Inclusiv de spaima indusă de ministrul Pop că anunţă organele „abilitate” dacă prinde profesori sau şcoli că folosesc auxiliare.

Cine n-a auzit de Gazeta Matematică? Cu o vechime de 120 de ani, Gazeta Matematică a stat la baza pregătirii a mii de matematicieni, unii ajunşi celebri în universităţi la fel de celebre. Mulţi elevi, printre care şi subsemnatul, şi-au regăsit numele în paginile Gazetei Matematice la probleme rezolvate sau propuse. Întreaga şcoală de matematică românească s-a sprijinit şi se sprijină pe revista Gazeta Matematică.

Şi ce face dnul. Liviu Pop, profesor de matematică? N-a găsit altă faptă „bună” pentru ridicarea învăţământului decât interzicerea Gazetei Matematice!

Şi interzicerea materialelor auxiliare este o gafă monumentală. Ce înseamnă aceste auxiliare? Culegeri de probleme la matematică şi fizică, caiete de teme, caietul elevului şi altele asemenea.

Argumentele ministrului că astfel de auxiliare încarcă inutil ghiozdanele elevilor nu stă în picioare.

Un mare neajuns în învăţământul românesc este acela că profesorii nu se bucură de grade de libertate pentru a-şi adapta demersul didactic la caracteristicile colectivelor de elevi cu care lucrează. Ar fi o atenuarea a faptului că şcoala nu se pliază pe interesele şi nevoile elevilor, ci procedează exact invers.

Profesorii dăruiţi meseriei, conştiincioşi şi pregătiţi în psiho-pedagogie, tocmai acest lucru realizau prin intermediul auxiliarelor: aduceau disciplinele şcolare, altfel stufoase şi extrem de teoretizate, mai aproape de înţelegerea elevilor. Culegerile de probleme conţin exemple de teste similare celor care se dau la examene, astfel încât elevii se familiarizau cu gradul de dificultate al subiectelor de examen.

Posibil să existe şi profesori care exagerau, eventual se bucurau de un comision din partea editurilor funcţie de numărul de materiale vândute elevilor. Posibil. Dar soluţia nu era să le interzici pe toate, să omori în faşă tentativele celor mai mulţi profesori de a simplifica şi uşura procesul de învăţare. Soluţia consta în depistarea acelor profesori care exagerează nemotivat, prin şefii de catedre, directori şi Consilii de Administraţie şi sancţionarea lor.

Dar acesta este stilul actualei guvernări. Dacă ceva, pe undeva, scârţâie, omorâm tot procesul, să fim siguri că nu mai scârţâie, în loc să sancţionăm doar pe cei care se abat de la reguli.

Până le urmă, este necesar un răspuns clar şi urgent. Dnule. ministru al Educaţiei Liviu Pop, chiar aţi interzis Gazeta Matematică în şcoli?