România domină clasamentul companiilor din Europa de Sud-Est. Hidroelectrica este cea mai profitabilă din regiune

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste jumătate din clasamentul celor mai mari 100 de companii din Europa de Sud-Est este alcătuit din companiile din România - economia cea mai mare şi cu cea mai rapidă creştere din regiune, potrivit unui top realizat de SeeNews. Hidroelectrica este, de departe, cea mai profitabilă.

Topul include 100 de companii din mai multe domenii din ţări precum Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Macedonia, Moldova, Muntenegru, România, Serbia şi Slovenia.

Potrivit acestuia, 59 de companii româneşti sunt în top 100 companii din regiune, în creştere de la 55 în 2015, ele dominând toate domeniile analizate.

Cele mai mari venituri                    

Topul celor 100 de companii este condus de producătorul de automobile Dacia, care conduce în clasament pentru al treilea an. Acesta şi-a crescut veniturile cu 8%, ajungând la 4,619 miliarde de euro şi şi-a majorat profitul net la 100,5 milioane de euro de la 99 milioane de euro în 2015. Vânzările mărcii Dacia au crescut cu 10,6%, până la 415.010 de înmatriculări în 2016.

Performanţa robustă a companiei a survenit pe fondul îmbunătăţirii operaţiunilor şi a utilizării eficiente a resurselor, potrivit lui Yves Caracatzanis, director general al Groupe Renault România. „Groupe Renault România, angajator al 16.700 de persoane, este singura companie din ţară care integrează toate activităţile specifice unui producător de maşini, ceea ce a generat o performanţă economică stabilă şi o gamă largă de oferte de locuri de muncă în diferite domenii”, a comentat el.

Performanţa Automobile Dacia reflectă creşterea sectorului auto din întreaga regiune, care a profitat din plin de avantajele sale strategice - lucrători calificaţi, costuri scăzute de producţie şi acces uşor pe pieţele UE, în timp ce urcă pe valul de putere de cumpărare a populaţiei. Producătorii de maşini din România şi Serbia se bazează, de asemenea, pe experienţa vastă din trecut în domeniu. În România, sectorul beneficiază şi de schemele de sprijin guvernamental. Veniturile totale ale sectorului auto din SEE TOP 100 au crescut la 11,5 miliarde de euro de la 9,6 miliarde de euro în 2015. Trebuie remarcat faptul că cea mai profitabilă industrie, conform clasamentului, este dată de cauciuc şi produse din cauciuc, reprezentate de doi producători români de anvelope - Continental Automotive Products România şi Michelin România - cu o rentabilitate de 16,3% a veniturilor.

Următoarele companii româneşti din top, după venituri, sunt OMV Petrom Marketing SRL şi OMV Petrom SA pe locurile 3 şi 4, şi Kaufland Romania pe locul 6. Rompetrol Rafinare SA şi Rompetrol Downstream SRL completează top 10, pe locurile 9 şi 10.

Cele mai profitabile companii

Cele trei companii cele mai profitabile din clasament - Hidroelectrica, Romgaz şi Continental Automotive Products - sunt româneşti, precum şi liderul Automobile Dacia.

Cea mai profitabilă companie din rândul SEE TOP 100 a fost producătorul de energie electrică din România, Hidroelectrica, cu o rentabilitate a veniturilor de 36,2%. După ce a intrat în insolvenţă de două ori, compania controlată de stat a trecut printr-un proces radical de restructurare, generând un profit cumulat de 1 miliard de euro pentru 2013-2016, dublându-şi valoarea de piaţă la 4 miliarde de euro. În aprilie 2017, Hidroelectrica a ieşit din insolvenţă, deschizând calea pentru un IPO, considerat cel mai mare din istoria României.

România este reprezentată de şase din primii zece producători de profit din Europa de Sud-Est, inclusiv prin operatorul feroviar de stat CFR, care s-a alăturat clasamentului pe locul 5.

Cele mai mari pierderi

În schimb, şapte din cele mai puţin profitabile companii din top sunt tot în România, însă cinci dintre aceste companii şi-au redus pierderile din 2015.

Cea mai proeminentă pierdere de bani a fost a şantierului naval românesc Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), parte a conglomeratului sud-coreean, cu o pierdere de 107 milioane euro în 2016, uşor mai mică decât în ​​2015.

Din 2012, compania a acumulat o pierdere de 660 de milioane de euro, iar datoria totală a depăşit 800 de milioane de euro până la sfârşitul anului 2016.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite