UPDATE Grevă spontană: Niciun tren nu mai pleacă din Gara de Nord. 109 trenuri sunt afectate şi în 54 de staţii activitatea este oprită
0
Grevă spontană CFR. La scurt timp după întâlnirea ministrului Grindeanu cu sindicaliştii, prin sistemul de difuzare din Gara de Nord s-a anunţat că niciun tren nu mai pleacă, pasagerii putând cere banii înapoi pe biletele cumpărate. 109 trenuri sunt afectate şi 54 de staţii au activitatea oprită, spune directorul CFR, Ion Simu.
UPDATE
Directorul CFR, Ion Simu, a declarat într-o conferinţă de presă că sunt 109 trenuri afectate luni de greva spontană de la CFR. Acesta a precizat că în 54 de staţii activitatea este oprită. „Nu este o grevă, este un protest spontan ilegal”, a spus Simu.
„Îmi rog colegii din toate funcţiile să înceapă imediat lucrul pentru că acţiunea lor aduce pierderi economice”, a mai spus directorul CFR S.A. Directorul CFR şi directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, au mai precizat că vor sesiza organele de cercetare penală şi au spus că banii pe bilete vor fi returnaţi călătorilor care au fost afectaţi de greva spontană.
Trenurile afectate până la momentul prezent ca urmare a protestului spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iaşi, Bucureşti, Craiova, Galaţi, Cluj, Constanta, Galaţi: 6002, 6461, 5603, 5401, 1541, 5402, 5461, 5415, 1858, 5411, 1752, 8080, 8202, 8201,1884, 1660 , 1572, 1573, 1541 ,1655, 5014, 5106, 7571, 3085, 4103, 3074, 1734, 1832, 4020, 4451, 4703, 3073, 1831, scrie Digi24.
Societatea de transport Bucureşti (STB) a reintrodus linia expres 780 pentru preluarea călătorilor de la aeroportul Otopeni şi Gara Basarb. Autobuzele acestei linii vor circula pe toată durata grevei pe traseul Aeroportul Otopeni, Aeroportul Băneasa, Piaţa Presei, Gara de Nord, Gara Basarab.
Unii călători nu au mai ajuns la muncă din cauza grevei spontane. Oamenii care se aflau într-un tren care circula spre Ploieşti, au continuat drumul pe jos.
UPDATE Trenurile care ajung sau pleacă din Gara de Nord înregistrează luni întârzieri de sute de minute, pe fondul protestelor feroviarilor, informează News.ro
Un tren Târgu Jiu – Bucureşti are o întârziere de trei ore. Două trenuri care urmau să plece din Gara de Nord către Aeroportul Henri Coandă, respectiv Constanţa înregistrează întârzieri de câte 150 de minute
Un tren Târgu Jiu – Bucureşti înregistrează o întârziere de aproape trei ore din cauza grevei spontane de la CFR, iar două trenuri care urmau să plece din Gara de Nord, către Aeroportul Henri Coandă, respectiv Constanţa, au întârzieri de câte 150 de minute fiecare.
Cea mai mare întârziere la sosirea în Gara de Nord o are un tren de la Târgu Jiu, cu 180 de minute, urmat de trei trenuri, din Constanţa, Ploieşti Sud şi Braşov, cu câte 130 de minute fiecare. Alte trenuri care vin din Constanţa, Budapesta, Craiova, Galaţi, Suceava au întârzieri cuprinse între 30 şi 70 de minute.
De asemenea, din cauza grevei, sunt afectate şi plecările unor trenuri din Gara de Nord. Astfel, întârzieri de câte 150 de minute le au un tren către Aeroportul Henri Coandă şi unul către Constanţa. Alte patru trenuri, care urmau să ajungă la Ruse, Suceava, Braşov, Aeroportul Henri Coandă, au întârzieri de 100 de minute fiecare. Întârzieri între 15 minute şi 50 de minute înregistrează şi trenuri către Ploieşti Sud, Iaşi, Aeroportul Henri Coandă, Piteşti, Craiova şi Constanţa.
