Ciolacu și Ciucă, vizită la primul drum expres din România. Se deschide la sfârșitul săptămânii FOTO
0Politicieni, în frunte cu premierul Ciolacu și șeful Senatului Nicolae Ciucă, precum și reprezentanți ai CNAIR, s-au aflat marți, 19 decembrie 2023, în vizită pe tronsonul 3 al Drumului Expres (DEx) 12 Craiova-Pitești, care va fi deschis circulației la sfârșitul acestei săptămâni.
Deși ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu se ferește de inaugurările cu tăieri de panglică, el și-a adus pe șantier, cu patru zile înainte de deschiderea circulației pe tronsonul Slatina - Colonești al DEx 12, și colegii de partid, dar și colegii de alianță.
S-a reamintit istoria aprobării și punerii în practică a proiectului primului drum expres din România (la început s-a dorit autostradă, în cele din urmă proiectul fiind transformat în drum expres și astfel devansate procedurile).
Politicienii PSD și PNL s-au întrecut în laude unii la adresa celorlalți, s-a vorbit doar despre reușitele legate de drumul expres îndelung așteptat de cetățenii din sudul țării și s-a menționat faptul că, cel mai probabil, într-un an, cine pleacă de la Craiova va putea ajunge la Constanța mergând doar pe drum expres și autostradă.
Sâmbătă, ziua cea mare
Alți peste 30 km din primul drum expres construit în România, drumul cunoscut drept „Autostrada Ford”, vor fi dați în circulație la sfârșitul acestei săptămâni, cel mai probabil sâmbătă. Tronsonul 3 Slatina - Colonești (Olt), care are 31,75 km, este al doilea care se deschide, după ce Tronsonul 2 a fost deschis în vara anului 2022. Astfel, în câteva zile, din cei puțin peste 120 km ai DEx 12 Craiova- Pitești, vor fi disponibili pentru șoferi mai mult de jumătate (71,6 km, cuprinși între Robănești-Dolj și Colonești-Olt).
„Valoarea Tronsonului 3 al DEx12 (finanțat prin POIM) este de 782,45 milioane de lei (fără TVA). Termenul contractual de finalizare a acestui tronson era vara anului 2024, dar constructorul român a reușit să se mobilizeze foarte bine și să termine lucrările mai devreme. Același constructor român s-a mai angajat ca, până la sfârșitul anului 2024, să finalizeze lucrările și pe Tronsonul 4 pentru a putea deschide circulația și pe cei 31,82 km dintre Colonești și Pitești. Îmi doresc ca și asocierea de constructori români și turci, care a preluat lucrările pentru Tronsonul 1, să se mobilizeze la fel de bine pe cei 17,7 km dintre Craiova și Robăneşti, astfel încât, la finalul anului 2024, să putem circula pe toți cei 121,12 km ai Drumului Expres Craiova- Pitești”, a spus ministrul Sorin Grindeanu.
Tronsoanele 2, 3 și 4 sunt construite de firmele antreprenorului român Dorin Umbrărescu, în vreme ce Tronsonul 1, de la ieșire din municipiul Craiova și până la limita cu județul Olt, cel mai scurt dintre ele, are deja o istorie nefericită. Începerea lucrărilor a fost bifată de Liviu Dragnea, cu trei borduri duse în câmp, tronsonul a fost aproape abandonat de primul constructor, firma italiană Tirrena Scavi.
CNAIR a reziliat după câțiva ani contractul, iar în toamna acestui an s-a apucat din nou de drum o asociere de firme din România și Turcia, la preluarea lucrărilor stadiul fiind de aproximativ 50%.
Progrese foarte mari nu s-au făcut între timp, în prezent lucrările ajungând la aproape 60%. Cu toate acestea, și constructorii, dar și CNAIR, speră că va fi gata până la sfârșitul anului 2024, astfel încât drumul expres Craiova-Pitești să poată fi dat în exploatare în întregime.