De ce încearcă Titi Aur să impună în România simulatoarele de accidente: „Măcar copiii noştri să treacă prin asta, pentru a avea mai puţine evenimente“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ediţia din acest an a proiectului Era Zero de la Universitatea de Vest a avut parte de prezenţa Academiei Titi Aur care a pus la dispoziţia participanţilor simulatoare pentru accidente.

Liderul mondial în producţia de sisteme de siguranţă pentru maşini, ZF Group, împreună cu Mindshub, primul hub educaţional din România, a lansat la Timişoara cea de-a doua ediţie a proiectului Era Zero. Proiectul este dedicat tinerilor participanţi la trafic. Ediţia din acest an a fost inedită datorită prezenţei Academiei Titi Aur care a pus la dispoziţia participanţilor simulatoare pentru accidente. 

În Germania e obligatoriu să treci prin aceste simulatoare, pentru a putea lua permisul de conducere. Titi Aur, fostul mare campion de raliuri, încearcă de mai multă vreme să impună o schimbare şi în legislaţia din România, ca aceste simlatoare să devină obligatorii. 

„În afară de faptul că înţelegi ce se întâmplă în maşină la un accident, înveţi şi cum să ieşi din maşina răsturnată, dacă ajungi acolo. Scade foarte mult ritmul de accidente pentru că eşti şi mai speriat şi înţelegi ce şi cum. Încercăm prin toate căile să impunem acest sistem şi la noi, doar că orice afirmaţie de-a mea este privită ca subiectivă. Şi este subiectivă, pentru că vrem să trăim din asta. Până anul trecut ne lăudam că din cei peste 60.000 de cursanţi care au trecut pe la noi în cei aproape zece ani nu am avut nicio victimă. Anul trecut însă a fost prima victimă dintre cursanţii noştri. Încercăm să propunem, să impunem, să facem autorităţile şi companiile să înţeleagă utilitatea cursurilor. Societatea evoluează şi sper ca măcar copiii noştri să treacă prin aceste cursuri, aceste experienţe, pentru a avea mai puţine accidente”, a spus Titi Aur.

Academia Titi Aur FOTO Eduard Enea

„Surpriza plăcută e acum Moldova, unde deja se circulă elegant”

Legat de evoluţie şi civilizare în trafic, Titi Aur susţine că lucrurile merg într-o direcţie bună, în cea mai mare parte din ţară. Există însă şi excepţii. 

„Creşterea de trafic, de aglomeraţie este din ce în ce mai evidentă, sunt din ce în ce mai multe maşini, din ce în ce mai multe permise de conducere. Infrastructura creşte şi ea, deşi mai încet decât ritmul aglomerării. Civilizaţia la volan, probabil şi la modul general, a venit prima dată în Ardeal şi Banat. Acum şase-şapte ani am simţit-o şi în Bucureşti, deşi credeam că nu o se întâmple niciodată. Şi în Moldova se mişcă deja lucrurile. În Oltenia lucrurile sunt rămase mai în urmă. Am ajuns ca în Bucureşti să ţi se dea prioritate, chiar dacă nu ai, să te lase să treci de pe o bandă pe alta. Au ajuns să se civilizeze mai mult de nevoie. Au înţeles că lăsându-l şi pe altul, neblocându-l ajungi să fluidizezi circulaţia, data viitoare te lasă şi celălat pe tine. Aceste lucruri au fost normale în Ardeal şi Banat. Surpriza plăcută e acum Moldova, unde deja se circulă elegant. Cea mai mare surpriză e Bureştiul, unde vezi şi multe fapte bune. Ultimii sunt cei din Oltenia, unde mai e mult de învăţat. Dar pe general, deşi sunt multe lucruri bune, încă sunt foarte departe de ce ar trebui. Nu e din rea întenţie, nici măcar din răutate sau agresivitatea generală, ci e din neştinţă”, afirmă Titi Aur.

Imagine indisponibilă

Accidentele grave sunt produse de şoferi disciplinaţi

Pilotul mai susţine că peste 85 la sută din accidentele grave din România nu sunt produse de teribilişti, drogaţi şi beţivi, care sunt vizibili în presă, ci de persoane experimentate, care conduc de mult timp, care nu au avut accidente şi penalizări. 

„Cei care fac accidentele cele mai multe sunt cei consideraţi buni, cei care merg 15-20 de ani fără să facă probleme, nu au probleme nici cu alcoolul, nici cu viteza, nici cu permisul suspendat. Dar când apare situaţia aia limită, el este surprins. Dacă îl pui pe unu să se ducă prima dată pe Transalpina, Transfăgărăşan, pe zăpadă sau furtună nu face accident. Dar când merge pe drumul spre serviciu, la soacră, la dus copilul la şcoală, nu i se mai pare nimic periculos. E obişnuit deja, crede că nu i se poate întâmpla nimic. Şi când apare situaţia să îi apară un copil în faţă, o maşină care nu a acordat prioritate, aderenţa...acolo apar accidentele cele mai grave. Acolo putem lucra. Pe drogaţi şi beţivi doar cu măsuri coercitive şi cu acţiuni în forţă îi poţi limita, pe când pe toţi cei bine intenţionaţi, pe cei peste 90 la sută din şoferi, îi poţi educa, poţi să-i faci să înţeleagă cum să acţioneze. Aici este de lucrat”, a mai declarat Titi Aur.

Imagine indisponibilă

A crescut numărul accidentelor pe drumurile bune

Deşi suntem departe de lumea occidentală, încep să apară şi drumurile bune în România. S-ar crede că majoritatea accidentelor au loc pe drumuri proaste, însă Titi Aur spune că lucrurile stau cu totul altfel. 

„Pe toate drumurile modernizate şi pe toate autostrăzile a crescut numărul de victime. Se vede românul pe şoseaua bună, pune gaz maxim, piciorul în radiator şi merge tare, pentru că drumul e bun. Pe autostrăzile din România se moare mai mult raportat la numărul de kilometri decât pe drumurile naţionale. Pe drumurile modernizate, lăţite, lărgite, DN-uri, a crescut mult numărul de victime şi de accidente grave. Culmea, accidentele grave nu se întâmplă pe zăpadă şi gheaţă, se întâmplă pe uscat. Sau după mult uscat la prima ploaie, pentru că şoferul nu ştie să adapteze”, a explicat Aur.

Imagine indisponibilă

  

„De frică ştiu să meargă regulamentar”

Se spune că românii conduc prudent şi civilizat când sunt în străinătate, însă când trec graniţa în România uită de toate şi nu mai respectă nicio regulă.

„În România, sancţiunile au fost mai negociabile cu poliţiştii, cel puţin până acum câţiva ani. Odată ce au trecut graniţa în Ungaria, la fel ca în toată Europa, nu se mai discută, sancţiunile sunt drastice. Sunt şi mari, dar şi aplicate. Nu merge la negociere. Automat, de frică ştiu să meargă regulamentar”, a mai spus Titi Aur. 

În Republica Moldova şoferii băuţi sunt duşi să viziteze morga

În final, fostul campion de raliu a dat un exemplu din Republica Moldova. „Pe cei pe care îi prind băuţi la volan îi duc la morgă, să se uite la cadavrele din accidentele de circulaţie. Mortul e urât. Dar mortul în accident de circulaţie este foarte urât. Este rupt, desfigurat. Asta face Republica Moldova, îi duce pe inconştienţi să vadă cam ce ar putea să producă pe şosele”, a încheiat Titi Aur. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite