Pensiune din Ținutul Secuiesc, anchetată de CNCD pentru că are la televizor prea multe programe în limba maghiară
0Curtea de Apel Timișoara obligă Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), la plângerea unui timișorean, să realizeze o investigație la o pensiune din Sovata, județul Mureș. Turistul s-a plâns de cazare și de faptul că pensiunea are 60% din programe în limba maghiară.
![Un turist român a reclamat la CNCD o pensiune din Sovata din cauza programelor TV FOTO Arhivă](https://cdn.adh.reperio.news/image-d/de2e30d9-587d-4887-bb14-8a25e5f59291/index.jpeg?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Un turist din Timișoara, cazat în anul 2022 la o pensiune din Sovata (Mureș), a sesizat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării reclamând că la locul de cazare a fost tratat discriminatoriu, iar televizorul din cameră avea programele în limba maghiară în proporție de 60%.
Concret, turistul a reclamat faptul că în momentul în care s-a arătat nemulțumit de locul de cazare, recepționerul „nu a manifestat niciun fel de regret pentru faptul că a fost minţit şi păcălit să cumpere nişte servicii de cazare fictive”, deși era însoțit de o persoană mai în vârstă.
Timișoreanul s-a mai plâns că în timp ce se afla la recepție „a fost martorul unei discuţii dintre persoana de la recepţie şi o altă persoană, că discuţia s-a purtat integral în limba maghiară, putându-se observa cum persoana de la recepţie se transformase dintr-o persoană total indiferentă în una extrem de receptivă şi comunicativă: o schimbare completă de atitudine faţă de ceea ce manifestase acesta faţă de reclamant ori de persoanele care îl însoţeau, atunci când discuta cu acesta în limba română”.
„60% din programele care erau prezentate la TV cu ecran plat erau în limba maghiară”, a arătat bărbatul, care a presupus în prima fază că „o proporţie covârşitoare a acestor programe sunt traduse în limba maghiară pentru simplul motiv că această unitate de cazare este vizitată în principal de turişti din Ungaria ori de alţi cetăţeni vorbitori de limba maghiară”.
„În fapt, din numărul total al comentariilor prezentate pe booking.com la această unitate de cazare, în proporţie de 71% sunt date de cetăţeni români vorbitori de limba română, numai 5% au fost exprimate de cetăţeni maghiari în limba maghiară, iar 2% din cetăţenii români au exprimat comentarii în limba maghiară”, a mai arătat bărbatul în plângerea de la CNCD.
În procesul deschis la Curtea de Apel Timișoara, turistul a reclamat că CNCD „nu a analizat fapta sesizată raportându-se la temeiul de drept invocat, ci separat de acesta, ducând la adoptarea unei hotărâri nelegale şi nefondate”.
Apărarea pensiunii
Chemată ca parte în proces, firma la care a fost cazat timișoreanul s-a apărat spunând că i-a restituit clientului nemulțumit sumele de bani pentru plata cazării, „singurul impediment în restituirea imediată a sumelor achitate a constat în faptul că reclamantul a achitat contravaloarea serviciilor cu tichete de vacanţă”.
Referitor la programele TV în limba maghiară, firma s-a apărat spunând că „până în anul 2022 a existat un singur prestator de servicii de televiziune”, iar „acest prestator oferă canale române şi maghiare, fiind singura sa opţiune la momentul deschiderii hotelului”. Compania s-a mai apărat spunând că „pentru a oferi condiţii cât mai bune clienţilor săi, a cumpărat televizoare Smart în fiecare cameră cu aplicaţiile Youtube, Netflix, Voyo, Disney, HBO, pe care clientul le poate utiliza cu uşurinţă cu propriul user”.
„Prin urmare, apreciază că săvârşirea unei eventuale fapte discriminatorii nu poate fi reţinută în sarcina sa, pentru politica adoptată de către prestatorul de servicii de cablu TV. Și în condiţiile prezentate de către reclamant, au existat 45 de canale de televiziune în limba română, ceea ce nu poate fi apreciată în nici un caz ca şi o încălcare a dreptului la acces la servicii publice în limba română”, a mai arătat firma în proces.
Decizia instanței
Curtea de Apel Timișoara a admis în parte cererea de chemare în judecată a timișoreanului și a obligat Consiliul Național Pentru Combaterea Discriminării „să desfășoare o investigaţie efectivă şi să ia o hotărâre legală, în termen de 6 luni de la rămânerea definitivă a prezentei hotărâri”.
„Instanţa constată că reclamantul se plânge de condiţiile improprii de cazare şi de grila de programe TV în limba română, coroborată cu atitudinea recepţionerului hotelului, care a manifestat un comportament lipsit de interes faţă de reclamant, în comparaţie cu atitudinea de amabilitate avută de acelaşi recepţioner faţă de o persoană vorbitoare de limba maghiară. Refuzul schimbării camerei oferite reclamantului cu altă cameră a fost justificat prin faptul ocupării în procent de 100% a spaţiilor de cazare în data respectivă. Or, C.N.C.D. nu a administrat probe în acest sens, nefiind verificat gradul de ocupare a camerelor de cazare şi nici caracteristicile acestora – pentru a se putea verifica dacă acestea corespundeau cerinţelor reclamantului”, se arată în decizia Curții de Apel Timișoara, care nu este definitivă.
Judecătorii au mai arătat, referitor la comportamentul diferit al persoanei de la recepţia pensiunii, că discuţia dintre recepţioner şi terţa persoană s-a purtat integral în limba maghiară şi reclamantul a putut observa cum „persoana de la recepţie se transformase dintr-o persoană total indiferentă într-o persoană extrem de receptivă şi comunicativă”.
„Instanţa constată că Hotărârea CNCD ignoră total aceste împrejurări, deşi comportamentul recepţionerului hotelului – coroborat cu eventuala existenţă a unor camere disponibile – putea determina sarcina pârâtei de a justifica un tratament diferenţiat acordat reclamantului. În acest sens, instanţa constată, deşi C.N.C.D. avea competenţe de investigare, de prevenire şi de combatere a tuturor formelor de discriminare, nu a solicitat pârâtei să indice datele de identificare ale recepţionerului care a lucrat în ziua respectivă şi nici nu a încercat să obţină informaţii despre conţinutul convorbirilor la care se referă reclamantul”, se mai arată în sentința Curții de Apel Timișoara.
Referitor la faptul că 60% din programe erau în limba maghiară, Curtea de Apel Timișoara a reținut CNCD nu a verificat apărarea firmei, iar asta „echivalează cu absenţa unei investigaţii complete – respectiv cu încălcarea dispoziţiilor care conferă C.N.C.D. atribuții în prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, prin combaterea actelor sau faptelor de natură a încălca principiul constituțional fundamental al egalității în drepturi”.
„Rolul C.N.C.D. nu este de a transmite instanţei obligaţia de a administra probele pe care nu doreşte să le administreze cu privire la aspectele relevante care pot exclude acuzaţia de discriminare cu care a fost învestită, întrucât instanţa de contencios administrativ nu are competenţe de investigare şi de prevenire a faptelor de discriminare şi nici de agent constatator la contravenţiilor în această materie”, au mai punctat judecătorii Curții de Apel Timișoara, a căror sentință poate fi atacată.