Lucruri puţin ştiute despre bicicletă: de la obţinerea permisului la amenda pentru plimbare cu un vehicul deteriorat. Când a fost produs primul Pegas

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Într-o epocă în care maşinile erau un moft, bicicleta reprezenta principalul mijloc de transport al oamenilor. Mersul pe două roţi era la mare căutare şi în rândurile locuitorilor din Bărăgan. O serie de documente istorice arată că, în urmă cu 100 de ani, locuitorii acestor meleaguri preferau să se plimbe cu acest vehicul.

Istoria bicicletei începe să se scrie în Germania anului 1817, când  baronul german Karl Drais inventează ceea ce se poate numi strămoşul vehiculului cu două roţi pe care noi îl denumim astăzi „bicicletă”. Tot el devine şi primul om de pe planetă care se plimbă cu o bicicletă, după ce pedalează cu invenţia sa pe străzile oraşului natal. 

Mersul pe bicicletă, legiferat

De la începutul secolului XX şi până după 1970, bicicleta devine un mijloc de transport cu o mare popularitate. Aşa că marile puteri ale Europei acelor timpuri consideră că este de preferat ca mersul pe bicicletă să fie legiferat, în sensul aprobării unui set de reguli de siguranţă rutieră, destinate special vehiculelor cu două roţi. 

În 1968, Convenţia de la Viena consideră bicicleta un vehicul, iar cel care o conduce este şofer. Multe ţări, plecând de la aceste reguli, instituie chiar ca persoanele care conduc biciclete să devină posesoare ale unui permis de conducere, astfel încât pedalatul să poată fi permis pe drumurile de utilitate publică. 

Era total interzis mersul pe bicicletă, în cazul în care aceasta era deteriorată sau nu se ridica la pretenţiile prevăzute de lege. Cel care era prins în ilegalitate putea fi amendat, iar dreptul său de a mai circula cu bicicleta era suspendat pe o perioadă de timp destul de îndelungată (wiki.org). 

La pedalat prin Bărăgan 

Deşi bicicleta nu se mai bucură de popularitatea din trecut, documentele istorice dovedesc faptul că la începutul secolului acest mijloc de transport era la mare căutare şi în Bărăgan. 

„Anuarul Statistic al României – 1915 – 1940” prezintă o situaţie statistică a bicicletelor care existau în această zonă, în urmă cu 100 de ani. Potrivit cifrelor, peste 1.200 de oameni preferau să pedaleze pe uliţele satelor şi oraşelor existente în Bărăgan în aceea perioadă. Apogeul bicicliştilor din Bărăgan este atins în anul 1937 când 1.300 de persoane preferau să circule cu acest mijloc de transport. 

Acelaşi document oficial demonstrează faptul că numărul vehiculelor cu patru roţi era mult mai mic. Pe drumurile prăfuite ale Bărăganului circulau doar 297 de automobile. În proprietate personală erau doar 231 de autovehicule.

Pegas“, un brand naţional

România socialistă s-a aliniat la rându-i trendului internaţional al popularizării bicicletelor. Astfel, în 1972, la Uzina Mecanică Tohan se produce „Pegasul”, prima bicicletă autohtonă, devenită brand naţional. După 1980 producţia de biciclete „Pegas” se diversifică urmând să apară noi modele prevăzute cu mai multe viteze. 

Citiţi şi:

Fascinata poveste a lui Dumitru Georgescu, medicul din Bărăganul interbelic devenit personaj de film şi de roman

Cum au cunoscut succesul cei mai mari moşieri din istoria Bărăganului, la începutul secolului al XX-lea

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite