VIDEO BACALAUREAT 2014 Lecţia la Istorie, la Adevărul Live: „Elevii trebuie să cunoască cel puţin 6-7 bătălii din fiecare perioadă istorică”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorul de istorie Corneliu Riegler, de la Colegiul Bilingv ”George Coşbuc” din Capitală, la Adevărul Live FOTO: Marian Iliescu / Adevărul
Profesorul de istorie Corneliu Riegler, de la Colegiul Bilingv ”George Coşbuc” din Capitală, la Adevărul Live FOTO: Marian Iliescu / Adevărul

Campania ”Adevărul te meditează şi te premiază” continuă săptămâna aceasta, cu lecţiile video pentru cei care se pregătesc de examenul de Bacalaureat din vară. Astăzi, de la ora 14.00, profesorul Corneliu Riegler, de la Colegiul Naţional Bilingv ”George Coşbuc” din Capitală, a susţinut lecţia la Istorie pentru Bacalaureat 2014. Acesta i-a sfătuit pe elevi să înveţe cel puţin 6-7 conflicte din fiecare perioadă şi să se axeze pe Comunism.

 

Corneliu Riegler: Există o tendinţă a elevilor de a nu trata subiectul III, eseul, îl ignoră considerând că nu îl pot rezolva.

Un subiect de tip eseu are mai multe avantaje, îţi lasă o anumită libertate în a trata cerinţele. În analiza pe text întrebările sunt închise.

La un eseu se începe obligatoriu printr-o introducere, ce valorează 10 sutimi. După menţionarea unei introduceri, trebuie tratată prima cerinţă. 

Însă elevii uită de multe ori şi de introducere, şi de concluzie.

Prima cerinţă din varianta dată în 2009 necesită puţină atenţie, pentru că elevii confundă prezentarea cu precizarea, pe scurt, prezentarea înseamnă o abordare mai largă. Deci ei de fapt trebuie să înceapă cu precizarea şi apoi să continue cu prezentarea. Dacă doar precizează iau doar două puncte.

Elevii trebuie să scrie corect şi integral denumirea istorică a domnitorilor şi a faptului istoric. Ideal e ca acolo unde se cer fapte istorice elevii să prezinte mai mult de un exemplu, ca să fie sigur că primesc punctele, acolo unde subiectul o permite, desigur. Eseul presupune oricum două pagini, deci au destul de scris.

La cerinţa a doua nu trebuie să intre foarte mult în detalii, dar nu pot scrie mai puţin decât li se cere.

La cerinţa a treia, elevii trebuie să fie atenţi la formulare, trebuie doar să menţioneze pe două-trei rânduri acţiunile desfăşurate pe plan internaţional, dar trebuie să fie atenţi să găsească o urmare internă, pe plan naţional, modificarea articolului 7 din Constituţia, eliminarea unei formulări discriminatorii.

la cerinţa a patra - Marea Unire s-a realizat în urma participării României la Primul Război Mondial. 

Ultima cerinţă - elevii trebuie să-şi semnalizeze punctul de vedere printr-o expresie consacrată: în opinia mea, din punctul meu de vedere. E o discuţie dacă se cere o părere personală sau nu, eu consider că da, trebuie să-şi exprime un punct de vedere personal, nu doar să citeze părerea cuiva. 

Elevul de clasa a XII-a trebuie să fie capabil să-şi exprime un puncte de vedere istoric. Din păcate, mulţi elevi rezolvă frumos cerinţa, dar uită să marcheze opinia sa în eseu şi aici au probleme corectorii în a o găsi.

Apoi, acest punct de vedere trebuie susţinut de argumente istorice, relaţia cauză-efect, precizată şi în note, deci e foarte important să nu fie doar o opinie personală. Trebuie date exemple şi din plan intern, şi din plan internaţional. Apoi trebuie să tragă o concluzie a eseului, marcată cu conectori din nou

Subiectul I şi Subiectul III

Cerinţele trebuie citite integral, iar elevii citesc de multe ori doar ceea ce este între ghilimele, deşi de multe ori răspunsul e chiar în textul dat. Deci trebuie să aibă mare atenţie la aceste cerinţe cum citesc. E o mare a problemă a Bac-ului la orice materie -  elevii nu citesc integral cerinţele.

Aşa că la Subiectele I şi II se fac foarte multe greşeli tocmai din această lipsă de atenţie.

Diferenţa dintre I şi II este una de materie. La I se pot aştepta la texte şi întrebări despre bătălii, tratate din Evul Mediu, la II se pot aştepta la text din caracteristicile totalitarismului.

Elevii trebuie să cunoască cel puţin 6-7 bătălii din fiecare perioadă. La fel şi la tratate. 

Eu n-aş miza pe urmărirea filmelor istorice, aşa cum e perioada cu Vlad Ţepeş, şi mă refer de exemplu la ecranizarea romanului lui Bram Stocker, acolo e prezentat ca principe şi Vlad Ţepeş nu a fost niciodată principe. În plus, el nu a condus Transilvania, ci Valahia, Ţata Românească, iar reşedinţa lui Ţepeş a fost Cetatea Poienari, nu Castelul Bran.

Bac-ul la Istorie este unul uşor totuşi, se pot lua note rezonabile, nu trebuie să intre în panică, mulţi se sperie de Bac şi nu se mai prezintă deloc. În fiecare an, Bac-ul e din ce în ce mai uşor în ultimii ani. Se poate lua o notă de 6-7.

Dar trebuie să fie foarte atenţi la cerinţe, să formuleze elemente cauzale. 75% din lucrările de la Istorie nu au concluzii, spre exemplu.

Perioade istorice importante:

-statul român de la proiect la România Mare

-comunismul

Sunt şanse peste 50% să pice comunismul la Bac la |storie. Elevii trebuie să împartă perioada în cele două tipuri de regim: stalinist (Gheorghe Gheorghiu Dej) şi naţional- comunist (Ceauşescu). Ei trebuie să fie foarte atenţi însă la formulările cerinţelor despre comunism, pentru că li se poate da comunismul, dar să nu-şi dea seama, cum se întâmplă cu Războiul Rece, pe care ei nu-l asimilează comunismului. Din 100 de eseuri la Istorie, 30 sunt despre comunism. Această situaţie este valabilă şi pentru bătăliile istorice.

Nu mai există în istoria de la Bac istoria dacilor, există un capitol despre romanitatea românilor. 

d e f Ist Siii 099


Tinerii care studiază sau au studiat la profilul Uman la liceu şi care vor da examenul la Istorie, ca probă obligatorie a profilului, au aflat marţi, de la ora 14.00, la Adevărul Live, cum se pot pregăti pentru această testare scrisă, în cadrul unei noi lecţii din campania ”Adevărul te meditează şi te pregăteşte”.

Profesorul Corneliu Riegler, de la Colegiul Naţional Bilingv ”George Coşbuc” din Capitală, le-a explicat structura subiectelor la Istorie, cum ar trebui să abordeze cerinţele şi cum să rezolve cu succes eseul de la ultimul punct, considerat cel mai dificil.

După lecţia de azi vor urma trei zile de lecţii video pentru probele orale de la Bacalaureat 2014: română, limbi străine, respectiv competenţe digitale.

Lecţii de consiliere pentru Bac 

Începând de luni, 14 aprilie, şi până la sfârşitul lunii iunie, vor fi disponibile pe platforma Bacalaureat 2014, integrată în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro, 40 de lecţii video. 

Profesori de la licee de top din Bucureşti le vor arăta elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la examen şi ce ar trebui să înveţe.

Până acum, în cadrul acestei campanii am prezentat patru lecţii video de consiliere pentru cei care se pregătesc de Bacalaureat, pe lângă lecţiile video destinate probelor de la Română şi Matematică

De asemenea, la Adevărul Live vor fi şi lecţii video destinate pregătirii pentru toate probele orale şi pentru proba scrisă la alegere.

Meditaţii video pentru Evaluarea Naţională

Elevii de clasa a VIII-a vor putea găsi în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro şapte lecţii video, de la sfârşitul lui aprilie şi până la finalul lunii mai. Două dintre acestea vor fi de pregătire teoretică pentru cele două probe (Română şi Matematică) şi cinci de consiliere, de la pregătirea psihică pentru primul examen naţional serios până la completarea corectă a fişei de înscriere la liceu şi alegerea profilului liceului.

Consiliere pentru elevi

Dintre cele 40 de lecţii de pe adevarul.ro, 10 vizează partea de consiliere şi sunt oferite de specialişti care au lucrat cu liceeni în anii trecuţi şi care i-au ajutat să promoveze cu succes testele naţionale. Consilierii le vor spune elevilor cum să se organizeze ca să înveţe toată materia, cum să facă faţă stresului, cum să comunice cu profesorii şi cu părinţii sau cum să se pregătească psihic şi fizic pentru a face faţă unei lungi perioade de examene.

Marele premiu: 1.000 de euro

În cadrul acestei campanii, Adevărul a pregătit şi o serie de premii pentru elevi.

Pentru a participa, trebuie să accesaţi acest link şi să vă înscrieţi în secţiunea Bacalaureat 2014 pe adevarul.ro cu un eseu motivaţional pe tema “Care este visul tău?”, să strângeţi cât mai multe like-uri şi share-uri şi, astfel, puteţi câştiga premii Biocebral ce vă vor da energie pe toată perioada examenelor, dar mai ales marele premiu în valoare de 1000 Euro!

Dorim participanţilor mult succes şi mult spor la învăţat!


Pe aceeaşi temă:

BACALAUREAT 2014 A patra lecţie la Matematică, pentru profilul Tehnologic, la Adevărul Live

BACALAUREAT 2014 A treia lecţie la Matematică, pentru profilul Ştiinţele Naturii, la Adevărul Live

BACALAUREAT 2014 A doua lecţie la Matematică, la Adevărul Live

BACALAUREAT 2014 Prima lecţie video la Matematică: cum pot fi evitate cele mai comune greşeli în rezolvarea exerciţiilor

BACALAUREAT 2014 Prima lecţie de consiliere: „Un copil încurajat să-şi găsească chemarea e un adult de succes”

BACALAUREAT 2014 A doua lecţie de consiliere: „Ar trebui să existe şcoli pentru părinţi”

BACALAUREAT 2014 VIDEO A treia lecţie de consiliere: La şcoală, profesorii iau locul părinţilor elevilor

BACALAUREAT 2014 A patra lecţie de consiliere despre frica de eşec şi orientarea în carieră, la Adevărul Live

VIDEO BACALAUREAT 2014 Prima lecţie de Română cu profesoara Iulia Pop de la Colegiul „Sf. Sava“, la Adevărul Live

VIDEO BACALAUREAT 2014 A doua lecţie la Română, despre eseul literar, la Adevărul Live

VIDEO BACALAUREAT 2014 A treia lecţie la Română, pentru elevii de la Real, la Adevărul Live

VIDEO BACALAUREAT 2014 A patra lecţie la Română, pentru elevii de la Real, la Adevărul Live

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite