Specialist român de anvergură mondială, despre maşina viitorului: „S-a permis pentru prima dată în istorie testarea automobilelor autonome fără pasageri“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dan Boboescu alături de colegii săi chinezi la prezentarea Buickului LaCrosse
Dan Boboescu alături de colegii săi chinezi la prezentarea Buickului LaCrosse

Zilele trecute, două decizii ale unor instanţe, din Germania şi America, au creat un cutremur în industria automobilelor. Dan Boboescu, specialist în domeniul automotive, cu o carieră de anvergură mondială, a vorbit pentru „Adevărul” despre maşina viitorului.

Timişoreanul Dan Boboescu, specialist în domeniul automotive, cu o carieră de inginer în compania americană Johnson Controls, susţine că toate consiliile de administraţie ale marilor firme îşi pun întrebarea: “Cum va arăta automobilul viitiorului?!”.

În urmă cu câteva zile, s-au întâmplat două importante evenimente, în Europa şi în America.
 

Curtea Supremă din Germană a dat un verdict prin care oraşele pot să interzică accesul maşinilor Diesel. Asta înseamnă un cutremur major pentru industria auto germană. Tot acum, întâmplător, legiuitorul din California a permis testarea automobilelor autonome fără pasageri. Este pentru prima oară când se aprobă o astfel de lege. Până acuma, toate testele, şi s-au adunat zeci de milioane de kilometri cu maşini autonome, s-au făcut cu un şofer de rezervă. O persoană care era acolo să preia hăţurile în caz de urgenţă. Începând cu această nouă lege, nu mai este necesar ca cineva să fie în maşină. Toate aceste aspecte legate de electrificare, de autonomie, de conectivitate, schimbă total industria auto. Peste zece ani vom discuta despre altceva”, a declarat Dan Boboescu.

image


 

“Nu este nimic nou. Maşini electrice au mai existat”

Maşinile electrice sunt printre pasiunile lui Boboescu. Acesta vorbeşte de fapt o reîntoarcere la maşinile electrice, pentru că şi primele automobile aveau tracţiune electrică. 
 

“La începutul secolului XX, o treime din maini erau electrice. Dar cum motorul cu ardere internă a câştigat competiţia, acum se pare că maşina electrică ar fi o mare inovaţie. Nu este nimic nou. Maşini electrice au mai existat, doar că acuma tehnologia a avansat atât încât să fie industrializată… Tesla are o poziţie foarte specială în industria auto. Nu are o sută de ani de istorie legată de motoarele cu ardere internă, nu are interese cu furnizorii de componente de motoare, nu este în poziţia în care să spună: luaţi o maşină electrică pentru că e mai bună ca cea pe benzină sau Diesel. Orice mare producător are această dilemă. Promovând maşina electrică, de fapt taie craca de sub picioare la vaca bună cu lapte, de unde îşi câştigă pâinea. Tesla nu are aşa ceva. Foarte devreme a înţeles că jocul de-a oul şi găina, ce trebuie să fie prima dată, reţeaua de încărcare sau maşina electrică, aşa că le-a făcut pe amândouă. Şi reţeaua şi maşina. La supercharger, în 40 de minute se încarcă 80 la sută din capacitate, sunt de putere mare, iar la o autononie de 600 de kilometri, cât are un Tesla, o pauză de jumătate de oră este binevenită”, a afirmă Bobescu.  

image


Tesla este una dintre cele mai renumite mărci de maşini electrice 
 

“Timişoara poate construi foarte multe lucruri”

Dan Boboescu şi-a început cariera ca motorist în echipa de proiectare a Daciei 500 “Lăsatun”, maşină care avea să fie fabricată la Timişoara între anii 1988-1992. S-a pus de multe ori întrebarea dacă Timişoara ar mai putea construi o maşină, având în vede vasta industrie automotive din zonă. 
 

“Timişoara poate construi foarte multe lucruri. Şi face şi o mulţime de componente. A construi automobile se presupune să ai resurse de capital şi de knowhow pentru a pune pe roate acest uriaş angrenaj. Cu ajutorul unui partener străin s-ar putea face o maşină la Timişoara. Cu ajutorul unor oameni inimoşi care ar vrea să reînvie ideea unei maşini de oraş. Nu vreau să fac trimitere la numele Lăstunului, să nu devină peiorativ. Dar putem urma exemplul Universităţii din Aachen, care îşi face propria maşină electrică de oraş, Universitatea din Lund, care lansează la anul maşină de oraş. Nu sunt imposibile câtă vreme rămânem la o scară redusă, vorbim de 10-15-20 de mii de maşini pe an. Când ajungem la industrializarea masivă, de peste o sută de mii, atunci necesarul de capital depăşeşte cu mult capacitatea unui oraş. Acolo trebuie să fie un parteneriat cu o firmă majoră”, a spus inginerul.

image


e.GO Mobile, maşina electrică de la Universitatea din Aachen FOTO www.rwth-campus.com
 

Dan Boboescu a lucrat din 1998 în America, la Johnson Controls. În 2007, timişoreanul a plecat vreme de doi ani în China, la Shanghai, la unul din centrele proiectare Johnson Controls, pentru primul model de automobil global. Aici s-a realizat modelul de lux Buick LaCrosse; proiectat în SUA, dar  interiorul în China. 

Boboescu

Buick LaCrosse model 2010, maşina americano-chineză la care a lucrat şi Dan Boboescu
 

Citiţi şi:
 

Fascinanta poveste a inginerul român care a început cu proiectul Dacia Lăstun şi a ajuns să lucreze la interiorul limuzinei de lux Buick LaCrosse

Lovitură dură pentru industria auto. Primăriile oraşelor germane pot dispune interdicţii de circulaţie pentru vehiculele diesel

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite