De ce aeroportul din Doneţk este considerat obiectiv strategic de armata ucraineană şi de separatiştii ruşi. Explicaţia stă în precedentul Tiraspol

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aeroportul, aflat la 10 kilometri distanţă de centrul oraşului, se dezintegrează pe zi ce trece sub asediul separatiştilor, iar turnul de control a devenit o ruină inutilă FOTO Newsweek
Aeroportul, aflat la 10 kilometri distanţă de centrul oraşului, se dezintegrează pe zi ce trece sub asediul separatiştilor, iar turnul de control a devenit o ruină inutilă FOTO Newsweek

În jurul aeroportului din Doneţk s-au dus lupte grele, în ciuda armistiţiului încheiat acum câteva luni care ar fi trebuit să paveze drumul spre pace. Soldaţii ucraineni s-au retras miercuri noapte, separatiştii proruşi din estul Ucrainei având acum controlul asupra aeroportului aproape distrus.

Noapte după noapte, separatiştii de lângă aeroport au bombardat forţele guvernamentale ucrainene. Soldaţii au răspuns cu focul, lovind zonele rezidenţiale unde proruşii îşi instalaseră lansatoarele de rachete. Soldaţii ucraineni au fost învinşi de curând, separatiştii recuperând controlul aeroportului din Doneţk.

Aeroportul, aflat la 10 kilometri distanţă de centrul oraşului, aproape s-a dezintegrează sub asediul separatiştilor, iar turnul de control a devenit o ruină inutilă. Pistele sunt pline de găuri de obuze. Însă bătălia pentru el continuă deoarece separatiştii văd aeroportul ca având o valoare simbolică şi strategică uriaşă, notează „Radio Free Europe“.

Separatiştii sunt foarte interesaţi în păstrarea aşa-numitei independenţe a republicii. Şi dacă doreşti să fii o ţară independentă, recunoscută sau nu, trebuie să ai un aeroport mare pentru a te conecta cu lumea exterioară“, explică Igor Sutiaghin, specialist în strategia militară a Rusiei de la Institutul Serviciilor Regale Unite (RUSI), din Londra.

În acelaşi timp, aeroportul din Doneţk are o importanţă militară. „În termeni de valoare militară directă, există o problemă şi cu starea pistelor, mai ales că sunt sub foc continuu de ceva vreme. Însă poţi repara pistele destul de repede şi le poţi aduce în stare de folosinţă, lucru ce ar deschide un coridor pentru echipamentul militar“, spune şi Douglas Barrie, expert militar de la Institutul Internaţional de Studii de Securitate (IISS), un think-tank din Londra.

Specialistul spune şi că separatiştii vor să controleze aeroportul pentru ca Guvernul de la Kiev să nu-l poată folosi pentru provizii şi pentru crearea unei baze militare care ar ameninţa siguranţa capitalei autointitulatei Republici Populare Doneţk.

Forţe aeriene rebele?

Mai există un motiv pentru care separatiştii din estul Ucrainei ţin morţiş să controleze aeroportul: posibilitatea obţinerii unor avioane de luptă care le-a da un avantaj faţă de forţele guvernamentale ucrainene. Însă avioanele de luptă la care visează depind complet doar de Moscova. Totuşi, există semne că ruşii consideră această idee demnă de luat în seamă.

Printre aceste semne este şi autonomia pe care ar putea-o obţine separatiştii, în interiorul Ucrainei, îngheţarea conflictului şi crearea unui protectorat rus în regiunea Donbas, similar cu Abhazia şi Osetia de Sud din Georgia, sau cu Transnistria din Republica Moldova. 

În 1992, generalul rus Alexander Lebed a cucerit aeroportul din Tiraspol, Transnistria, şi l-a folosit pentru a întări forţele separatiste proruse. Conflictul ce a durat patru luni s-a încheiat la scurtă vreme după, printr-un armistiţiu susţinut de Moscova. Transnistria îşi menţine independenţa, deşi nerecunoscută, şi se află sub protecţia Rusiei, conchide „Radio Free Europe“.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite