Ce măsuri vrea să ia UE pentru a proteja mai bine turiştii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vechile reguli după care se ghidează actuala piaţă de turism europeană nu se mai pot aplica în mod eficient în prezent, acesta fiind şi motivul pentru care Comisia Europeană a propus recent revizuirea dispoziţiilor din 1990, vizând în special adaptarea la era digitală a Directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii.

Noile propuneri sunt necesare în această eră a internetului, care a schimbat radical modul în care consumatorii aleg pachetele turistice personalizate, în mare măsură apelând la rezervări online, mai degrabă decât din ofertele prestabilite ale agenţiilor turistice.

Astfel, atrag atenţia membrii Comisiei, turiştii din ziua de azi îşi conturează singuri pachetele online, optând pentru oferte de la un singur operator turistic sau de la mai mulţi, ceea ce îi pune adesea în situaţia de a nu şti cu exactitate care le sunt drepturile. De cealaltă parte, obligaţiile pe care le au prestatorii de servicii turistice nu sunt clar trasate.

Contracte anulate şi înainte de plecare

Astfel, pentru cumpărătorii de pachete tradiţionale, dar şi pentru cei care optează pentru pachete persoanlizate, propunerea prevede instituirea unor controale mai stricte în ceea ce priveşte vânzarea la suprapreţ, prin fixarea unui plafon de 10 % pentru majorările de preţuri. De asemenea, se doreşte introducerea obligaţiei de a transfera reducerile de preţuri în circumstanţe echivalente.

În cazul în care turistul doreşte să anuleze un contract, acesta va beneficia de o mai mare flexibilitate, având posibilitatea de a rezilia contractul înainte de plecare şi de a plăti organizatorului o compensaţie rezonabilă. De asemenea, turiştii vor putea anula gratuit contractul înainte de plecare în caz de dezastre naturale, tulburări civile sau situaţii grave similare la destinaţie care le-ar putea afecta concediul, de exemplu, atunci când ambasadele nu recomandă călătoriile către o anumită destinaţie.

Proiectul mai prevede că turiştii ar trebui să fie informaţi, într-un limbaj simplu şi inteligibil, că organizatorul este cel responsabil de executarea corectă a tuturor serviciilor incluse în pachet. La momentul actual există divergenţe între normele naţionale în ceea ce priveşte identificarea părţii responsabile (organizatorul, comerciantul cu amănuntul sau ambii), ceea ce determină apariţia unor situaţii în care organizatorii şi comercianţii cu amănuntul recomandă consumatorului să se adreseze celeilalte părţi, fără ca vreuna dintre acestea să îşi asume responsabilitatea.

Comisia Europeană doreşte şi consolidarea dreptului turistului de a beneficia de compensaţii, în cazul în care un serviciu turistic nu a fost prestat aşa cum ar fi trebuit. Astfel, aceştia ar trebui să poată solicita, pe lângă reducerile de preţ, o compensaţie pentru daunele morale suferite, în special în cazul unui concediu ratat.

O altă propunere se referă la stabilirea unui singur contact la care turistul să poată apela atunci când are diverse probleme. Astfel, consumatorii vor putea adresa plângeri sau cereri de compensaţii direct agenţiei de turism de la care au achiziţionat pachetul de vacanţă.

În cazul altor formule de călătorie personalizate, comisia propune ca turistul să-şi poată recupera banii sau să fie repatriat, dacă agenţia de turism, transporatorul sau orice alt prestator de servicii dă faliment în timp ce acesta se află în perioada vacanţei achiziţionate. De asemenea, turiştilor aflaţi în această situaţie ar trebui să li se pună la dispoziţie informaţii foarte clare cu privire la responsabilitatea care îi revine fiecărei părţi în asigurarea anumitor servicii. 

„Trebuie să ţinem pasul cu evoluţia pieţei“

„În anii '90, majoritatea europenilor îşi alegeau dintr-un catalog un pachet prestabilit de servicii la preţuri promoţionale şi îşi făceau rezervarea respectivă la agenţia de turism locală”, a declarat Viviane Reding, vicepreşedinte al Comisiei şi comisarul european pentru justiţie, referitor la necesitatea adoptării acestui proiect. „De atunci, mulţumită legislaţiei europene, milioane de persoane au putut să se bucure de o vacanţă fără griji. Însă vremurile s-au schimbat şi trebuie să actualizăm dispoziţiile existente pentru a ţine pasul cu evoluţiile pieţei. Normele UE privind pachetele de servicii turistice trebuie să fie adaptate cerinţelor erei digitale şi să răspundă aşteptărilor consumatorilor. Astăzi propunem o protecţie sporită pentru milioanele de consumatori care rezervă formule turistice personalizate“, a concluzionat Reding.

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite