Profesoara Anului la implicare în comunitate, Lăcrămioara Cule: „Trebuie să demonstrăm copiilor că școala are valoare, că-i ajută cu ceva“

0
Publicat:

O profesoară din județul Olt a fost desemnată „Profesorul anului” la categoria „Implicarea în comunitate”, la gala organizată de Teach for Romania. Lăcrămioara Cule conduce de trei ani Școala Gimnazială Scărișoara și a aflat de ce e nevoie pentru a-i aduce pe copii la școală. Profesoara și-a primit premiul în cadrul galei organizate joi, 15 februarie 2024. 

Lăcrămioara Cule, Profesorul Anului în mediul rural pentru Implicare în comunitate FOTO. arhiva L.C.
Lăcrămioara Cule, Profesorul Anului în mediul rural pentru Implicare în comunitate FOTO. arhiva L.C.

„Provocările în educația din mediul rural sunt atât de complexe încât ar fi nevoie de o echipă întreagă de specialiști pentru a analiza contextele socio-economice și a găsi soluții pentru toate nevoile specifice ale acestui tip de comunitate.

Ne-am bucurat să găsim foarte mulți profesori care fac singuri această muncă, mergând dincolo de sala de clasă. Aceștia sunt profesorii care au o relație apropiată cu toate familiile elevilor, îi vizitează acasă și stau de vorbă cu părinții. Fără să judece, fără să pună etichete, cu multă empatie și înțelegere, acești profesori au deschiderea de a-și ajuta comunitatea dincolo de orele din clasă”, este prezentarea realizată de Teach for Romania pentru categoria „Implicare în comunitate”.  

Profesorul Anului din mediul rural la această categorie a fost desemnată profesoara Lăcrămioara Cule de la Școala Gimnazială Scărișoara, județul Olt. Concurența a fost acerbă, alți peste 200 profesori care au făcut lucruri extraordinare în comunitățile în care activează fiind nominalizați.

„Sunt deja adulți, își dau seama ce au pierdut și se întorc la școală”

Lăcrămioara Cule are o experință de 14 ani în învățământ, iar de zece ani este profesor la Școala Gimnazială Scărișoara, din județul Olt.

Dacă în alte școli se restructurează posturi din lipsă de elevi, la școala pe care Lăcrămioara Cule o și conduce nu numărul elevilor este problema, provocarea fiind ca aceștia să vină zi de zi la școală și să nu abandoneze înainte de a finaliza ciclul gimnazial.

Mai mult de 60% dintre elevi sunt de etnie romă, dintr-o comunitate de oameni foarte muncitori, care își câștigă traiul de zi cu zi muncind în solariile proprii, și sezonier, tot în agricultură, în străinătate. 

Comunitatea noastră este diferită față de alte comunități. La noi nu sunt oameni săraci. Ei nu se recunosc romi, sunt rudari în majoritate și au bani. Muncesc în curțile lor, au solarii și trebuie să le demostrăm că școala are valoare, că-i ajută cu ceva. Și e greu. Au încercat și alții înaintea noastră”, a explicat prof. Lăcrămioara Cule, într-un interviu pentru „Adevărul”, care sunt provocările.

Clasele din ciclul primar au, la școala din Scărișoara, efectiv peste cel din norme. Frecvența începe să fie o problemă, și încă una mare, la gimnaziu, atunci când copiii pot deja să-și ajute părinții în gospodărie, iar munca lor înseamnă bani în plus câștigați de familie.

De aici începe greul pentru profesori, care trebuie să-i convingă pe părinții acestor copii că școala e importantă, că educația poate fi un bun de mare preț și că le poate schimba în bine viața.

Este un efort pe care echipa de la Școala Scărișoara îl face de mulți ani, spune directoarea Lăcrămioara Cule, timp în care s-au încercat metode de tot felul. Concluzia a fost una singură: serviciile oferite acestor familii vor fi cele care vor convinge, nu beneficiile materiale imediate, iar efectele se vor vedea în ani. 

Gala Teach for Romania FOTO Teach for Romania
Gala Teach for Romania FOTO Teach for Romania

În timp, iar profesorii, pentru asta, au fost constanți în demersuri, membrii comunității au realizat că pentru a obține permisul de conducere au nevoie de diplomă, pentru a se angaja legal au nevoie să demonstreze că au finalizat cel puțin ciclul gimnazial, pentru a accesa fonduri europene pentru ferma proprie de asemenea le trebuie școală etc.. Și s-au întors la școală,  mulți adulți fiind, cu copii în brațe, pentru că școala din comună organizează și cursuri la forma de învățământ numită „A doua șansă”.

Cele mai bune rezultate s-au văzut la programul „A doua șansă”. Pentru că sunt deja adulți, își dau seama ce au pierdut și se întorc la școală”, spune Lăcrămioara Cule.

Și câștigul nu este doar al elevilor-părinți, ci și, speră profesoara, al copiilor acestora. 

Speranța mea este că, atunci când bebelușii cu care vin astăzi după ele se vor face de vârstă școlară, mamele acestea vor ști să-i trimită la școală, vor ști să prețuiască școala. De asta vă spun că demersurile noastre sunt pe termen lung”, mai spune Cule.

Școala nu este doar locul din care obțin diploma atât de necesară, ci acel loc în care găsesc sprijin și încep să viseze la un viitor altfel. Și se întâmplă asta atunci când prind drag de carte, când sunt încurajați că pot, când prin clubul de lectură li se dezvoltă interesul pentru cărți, când li se oferă la școală o masă caldă și asta înseamnă un spijin enorm pentru mamele de acasă care se împart între grija pentru copii și munca în fermă.

Despre toate am vorbit cu câștigătoarea premiului Profesorul Anului pentru „Implicare în comunitate” în cadrul unui interviu pe care îl veți putea citi în curând în Weekend Adevărul. 

În 2023, Iulia Mihalache, profesor pentru învățământul primar la o școală din județul Olt, a fost premiată în cadrul galei „Profesorul Anului în mediul rural” pentru leadership.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite