Educaţia impusă de copil, principiul revoluţionar care a pătruns în România. Barack Obama şi Sergey Brin, crescuţi în spiritul metodei Montessori
0Montessori este un principiu educativ care presupune ca învăţarea să fie condusă de copil. În ultimii ani, este aplicat în mai multe centre dedicate din ţară, situate în localităţi precum Cluj-Napoca, Braşov, Mediaş, Timişoara, Iaşi sau Oradea.
Cum poate învăţa copilul să gândească logic, să fie creativ şi să deprindă o serie de abilităţi? Foarte mulţi părinţi încearcă să lucreze acasă cu copiii lor în stil montessorian. De exemplu, cu nişte borcane de sticlă goale şi nişte dopuri de plastic, copilul poate învăţa să sorteze pe culori şi mărimi. De aici până la jocuri de strategie şi logică e foarte puţin. Totul ţine de imaginaţie şi de libertatea pe care cel mic o primeşte.
Multe personalităţi importante din lume, precum soţii Obama sau fondatorii gigantului Google au fost educaţi în sistem Montessori.
Ce este Montessori şi cum se aplică
Maria Montessori, medic şi pedagog italian a fost prima persoană care a avut curaj să dea copilului libertatea de a se dezvolta aşa cum propriul ritm îi impune. Principiul Montessori se bazează pe învăţare condusă de copil. Educatorii Montessori îi supraveghează pe copii şi se adaptează stilului lor, şi nu invers. Aceştia îi permit copilului să facă ceea ce doreşte, ce îl atrage, ce îl captivează. Unul dintre motto-urile Montessori este: "Să nu faci niciodată pentru un copil ceea ce poate face singur".
În prezent, în România există foarte multe grădiniţe şi centre private unde se se predă după tehnicile Montessori.
“La ora actuală există grădiniţe private şi centre Montessori în aproape toată ţara. Pe langă numeroasele grîdiniţe din capitală, astfel de realităţi îşi desfăşoară activitatea în Cluj-Napoca, Braşov, Mediaş, Timişoara, Oradea, Ploieşti, Iaşi. Datorită proiectului «Montessori to Romania», la Drobeta Turnu Severin există şi 6 grupe Montessori în cadrul invatamantului de stat, iar la Făgăraş cu sprijinul Asociaţiei internaţionale B.E.L.L din Florenţa a fost creat un centru de studii şi cercetare Montessori. Şcoli Montessori există în ţara noastră în Bucureşti, Timişoara şi Mediaş. Pentru români, atracţia pentru pedagogia Montessori constă în faptul că aceasta oferă copiilor posibilitatea de a învăţa cum să facă în mod înţelept alegeri pentru ei înşişi şi cum să gândească pentru ei înşişi. După 50 de ani de comunism, românii au realizat că acestea sunt elemente ale formării care lor le lipsesc" spune Marcel Căpraru, preşedintele Asociaţiei Alternative Pedagogice
"Ca şi educator Montessori, obiectivul meu principal este ca fiecare copil cu care lucrez să îşi împlinească potenţialul şi să îşi construiască în mod independent o personalitate proprie, cultivându-i în acelaşi timp iubirea de ordine, pace şi cunoaştere care sunt înnăscute în orice fiinţă umană”, spune Janina Pasaniuc, educator Montessori şi administratorul centrului Crescendo Montessori.
Dar puteţi să realizaţi o serie de activităţi chiar acasă, împreună cu copilul dumneavoastră. Iată câteva exemple:
Să ţesem o stea! Activitate 1-6 ani
Activitate pentru dezvoltare motorie ce implică introducerea în pliurile unei steluţe de hârtie a unor benzi de hârtie de culori diferite care se alternează, formând un anumit model (vezi imaginea) tip ţesătură.
Joc cu elastice de păr – pentru vârsta de 3-6 ani
Activitate de dezvoltare a gândirii logice prin reproducerea pe degete cu elastice colorate a unui model dat.
Învăţăm culorile – activitate 2-3 ani
Activitate de învăţare a culorilor prin potrivirea pompoanelor la culorile potrivite de pe fişă.
Lanţul Omiduţă – de la 2-5 ani
Activitate de dezvoltare a deprinderilor motorii fine prin şnuruirea unei omiduţe din cercuri de foi cauciucate, paie de băut şi sfoară.
Mai multe activităţi asemănătoare găsiţi pe site-ul http://busybags.ro/
Janina Pasaniuc ne explică, din perspectiva de educator în Pedagogia Montessori, care este diferenţa dintre acest sistem şi sistemul clasic de învăţământ.
“Cuvântul de bază care diferenţiază din persepectiva mea sistemul de educaţie Montessori de sistemul de învăţământ clasic este RESPECT. Copiii au nevoie să se respecte pe sine şi pe ceilalti, să respecte natura, munca şi produsul muncii fiecărui om. Educatorii şi profesorii trebuie să pornească de la respectul pentru copil şi de la încrederea că înăuntrul acestuia trăiesc toate acele valori şi aptitudini pe care vrem să le cultivam în ei. Copilul are capacitatea de a-şi construi personalitatea în mod independent, învăţând pas cu pas să facă singur anumite lucruri necesare traiului cotidian şi implicându-se în activităţi care să răspundă setei lui de cunoaştere. Noi ca şi educatori Montessori luăm seama în tot ceea ce facem de ritmul copilului (fiecare vârstă are etapele ei, fiecare copil are un ritm propriu de dezvoltare) şi suntem mereu conştienţi că în primii ani de viaţă se formează întreg sistemul neuro-cognitivo-emoţional ce va constitui temelia întregii sale evoluţii ca adolescent, tânăr şi apoi adult. Este o mare bucurie să observi altruismul natural pe care copiii îl manifestă atunci când ajung la o stare de echilbru emoţional datorită condiţiilor propice dezvoltării care îi sunt oferite de către adulţii care participă la educaţia lui spune Anca Pop, educator Montessori şi administratorul centrului Crescendo Montessori
Mămicile viitorului: “Pot să-i las copilului meu libertatea de a alege ce, când şi cum vrea să facă”
Pe site-urile de socializare sunt deja grupuri dedicate pedagogiei Montessori şi multe dintre ele vin să ajute părinţii să realizeze activităţi în stil montessorian chiar acasă. Bianca Pop este o mămică din Târgu-Mureş ce iubeşte activităţile creative pentru cei mici.
“De exemplu, fiul meu a crescut cu aceste desene. În sprijinul dezvoltării simţului lor vizual, aceste obiecte simple îi ajută enorm. În primele luni, sunt aplicabile doar cele alb-negru. Ulterior, se pot crea forme şi texture. Pe masură ce creşte copilul, în funcţie de preferinţele şi interesele lui. Oriunde te afli, dacă te uiţi puţin în jur, găseşti cu uşurinţă instrumente de joacă, trebuie doar să le adaptezi. Sau, mai bine spus, lasă copilul să le aleagă, iar tu urmareşte-l şi oferă-i alternative de joaca” spune Bianca Pop, din perspectiva de mămică
“Mi-aş dori ca, personal, să îmi permit să investesc într-o asemenea unitate de învăţământ, însa din păcate, nu îmi permit. Pot doar sa ofer copilului meu cât mai mult din acest stil, şi să îi las libertatea de a alege ce, când şi cum vrea să facă. Şi ce dacă mănâncă singur şi îşi murdăreşte hainele şi parchetul? Şi ce dacă îmi mâzgăleşte peretele cu creioane? Sau daca se udă la picioare în baltă de afară? De ce nu are voie? De ce să nu înveţe în modul ăsta, liber şi condus de el (şi nu forţat de adulţi că"aşa se face"). Eu mă ghidez după "iertaţi-mi casa dezordonată, copiii îşi creează amintiri". Şi atunci, nimic nu mai este atât de important. Lăsaţi copiii în pace! Atâta timp cât nu sunt în pericol, lăsaţi-i să se dezvolte liber. Să nu vă fie teamă, vor fi altfel. Chiar vor fi altfel. Vor fi mai independenţi, mai liberi. Mai stăpâni pe ei.“ spune Bianca Pop
Bianca Pop, mămica din Târgu-Mureş care apreciază pedagogia Montessori, ne dă şi câteva exemple de oameni importanţi ai planetei, care au fost educaţie după aceste principii.
“Ca un punct final, iată câteva personalităţi cunoscute la nivel mondial, care au fost educate prin Metoda Montessori: Jeff Bezos – fondator al companiei Amazon, Larry Page si Sergey Brin – co-fondatori Google.com, Gabriel Garcia Marquez – câştigător al premiului Nobel pentru literatură, Jimmy Wales – co-fondator Wikipedia, Familia Obama – familia preşedintelui american Barack Oobama, Thomas Edison – inventator şi om de ştiinţă american”, completează Bianca Pop.