***
Toate trenurile care ar fi trebuit să sosească în Gara de Nord din Bucureşti au întârzieri, iar călătorii aflaţi în gară au fost anunţaţi că îşi vor primi banii înapoi.
Sindicaliştii CFR au anunţat încă de vineri că “vor proroga” circulaţia trenurilor dacă guvernul le prorogă creşterea de salarii şi au cerut o întâlnire luni dimineaţa cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, scrie Biziday.
În această dimineaţă au oprit lucrul de la ora 8 angajaţii care repară locomotivele, iar de la ora 11 au existat informaţii privind faptul că şi impiegaţii de mişcare ar fi oprit lucrul şi, implicit şi circulaţia trenurilor. Printre primii care au încetat activitatea sunt cei de la Regionala Iaşi, angajaţii companiei de infrastructură protestând în staţiile Iaşi, Suceava şi Bacău, potrivit unor postări pe grupurile de Facebook.
După discuţiile cu sindicaliştii, ministrul Grindeanu nu a fost foarte clar în privinţa unei înţelegeri privind evitarea opririi trenurilor:
„Am avut în aceasta dimineaţa întâlniri cu managerii companiilor din CFR, în situaţia în care nişte domni înaintea mea au promis foarte multe lucruri, statutul feroviarilor, mărirea salariilor, facilităţi de la 1 ianuarie. Pe de alta parte tot acea guvernare spunea ca infrastructura fervoiară trebuie sa dispară. În discuţiile pe care le-am avut, le-am spus o realitate. Este o realitate economica neplăcută sau nesustenabilă. Statul roman s-a angajat prin PNRR în 2022 să eficientizeze aceste companii. Sunt dispus la dialog, dar voi avea ca şi coordonate sustenabilitatea economica şi jaloanele pe care trebuie să le îndeplinim în 2022. Împreună cu managerii si liderii de sindicat trebuie sa găsim soluţii ca veniturile sa crească. Dialogul continua si dupa şedinţa de guvern.”
La scurt timp după această declaraţie, prin sistemul de difuzare a mesajelor din Gara de Nord a fost anunţat faptul că ceferiştii au declarat grevă spontană, treburile sunt oprite iar călătorii pot solicita banii înapoi pe bilete.
Grindeanu: Trebuie să se aplice planul de redresare
MInistrul Transporturilor a delcarat că situaţia din sistemul feriviar ”este efectul a 30 de ani de neinvestit”, iar companiile se află într-o situaţie dificilă.
”Trebuie să se aplice planurile de redresare. (..) Oricât aş vrea să vă spun că vom veni cu măriri extraordinare, nu vreau să spun acest lucru, cum au făcut alţii înaintea mea. Nu vreau să îi mint pe oameni, poate să sinceritatea mea nu e bună, politic, dar vorbim de o realitate economică. Încerc să găsesc soluţii care să ajute aceste companii pe cheltuieli”, a spus Grindeanu, la sediul PSD.
Despre statutul personalului feriviar, Sorin Grideanu a delcarat că aceste companii nu sunt eficiente din punct de vedere economic.
”Asta nu înseamnă că nu încerc să găsesc soluţii pentru anul 2022. Va intra în vigoare când se va aplica la companii care sunt viabile economic, aplicându-se tot ceea ce înaintea mea s-au angajat cei care au coordonat PNRR şi ministerul Transporturilor, că vor face în 2022, adică eficientizare”, a explicat el.
Grideanu a spus că eficientizare înseamnă ca, ”din punct de vedere economic, să stea bine în picioare, iar veniturile să fie mai mari decât cheltuielile”, iar acest lucru se poate realiza prin dialog şi planuri de restructurare, pe care trebuie să le elaboreze companiile şi să fie transpuse în practică. ”Acum suntem în stadiul de elaborare de strategii”, a ma spus el.
Grindeanu s-a referit la majorările de salarii cerute de sindicatele din feriviar. ”Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, să spunem cu inflaţia, impactul este undeva la peste un miliard. Astăzi, când vorbim, nu de statutul feroviarilor, care înseamnă mai mult, de 40%. Vă spun sincer, în acest moment nu există aceste resurse, e nevoie de aceşti paşi”, a afirmat el.