pe înălţime şi adâncime) în momentul în care fixăm umerii în scaun ducând mână deasupra volanului la ora 12 volanul trebuie să fie la încheietura mâinii.
Mihai Aurel Beldie este un pilot român în vârstă de 25 de ani. Şi-a început cariera în motorsport în anul 1994 în Campionatul Naţional de karting alături de clubul sportiv pe care şi astăzi îl reprezintă la cel mai înalt nivel al Campionatului Naţional de Viteză în Coastă, Autosport Fair-Play Alba. În urmă cu trei ani, Mihai Beldie a devenit pilot al echipei Tontsch Automotive, care i-a pus la dispoziţie un BMW 120d, la bordul careia a obţinut titlul de vicecampion al clasei H3 în sezonul 2013.
Citiţi şi: