Cum să eviţi „ţepele“ muncitorilor în construcţii de ocazie. Sfaturile unui inspector la Protecţia Consumatorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Arhivă
FOTO Arhivă

Magazinele de bricolaj şi depozitele de material de construcţii sunt luate cu asalt în această perioadă de românii care îşi construiesc sau renovează casele. Angajarea unui meseriaş este o adevărată provocare, iar riscul unor ”ţepe” sunt mari.

Lipsa meseriaşilor de pe piaţa muncii se resimte din plin şi în domeniul construcţiilor. Pentru că românii nu au ajuns încă să lucreze cu firme specializate, în baza unui contract ferm, mulţi dintre cei care îşi amenajează locuinţele apelează la meseriaşi de ocazie, iar în multe situaţii cei care angajează un astfel de meseriaş ajung să aibă probleme cu calitatea lucrării, nerespectarea termenelor sau, mai rău, „evaporarea” materialelor.

Un inspector OPC, care a dorit să îşi păstreze anonimatul, nefiind autorizat de superiori să vorbească pe subiect, a explicat ce măsuri ar trebui să îşi ia cei care construiesc sau renovează pentru a reduce riscul unor ”ţepe”. „Trebuie să se asigure că lucrează cu o firmă autorizată şi oamenii care lucrează acolo au experienţă. Trebuie încheiat un contract, cu clauze precise, cu termenul de execuţie a lucrărilor şi garanţii de calitate. Să se întocmească factură şi bon fiscal pentru garanţia serviciilor. Materialele trebuie cumpărate de la furnizori autorizaţi. Din păcate, acolo unde nu sunt documente încheiate între părţi, instituţia nu poate interveni”, a explicat inspectorul OPC.

Oficialul a mai explicat că inclusiv în cazul unor contracte încheiate cu firme specializate, clientul poate ajunge să plătească fără să beneficieze de servicii. „Am întâlnit reclamaţii pentru montaj tâmplărie PVC, de exemplu. Oamenii au luat ”ţeapă” pentru că au dat banii la firme care au intrat în insolvenţă sau reprezentanţii firmelor au dispărut şi nu mai pot fi identificaţi nici de către instituţiile specializate ale statului. Eu nu dau banii înainte decât după ce mi se prestează serviciul”, a mai arătat inspectorul OPC, care subliniază că e foarte important să nu se dea banii în avans.

Inspectorul de la Protecţia Consumatorului a arăat că în cazul unor contracte de construire a unor case, spre exemplu, sunt oameni care ajung să dea în avans şi 80 la sută din sumă, iar apoi ajung în situaţia în care sunt şi cu banii daţi şi fără construcţie. Oficialul OPC a mai arătat că sunt multe situaţii în care proprietarii unor apartamente noi ajung să reclame la Protecţia Consumatorului dezvoltatorul imobiliar de la care au cumpărat. În aceste situaţii, susţine inspectorul OPC, nu se mai poate face mare lucru, fiind clauze asumate între părţi, la notar. „Sunt tot felul de situaţii, dar sunt multe cazuri în care consumatorul acceptă nişte condiţii şi clauze contractuale clare şi noi nu putem interveni. Sunt clauze stabilite între părţi şi acolo se ajunge în instanţă sau sunt de competenţa Inspectoratului de Stat în Construcţii”, a mai explicat inspectorul OPC.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite