Tehnologia ne schimbă comportamentul: Românii cumpără de pe net de 1,5 miliarde de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chiar dacă un cumpărător face, în medie, 8,2 achiziţii online pe an, modalitatea de plată este de cele mai multe ori ramburs FOTO Guliver / Getty Images
Chiar dacă un cumpărător face, în medie, 8,2 achiziţii online pe an, modalitatea de plată este de cele mai multe ori ramburs FOTO Guliver / Getty Images

Era tehnologiei pare să schimbe comportamentul cumpărătorului care este tentat să se orienteze către comerţul online în detrimentul magazinelor fizice. Şi cum mediul de afaceri este, în majoritate, „pe net“, şi tendinţa shoppingului este către online.

Pe an ce trece devenim mai sofisticaţi. Fără să vrem. Societatea ne cere acest lucru. Dacă în urmă cu mai bine de 20 de ani un abonament la internet era considerat „lux”, acum conexiunile online fac parte din nevoile zilnice.

Un bilanţ e-commerce pe 2015 al principalilor jucători din România pe piaţa comerţului electronic arată că retailul online a crescut la aproape 1,5 miliarde euro, faţă de 1,1 miliarde cât era estimat în 2014. Cifra face referire doar la cumpărăturile fizice şi nu la servicii, plăţi de facturi la utilităţi, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanţe şi călătorii, bilete la spectacole.

În comparaţie cu dimensiunea generală a pieţei de retail în România, care era peste 21 de miliarde de euro în 2015, vânzările din online par relativ mici. Proprietarii de magazine de comerţ electronic spun că tendinţele sunt însă de reală creştere.  

„Tendinţa este de cumpărături online. Tinerii sunt interesaţi de acest mod de cumpărături. Practic, în fiecare an se activează un număr nou de clienţi. Ei provin din generaţia tânără, care devine independentă financiar şi se îndreaptă către cumpărături online“, a declarat petru Adevărul Live Financiar Dan Vidraşcu, CEO al elefant.ro.

Analiza comerţului online arată că majoritatea clienţilor au comportament diferit faţă de cumpărătorul clasic care merge la hipermaket preponderent în weekend. Statisticile provenite de la principalii jucători din comerţul electronic, cât şi de la reţelele de afiliere arată că românii cumpără online în special în zilele de miercuri şi joi ale fiecărei săptămâni. 

Influenţa smartphone-ului

Potrivit statisticilor, în România sunt 11 milioane de utilizatori de internet. Raportul oficial al pieţei româneşti de comerţ electronic, centralizate de GPeC (principalul eveniment e-commerce din România), arată că din totalul utilizatorilor de internet, 6,7 milioane au făcut vreodată cumpărături online.

Rezultatele arată că în 2015 aproximativ 1,4 milioane de români au cumpărat online prin cu ajutorul unui dispozitiv mobil, iar aproximativ 850.000 prin intermediul unei aplicaţii mobile.

Datele jucătorilor din piaţa online arată că în 2012, în România, existau 2,5 milioane de smatphone-uri, iar anul trecut numărul lor era de circa 10 milioane.

Chiar dacă un cumpărător face, în medie, 8,2 achiziţii online pe an, modalitatea de plată este în mare majoritate ramburs. Aproximativ 90% din cumpărători plătesc în numerar la livrarea produselor.

Plata electronică este făcută preponderent către reţelele online din străinătate. Datele oficialilor Visa arată că românii cheltuiesc mai mult pe cumpărăturile online din străinătate faţă de cele făcute din România. Pentru cumpărăturile din exterior valoarea medie a unei tranzacţii este de 58 de euro, în timp ce din magazinele online de la noi această valoare este de 40 de euro.

„Piaţa românească de e-commerce continuă să crească de la un an la altul, iar cifrele tocmai publicate demonstrează acest lucru. Nu cred că greşesc când zic că industria de e-commerce este printre puţinele din România post `89 care urmează – fără oprelişti – o curbă ascendentă”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC. 

Citeşte pe Adevărul Financiar pe ce dau românii banii online

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite