Isărescu a urcat prognoza de inflaţie pentru acest an la 3,5%, ţinând cont de acciza suplimentară la carburanţi şi de noua metodă de calcul a accizelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a precizat că impactului asupra inflaţiei este de 0,5% din preţurile combustibililor, din curs şi impactul accizei suplimentare de 7 eurocenţi FOTO Adevărul
Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a precizat că impactului asupra inflaţiei este de 0,5% din preţurile combustibililor, din curs şi impactul accizei suplimentare de 7 eurocenţi FOTO Adevărul

Banca Naţioanlă a României (BNR) a urcat prognoza de inflaţie pentru acest an la 3,5%, cu 0,5 puncte peste estimarea din noiembrie 2013, când banca centrală nu a luat în calcul creşterea accizelor din curs şi inflaţie, precum şi acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi.

„Practic, putem spune că, cu excepţia primei jumătăţi de an, inflaţia va fi undeva între 2% şi 3%. Peste câteva zile vom primi comunicatul de la INS şi lumea va vedea o inflaţie de 0,6%. În martie va fi tot la fel, 0,6-0,7, şi se va pune sub semnul întrebării ce spun eu acum. Vor apărea analişti care vor spune deflaţie, că BNR ar trebui să mai reducă dobânzile. Sunt efecte statistice şi nu trebuie să le dăm importanţă mai mare decât au“, a declarat Mugur Isărescu, guvernatorul BNR.

El a precizat că în prognoza de inflaţie BNR încorporează numai date certe şi nu riscuri. „Calculele noastre ne duc la o evaluare a impactului cam de 0,5% din preţurile combustibililor, din curs şi impactul accizei suplimentare de 7 eurocenţi“, a adăugat guvernatorul.

Potrivit prezentării în sinteză a raportului trimestrial privind inflaţia, un impact de 0,4 puncte în inflaţia anuală va proveni din preţurile la tutun şi alcool. Oficialul BNR a ţinut să puncteze că inflaţia medie anuală abia în primăvară va intra în intervalul de variaţie ţintit.

„Ar cam trebui să ne uităm mai mult la inflaţia medie, mai ales că avem ţintă stabilă multianuală. Mai există criteriul de la Maastricht, unde toată lumea se uită la inflaţia medie anuală şi nu la cea anuală“, a explicat Isărescu.

El a arătat că BNR a ţintit până acum inflaţia anuală, pentru că acest indicator are mai multă relevanţă pentru tendinţa inflaţiei, şi a fost mai relevant pentru public înainte ca inflaţia să ajungă la niveluri mai mici. 


MAI PUTEŢI CITI: 

Acciza suplimentară de 7 eurocenţi va propulsa România în topul preţurilor UE la benzină şi benzină. România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.

Guvernul „ciupeşte“ 7 eurocenţi în plus prin mărirea accizei la motorină, dar de fapt va ieşi în pierdere. Şoferii ştiu de ce. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.

Ponta: „Nu se poate renunţa la acciza de 7 eurocenţi la carburant, asta i-a spus FMI şi lui Băsescu. Nu se poate redeschide bugetul“. Guvernul nu poate renunţa la introducerea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi deoarece bugetul deja aprobat nu poate fi redeschis şi nici închis fără această taxă, afirmă premierul Victor Ponta, care susţine că acest punct de vedere i-a fost transmis şi preşedintelui Traian Băsescu de către reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi ai Comisiei Europene (CE).

Băsescu: Între mine şi FMI nu e o dispută, sunt un susţinător al continuării acordului. Nu vreau să punem taxe inutile pentru a face cheltuieli inutile. Preşedintele Traian Băsescu se declară un susţinător al continuării acordului cu FMI şi a anunţat că între el şi instituţia financiară internaţională nu este o dispută, însă respinge accizarea suplimentară a carburanţilor, care este folosită pentru "cheltuieli inutile".

Băsescu poate bloca acordul cu FMI din cauza accizei de 7 eurocenţi. Acordul cu FMI este din nou în pericol, după ce preşedintele Traian Băsescu a anunţat joi că nu semnează memorandumul dacă acciza suplimentară de 7 eurocenţi este aplicată.

Oamenii de afaceri cer Guvernului o politică de dezvoltare în detrimentul celei de austeritate, promovate de FMI. Scutirea impozitului reinvestit, pe listă. Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) solicită Guvernului să susţină în cadrul următoarelor negocieri cu FMI scutirea impozitării profitului reinvestit, creşterea finanţării unor programe care generează locuri de muncă şi reducerea impozitării salariilor pentru dezvoltarea economică.

Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget. După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Comisia Europeană: Propunerile alternative la acciză trebuie să aibă acelaşi impact bugetar.Alternativele pe care le propune România în locul accizei de 7 eurocenţi la motorină trebuie să aibă acelaşi impact bugetar ca această taxă, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al CE, Simon O’Connor.

Tom Bugeţel, cu acciza la Bruxelles. Pe când se potcovea acciza cu 99 de ocale de fier şi se dădeau economiştii Guvernului peste cap să spuie năzdrăvănia că vaca bugetară va da mai mult lapte păscând pe lângă staţia de benzină, Victor Ponta ce-mi făcea?

Liviu Voinea, ministrul Bugetului: Se putea face bugetul pe 2014 şi fără acciza de 7 cenţi pe combustibil. Ministrul Bugetului, Liviu Voinea, a explicat astăzi, la emisiunea „După 20 de ani“, modul în care a fost construit bugetul pe 2014. Voinea a precizat că în timpul negocierilor cu FMI s-a luat în calcul majorarea cotei unice de la 16% la 18%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite