Cum trage Germania mâţa de coadă în scandalul Volkswagen. Nemţii încearcă să îşi protejeze „perla“ industriei, americanii i-au luat la bani mărunţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În cel mai grav scandal din istoria grupului auto Volkswagen, autorităţile de reglementare şi politicienii din Germania tratează cu menajamente emblema auto naţională, spre deosebire de atitudinea mai severă adoptată de autorităţile din SUA, potrivit unei analize realizată de către Reuters.

Landul german Saxonia Inferioară, al doilea mare acţionar al grupului Volkswagen, a anunţat că îşi va păstra participaţia la cel mai mare producător auto european, a subliniat Stephan Weil, premierul regiunii şi membru al Consiliului de Supraveghere al Volkswagen. Acesta a descris VW drept „o perlă a industriei germane“ şi o companie pentru care merită să lupţi. 

Nemţii se concentrează pe reparare, nu pe fraudă

Între timp, autorităţile de reglementare din Germania dau declaraţii extrem de concise privind scandalul emisiilor, preferând să se concentreze pe modul în care pot fi reparate vehiculele cu probleme. Este modelul urmat în Germania, care a abordat mai relaxat reglementările din domeniul auto. 

În timp ce autorităţile de reglementare şi politicienii din SUA au impus băncilor amenzi de miliarde de dolari în timpul crizei financiare, sancţiuni care au vizat inclusiv cel mai mare grup bancar german - Deutsche Bank - Autoritatea de supervizare bancară din Germania (Bafin) a păstrat tăcerea. În cazul Volkswagen, Bafin a demarat „o probă de rutină“ privind circumstanţele legate de anunţul scandalului emisiilor. 

EPA, pe cale să amendeze Volkswagen cu 18 miliarde de dolari

Autoritatea Federală din domeniul Transporturilor din Germania (KBA) a cerut joi Volkswagen să recheme obligatoriu la service 2,4 milioane vehicule cu motoare diesel echipate cu un software care falsifică rezultatele testelor de emisii poluante. Dar decizia vine la o săptămână după ce grupul auto a prezentat planurile privind modul în care vor fi reparate cele 11 milioane de motoare afectate. 

Mai mult, Alexander Dobrindt, ministrul german al Transporturilor, a anunţat astăzi că planul privind reparaţiile ar putea fi definitivat abia la finele lunii noiembrie. Asta în timp ce consumatorii cu maşini măsluite sunt nerăbdători să afle dacă reparaţiile vor duce la creşterea consumului de carburant sau vor afecta puterea motorului.

Purtătorul de cuvânt al KBA, Stephan Immen, a declarat că instituţia nu a mai impus până acum amenzi asupra producătorilor auto pentru nereguli, în schimb Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA) a avertizat că grupul german s-ar putea confrunta cu amenzi de până la 18 miliarde de dolari. 

Abordarea mai relaxată din Germania contrastează cu cea din SUA, unde EPA a ameninţat că va refuza să aprobe modelele diesel ce urmau să fie lansate în 2016. Volkswagen le-a dezvăluit autorităţilor de reglementare din SUA că există încă un soft suspect instalat pe modelele diesel ce urmau să fie lansate în 2016, care operează diferit faţă de softul care a provocat cel mai mare scandal din istoria companiei germane. VW a anunţat amânarea lansării noilor modele. 

Directorii, chemaţi la explicaţii în SUA, dar lăsaţi în pace în Germania

Şeful diviziei americane a Volkswagen, Michael Horn, şi-a cerut scuze în faţa Congresului SUA pentru falsificarea testelor de poluare la motoarele diesel şi a apreciat că repararea maşinilor afectate de pe piaţa americană va dura cel puţin unul sau doi ani. 

Dar parlamentarii germani nu au solicitat până acum audierea fostului director general al Volkswagen, Martin Winterkorn, sau a noului şef, Matthias Mueller. Procurorii germani au aşteptat trei săptămâni pentru a verifica birourile Volkswagen din Germania. 

Merkel vrea să spele eticheta „Made în Germany“

Anterior, cancelarul Angela Merkel a promis săptămâna trecută că va rămâne alături de sectorul auto, care furnizează unul din şapte locuri de muncă în ţară, încercând să apere emblema „Made în Germany“. Merkel a mai intervenit anterior şi în 2013, când a relaxat normele privind controlul poluării.

Cancelarul şi-a justificat atunci acţiunile spunând că apără locurile de muncă. Maşinile au reprezentat anul trecut aproape 20% din exporturile Germaniei, în valoare de aproape 1.500 miliarde de dolari. 

Şi opinia publică e mai blândă

Consumatorii din SUA şi-au exprimat indignarea faţă de practicile Volkswagen, dar în Germania reacţia opiniei publice a fost mult mai blândă. Un studiu publicat de compania de cercetare de piaţă Puls arată că 54% de persoane încă sunt interesate de achiziţionarea unui vehicul VW, în timp ce 11% nu mai doresc iar 35% sunt în expectativă. 

Mii de manifestanţi s-au reunit sâmbătă la Berlin pentru a protesta faţă de acordul de liber schimb TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership – între SUA şi Uniunea Europeană). Viitoarea rundă de negocieri urmează să aibă loc la sfârşitul lunii octombrie la Miami (Florida) şi care urmăreşte să suprime barierele vamale şi între reglementările dintre SUA şi Europa. 

Antiamericanismul, starea de spirit din Germania

„VW este un spin pentru SUA“, a scris Melanie Thurau pe Facebook. Un alt utilizator, Marek Misic, a postat: „VW, Audi, Skoda, Seat sunt vehicule foarte bune“. 

Portofoliul Volkswagen este format din mai multe mărci, printre care automobilele Volkswagen, Skoda, Seat, Bentley, Audi, mărcile sport Lamborghini, Bugatti şi Porsche, motocicletele Ducati, dar şi camioanele MAN şi Scania.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite