Semafoarele inteligente bagă dihonia între Primărie şi Poliţie. Motivul - prea mulţi şoferi de amendat de către un număr prea mic de poliţişti
0Sistemul de management inteligent al traficului din municipiul Zalău, în care Primăria a băgat bani grei, parţial din fonduri europene, îi calcă pe nervi nu doar pe şoferi, ci, mai nou, şi pe poliţişti.
Primarul Zalăului, Radu Căpîlnaşiu, a precizat astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, că unul dintre motivele pentru care conducerea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj întârzie semnarea protocolului în baza căruia poliţiştii de la Rutieră îi vor putea sancţiona pe şoferii prinşi de sistemul "inteligent" că trec pe roşu ori că depăşesc viteza legală este numărul prea mare de şoferi contravenienţi, a căror sancţionare ar bloca activitatea Biroului Rutier. Din datele colectate până acum de acest sistem, care include, pe lângă semafoare, şi şase camere care detectează în mod automat trecerile pe roşu şi depăşirile de viteză, rezultă că, în medie, din cei aproximativ 24.000 de şoferi care trec în 24 de ore pe Bulevardul Mihai Viteazul, în sectorul acoperit de cele şase camere, şase sute încalcă legea fie trecând pe roşu, fie călcând prea tare pedala de acceleraţie. În aceste condiţii, reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj susţin, prin purtătorul de cuvânt Tincuţa Dumuţa, că a-i pune pe cei 14 poliţişti de la Biroul Rutier să completeze un volum atât de mare de procese verbale ar însemna blocarea lor în dispeceratul DGADP, fără ca aceştia să mai poată merge la accidente, la dirijarea circulaţiei în intersecţii sau oriunde altundeva le mai cere serviciul.
De cealaltă parte , reprezentanţii municipalităţii susţin că fac demersuri pentru punerea la punct a unui sistem care să genereze automat procesele verbale, astfel încât poliţiştii să nu aibă altceva de făcut decât să îşi puncă semnătura şi ştampila. Mai mult, primarul Radu Căpîlnaşiu crede că după ce şoferii vor auzi că încep să se aplice amenzi, numărul contravenienţilor scade foarte mult.
Întrebaţi de ce şi-au dat, de la bun început, avizul asupra acestui proiect dacă le crează astfel de probleme, reprezentanţii Poliţiei spun că în documentele înaintate, la acea vreme, adică în 2009, de Primăria Zalău, nu se vorbea despre vreun sistem inteligent de semaforizare nici de camere de detectare a trecerii pe roşu sau a depăşirii vitezei. Cât despre conferinţele de presă susţinute anul acesta în comun de reprezentanţii Primăriei Zalău şi cei ai Poliţiei Municipale, în care nimeni nu a incriminat vreo problemă vizavi de acest proiect, purtătorul de cuvânt spune că în acel moment nu se ştia care va fi amploarea fenomenului contravenţional despistat de camerele din acest sistem.
Dincolo de aceste divergenţe de opinii între cele două instituţii, care deoacamdată este în avantajul şoferilor care scapă, astfel de amenzi, noul sistem de semaforizare continuă să scoat peri albi şoferilor. De unele dintre aceste probleme pare să îşi fi dat seama şi Primăria, care ia în considerare varianta ca semaforul de la colţul Centrului de Cultură (fostul Centrul Militar) să funcţioneze aproape în permanenţă pe galben intermitent, cu funcţionare normală doar la orele de vârf. Aceeaşi soluţie ar putea fi adoptată şi în privinţa semaforului de pe strada Gheorghe Lazăr (deasupra Parcului Tineretului).
Sunt, însă, şi alte probleme cauzate de acest sistem, care rămân, deocamdată, nerezolvate. Una este cea din intersecţia de la Tribunal, unde cei care coboară de pe strada Gheorghe Lazăr şi vor să vireze stânga, spre centru, trebuie să dea prioritate de dreapta celor care vin din faţă, dispre Poliţie, deşi semaforul le indică şi lor culoarea verde. Altă problemă este cea de la intersecţia dintre strada Armoniei şi Bulevardul Mihai Viteazul, unde culoarea verde pentru pietoni coincide cu verdele la maşini, acceaşi situaţie fiind şi la intersecţia de la Centrul de Cultură.