Anii în care Oscarurile şi-au desemnat câştigătorii de necontestat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În prezent, gala premiilor Oscar reprezintă un teren pe care joacă mai mulţi actori şi pe care se bat mai multe filme. În anii trecuţi, însă, cele mai importante premii erau clar adjudecate, în ciuda competiţiei, de cei mai talentaţi actori, iar cele mai bune filme erau clar apreciate.

Gala premiilor Oscar din 2014 se apropie cu paşi repezi, iar câştigătorii nu pot fi clar delimitaţi, competiţia din acest an fiind una acerba. Dacă acum, filme precum comedia „Ţeapă în stil american/American Hustle“, thrillerul SF „Gravity: Misiune în spaţiu“, şi drama istorică „12 ani de sclavie/12 Years a Slave“, se bat pentru titlul de cel mai bun film, categoria cel mai bun actor, adevărata bătălie se dă între două nume sonore ale Hollywoodului, Leonardo DiCaprio şi Matthew McConaughey, moment care ar putea furniza fie o mare surpriză, fie o mare dezamăgire.

În trecut însă, poate că lupta nu era atât de intensă, iar premiile mergeau la cei care reuşeau cu adevărat să iasă în faţă, indiferent dacă era vorba de o peliculă, un regizor sau de un actor. Din acest motiv, publicaţia „Rolling Stone“ a alcătuit o listă cu nume sonore ale industriei americane de film care au fost recunoscute pentru talentul lor, incluzând aici şi filme care au scris istorie. Casablanca sau Naşul, Martin Scorsese şi Jennifer Lawrence, sunt doar o parte din producţiile şi actorii recunoscuţi de Academia Americană de Film.

Casablanca“ - Cel mai bun film, 1943

Hollywood-ul aşa cum îl ştim nu ar mai fi la fel fără mai multe pelicule care stau la baza industriei şi care au fost recunoscute ca fiind cele mai bune. Dintre acestea fac parte „Citizen Kane“, „Vrăjitorul din Oz“ sau „Pe aripile vântului“. Pe lângă acestea, filmul „Casablanca“ a primit recunoaşterea necesară în cadrul galei din anul 1943, fiind distinsă cu premiul cel mare la categoria Cel mai bun film. Totodată a primit premiile Oscar pentru cel mai bun scenariu şi cea mai bună regie. Parte a culturii cinematografice care reflectă iubirea, la fel ca „Romeo şi Julieta“, filmul arată perspectivele iubirii pe termen lung, precum şi încercarea de a oferi o şansă acestui sentiment.

Marlon Brando – Cel mai bun actor pentru rolul din „The Godfather/Naşul“, 1972

A existat vreodată vreun dubiu în privinţa talentului lui Marlon Brando? Actorul a creat personajul principal al filmului la fel cum James Brown şi trupa lui au creat genul funk sau cum Dumnezeu a separat forma spaţiul gol, apreciază revista „Rolling Stone“. Nu a existat un personaj la fel de bine conturat în felul în care a făcut-o el, nici înainte, nici după el, lumea fiind imposibil de imaginat fără prestaţia sa. Caracterul său natural, lacrimile, jocul cu nepotul său, comenzile date unor legiuni de ucigaşi în costume, totul se rezumă într-un singur cuvând, iconic, mai scrie „Rolling Stone“.

The Godfather: Part II/Naşul II“ - Cel mai bun film, 1974

Dacă prima parte a capodoperei lui Francis Ford Coppola a câştigat două premii Oscar, partea a doua a filmului cu mafioţi, prin prisma gradului de dificultate a peliculei, a marcat două premiere: prima continuare a unui film care a câştigat un Oscar şi prima şi singura ocazie cu care atât preambului, cât şi continuarea seriei au fost distinse cu premii. Prima parte prezintă umilele începuturi ale clanului sicilian din familia Corleone şi ascensiunea în New York a tânărului Don Vito, interpretat, în rol secundar de Robert De Niro, premiat cu Oscar. A doua prezintă ascensiunea lui Michael, interpretat de Al Pacino, noul Don al clanului. Coppola a produs un film de o magnitudine şi viziune uluitoare, apreciat de criticii de film.

The Silance of the Lambs/Tăcerea mieilor“ - Cel mai bun film, 1991

Premiile Oscar au o tradiţie adânc înrădăcinată, anume faptul că filmele de groază nu au ce căuta printre câştigători. Până în ziua de astăzi, singurul film care poate fi considerat „deplasat“ de la normalul unei decernări obişnuite Oscar este considerat „Tăcerea mieilor“, o alegere controversată la categoria cel mai bun film în cadrul galei din 1991, dar una valoroasă. Colaborarea dintre Clarice Starling (Jodie Foster), o tânără agentă practicantă FBI, şi Hannibal Lecter (Anthony Hopkins), un criminal periculos care îşi devora victimele, pentru găsirea lui „Buffalo Bill“, un ucigaş viclean care producea o serie de crime, a conferit filmului succes major, atât din punct de vedere comercial, cât şi din punct de vedere al criticii, reuşind performanţa reunirii a cinci premii Oscar importante, pentru cel mai bun film, cel mai bun actor (Anthony Hopkins), cea mai bună actriţă (Jodie Foster), cel mai bun regizor (Jonathan Demme) şi cea mai bună ecranizare. Acest record a mai fost atins în istoria premiilor Oscar doar de filmul lui Frank Capra, „S-a întâmplat într-o noapte“, cu Clark Gable, în 1934, şi de celebrul „Zbor deasupra unui cuib de cuci“ al lui Milos Forman, cu Jack Nicholson, în 1975.

Halle Berry – Cea mai bună actriţă pentru rolul din filmul „Monster’s Ball/Puterea dragostei“, 2001

În ciuda distincţiei Oscar pe care a primit-o, de menţionat este faptul că Halle Berry este singură actriţă afro-americană care să fi câştigat vreodată un premiu al Academiei Americane de Film. Poate că acest lucru s-a întâmplat pentru că regizorul Marc Foster teme cum ar fi moştenirea grea a familiei şi a rasei, precum şi puterea de răscumpărare a dragostei.

Martin Scorsese - Cel mai bun regizor pentru filmul „The Departed/Cârtiţa“, 2006

Cel mai bun regizor american în viaţă şi-a obţinut în sfârşit recunoştinţa la spectacolul Oscar din 2006, atunci când filmul său, „The Departed/Cârtiţa“ i-a conferit calitatea de cel mai bun regizor. Filmul a fost apreciat pentru straniul poveştii şi pentru rolurile remarcabile interpretate de Leonardo DiCaprio, Matt Damon şi Mark Wahlberg. În războiul dintre poliţie şi mafia irlandeză din sudul Bostonului, tânărul Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) devine o piesă esenţială, el fiind născut în cartierul unde clanul mafiot îşi avea cartierul general. Din acest motiv, căpitanul poliţiei, Queenan (Martin Sheen) şi ajutorul său, Dignam (Mark Wahlberg), îi cer lui Costigan să se infiltreze într-un grup mafiot condus de Frank Costello (Jack Nicholson). Filmul are ca teme munca poliţiştilor sub acoperire, prietenia şi trădarea, dragostea şi moartea.

Kathryn Bigelow - Cel mai bun regizor pentru filmul „The Hurt Locker/Misiuni periculoase“, 2009

Chiar dacă unele dintre cele mai cunoscute actriţe de la Hollywood, cum ar fi Meryl Streep, au fost, pentru multă vreme „punctul de vânzare“ al principalului eveniment al Academiei Americane de Film, femeile au trudit şi în spatele camerei, în calitate de regizoare, pentru mulţi ani de zile. Numai patru femei regizor au fost nominalizate, în istoria Oscarurilor, la categoria cel mai bun regizor, printre care şi Kathryn Bigelow, care a coordonat filmul „The Hurt Locker“, aceasta fiind şi singura care a câştigat, în 2009. Premiul a fost pe deplin meritat din moment ce pelicula oferă suspans şi detalii din interiorul celor mai periculoase misiuni de pe front.

Jennifer Lawrence - Cea mai bună actriţă în rol principal pentru rolul din „Silver Linnings Playbook“, 2012

O nouă stea a Hollywoodului s-a născut în 2012, atunci când Academia Americană de Film a premiat-o pe Jennifer Lawrence pentru rolul tinerei văduve din filmul „Silver Linnings Playbook/Scenariu pentru happy-end“ care stabileşte o relaţie apropiată cu bipolarul Patt (Bradley Cooper), relaţie ce-i ajută pe amândoi să revină pe făgaşul normal. Dacă nu este ocupată să joace într-una dintre cele mai importante francize de acţiune sau să atragă obiectivele de fotografiat ale paparazzilor, atunci Jennifer Lawrence excelează în astfel de roluri.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite