Cum să stai departe de cancer şi de alte boli, cu efort fizic moderat. Doza-tratament pentru pacienţii cronici

0
0
Plimbările zilnice, dacă nu pot face sport,  ar trebui să facă parte din „ritualul“ adulţilor şi vârstnicilor pentru a ţine bolile departe FOTO: Pixabay
Plimbările zilnice, dacă nu pot face sport,  ar trebui să facă parte din „ritualul“ adulţilor şi vârstnicilor pentru a ţine bolile departe FOTO: Pixabay

Activitatea fizică, moderată sau intensă, ne poate ţine departe de boli sau poate atenua simptomele afecţiunilor deja instalate. Românii însă sunt codaşi în Europa, iar procentul sedentarilor continuă să crească de la un an la altul.

Efortul fizic, chiar şi moderat, previne anumite tipuri de cancer, dar şi multe alte boli, spun specialiştii Institutului Naţional de Sănătate Publică. Aceştia au demarat o campanie naţională de informare despre efectele benefice ale activităţii fizice, subliniind că orice persoană poate practica activităţi fizice adecvate stării sale de sănătate, „fără a avea nevoie de aptitudini deosebite sau condiţii speciale“.

Statisticile arată însă că suntem la coada clasamentului european în ceea ce priveşte ponderea persoanelor active. Cei mai activi sunt nordicii: Finlanda  (69%), Suedia (67%), Danemarca (63%), în vreme ce în top-ul inactivilor sunt românii, maghiarii, bulgarii, grecii, italienii şi croaţii, spun specialiştii Ministerului Sănătăţii, conform unui amplu material informativ postat pe site-ul Direcţiei de Sănătate Publică Olt.

13% dintre români fac exerciţii fizice sau sport „cu oarecare regularitate“, faţă de 33% cât este media europeană. În schimb nu fac niciodată asta  63% dintre români, faţă de 46% media UE. Bărbaţii sunt mai activi decât femeile, în schimb, odată cu înaintarea în vârstă interesul pentru activitatea fizică scade la ambele sexe.

Activităţile gospodăreşti ajută la menţinerea sănătăţii

Nu trebuie să ajungi neapărat la sală pentru a te menţine sănătos, spun specialiştii, important, însă, este să faci mişcare.

„Activitatea fizică defineşte orice formă de mişcare a corpului produsă de muşchii scheletici, cu consum de energie“, subliniază specialiştii în sănătate publică, activitatea fizică referindu-se la toate formele de mişcare, de la exerciţii fizice sau sportive, activităţi recreaţionale, drumuri pe care le facem pe jos, cu rolele sau cu bicicleta şi până la activităţile casnice, grădinărit sau plimbatul animalelor de companie, important fiind să ne mişcăm. 

Făcând asta, prevenim sau tratăm o foarte lungă listă de afecţiuni, printre acestea chiar şi mai multe tipuri de cancer, efectele menţionate fiind, spun specialiştii INSP, „bine documentate“. Iată care sunt aceste afecţiuni:

- Dependenţa de alcool
- Hipertensiunea arterială
- Tulburări de anxietate
- Dislipidemiile
- Astm bronşic
- Sindromul metabolic
- Fibrilaţie atrială permanentă
- Migrena
- Durerile cronice de spate şi cervicale
- Osteoartrita
- Anumite tipuri de cancer (de exemplu cancer de sân, colon, endometru)
- Osteoporoza
- Boală pulmonară obstructivă cronică (BPOC)
- Excesul de greutate şi obezitatea
- Boală coronariană
- Boala Parkinson
- Demenţa
- Boala arterială periferică
- Depresia
- Artrita reumatoidă
- Diabetul zaharat tip I
- Accidentul vascular cerebral
- Diabetul zaharat tip II
- Lupusul eritematos sistemic
- Insuficienţa cardiacă cronică

Adulţii şi vârstnicii care desfăşoară regulat activitate fizică îşi scad astfel riscul de mortalitate de toate cauzele, scade frecvenţa unor tipuri de cancere (vezică urinară, sân, colon, endometru, esofag, stomac şi rinichi), scade frecvenţa hipertensiunii arteriale, scade riscul căderilor,scade riscul de declin cognitiv, scade frecvenţa stărilor de anxietate şi depresie, scade frecvenţa insomniilor, scade riscul de obezitate şi de asemenea scade frecvenţa diabetului zaharat de tip 2.

Ce înseamnă activitate fizică moderată şi care sunt activităţile fizice intense

Activitatea fizică moderată necesită efort moderat, accelerează bătăile inimii, iar persoana care o desfăşoară poate vorbi, dar nu poate cânta, spun specialiştii. Facem activitatea fizică moderată dacă mergem în ritm rapid, dansăm, facem activităţi în grădină, practicăm jocuri active, plimbăm animalele de companie, facem activităţi în construcţii, cărăm greutăţi sub 20 de kilograme sau facem curăţenie în casă.

Activitatea fizică intensă/viguroasă, în schimb, necesită efort mare, produce atât accelerarea respiraţiei, cât şi a bătăilor inimii, iar dacă încercăm să vorbim avem nevoie de pauză după câteva cuvinte. Facem efort fizic intens atunci când alergăm, când urcăm un deal, când pedalăm cu viteză, facem exerciţii de aerobic, înotăm rapid, săpăm, cărăm greutăţi peste 20 de kilograme sau practicăm diverse sporturi.

Ce activităţi pot face persoanele care suferă de boli cronice sau dizabilităţi

Bolile cronice sau dizabilităţile nu exclus activitatea fizică, din contră, pacienţii au şi mai mare nevoie, însă în doze potrivite. Iată care sunt tipurile de activităţi recomandate de către specialişti pentru această categorie de pacienţi:

- Activitate fizică aerobă: mers pe jos, jogging, mers pe bicicletă, înot, mers în scaunul cu rotile, dans;

- Activitatea de întărire musculară (îmbunătăţeşte forţa musculară, rezistenţa şi masa musculară): căratul cumpărăturilor mai grele, îndepărtarea zăpezii cu lopata, urcarea scărilor, utilizarea echipamentelor pentru exerciţii fizice;

- Exerciţii de flexibilitate: tai chi, qigond, yoga, întinderea statică;

- Exerciţii de menţinere a echilibrului: statul într-un picior, mersul pe vârfuri sau călcâie, mersul în echilibru.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă persoanelor care nu au contraindicaţii să facă mişcare în „dozele“ redate mai jos:

dozele de mişcare recomandate de OMS pacienţilor cronici

SURSA: www.dspolt.ro/ Campania naţională a informării despre efectele activitatii fizice

Vă recomandăm să citiţi şi:

Explicaţiile CNAS privind restanţele de 3,6 miliarde de lei la plata concediilor medicale

Vrei să renunţi la zahăr, dar nu ştii ce să foloseşti în locul lui? Lista îndulcitorilor sănătoşi

Slatina


Ultimele știri
Cele mai citite