Ce vor angajatorii de la absolvenţii de licee tehnice: „Ştim ce livrează învăţământul general obligatoriu, nu ne facem iluzii“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Învăţământul dual, o provocare şi pentru şcoală şi pentru angajatori, face primii paşi în viitorul an şcolar, iar prima promoţie de admişi va trebui să îndeplinească în primul rând criteriile impuse chiar de cei care le vor plăti jumătate din bursa profesională şi, eventual, îi vor angaja la absolvire.

Doar 20 de locuri în sistem dual vor fi, pentru anul şcolar 2017-2018, în judeţul Olt, singurul angajator dispus să încerce să-şi pregătească după propriile standarde viitorii angajaţi fiind ALRO S.A., firma producătoare de aluminiu din Slatina.

Pentru că locurile sunt puţine, iar beneficiile elevilor, peste ceea ce oferă traditional şcoala românească – bursă profesională de 200 lei plătită de şcoală, plus 200 lei, lunar, plătiţi de angajator, condiţii de pregătire practică la viitorul loc de muncă şi echipament de protecţie asigurat de firmă, plus alte beneficii pe care angajatorul le poate oferi – se aşteaptă ca aceste locuri să fie solicitate de foarte mulţi absolvenţi de gimnaziu.
ALRO vrea să pregătească încă din şcoala profesională mecanici instalaţii industriale. Directorul de resurse umane al companiei, Nicu Durău, a explicat care sunt exigenţele firmei şi care este nevoia stringentă. Vârsta medie a angajaţilor societăţii este 46-47 ani, foarte mare, având în vedere faptul că este în curs de adoptare o modificare legislativă care va permite lucrătorilor din Slatina să beneficieze de drepturile legale de pensionare cu doi ani mai devreme. Schimbul de generaţii nu a fost, însă, pregătit, iar ceea ce livrează traditional şcoala nu este tocmai ce aşteaptă angajatorii.

„Să evităm situaţia în care şcoala este o pierdere enormă de timp şi de resurse“

Reprezentanţii angajatorului au explicat ce vor, concret, de la elevii pe care urmează să-i selecteze, precizând că se vor implica activ în procesul de selecţie.

„Pregătirea practică va fi exclusiv în sarcina centrului economic, dar şi în ceea ce priveşte pregătirea teoretică, acolo unde putem sprijini Colegiul Tehnic Metalurgic cu informaţii pe care noi le avem, cu specialişti, şi updatat cu tehnologia pe care noi deja o folosim şi cu care vor lucra absolvenţii acestei forme de învăţământ, o vom face. (…) Este foarte important să fim atenţi la selecţie şi la felul cum vor răspunde cerinţelor noastre pe parcursul anilor de studiu, de aceea noi cu siguranţă vom fi implicaţi. Ne dorim ca tinerii să fie în primul rând motivaţi să urmeze acest învăţământ şi să evităm situaţiile în care tinerii se înscriu la cursuri doar pentru că trebuie să le urmeze, fără a avea chemare pentru meseria respectivă sau fără a-şi dori să o practice la finalizarea cursurilor. După părerea mea, asta este o pierdere enormă, pierdere de timp şi de resurse, şi trebuie evitată încă de la început. O mare parte din succesul acestui proiect va însemna selecţia, orientarea noastră către tinerii potriviţi care vor urma aceste cursuri. Suntem dispuşi să asigurăm tot sprijinul, pentru că o facem în interesul nostru, vrem să avem o rată de absolvenţi deja formaţi, fără să mai fie nevoie să parcurgem o perioadă lungă de adaptare şi de training cu ei“, a spus directorul Nicu Durău.

Cât despre ceea ce oferă şcoala la sfârşitul gimnaziului, reprezentantul societăţii spune că lucrurile sunt relative clare: „Nu ne aşteptăm să găsim tineri super-pregătiţi. Noi cam ştim ce livrează învăţământul general obligatoriu, nu ne facem iluzii foarte mari, dar, ceea ce vom urmări în mod expres va fi motivaţia lor. Pe noi ne interesează în primul rând să simţim că avem pe ce să construim ceva. Dacă vom simţi că sunt nehotărâţi, nu-i vom lua. Vreau să luăm oameni care se văd peste 10-20 de ani specialişti în ALRO“, a mai spus Durău.

Pe viitor, clase de electricieni

Deşi un singur angajator a optat în judeţul Olt, pentru anul şcolar viitor, pentru învăţământul dual, interesaţi au fost şi sunt mai mulţi. Chiar ALRO ar fi dorit două clase, dintre care una cu specializare electrician mentenanţă, doar că a intervenit o neconcordanţă între specializările disponibile în sistemul de învăţământ şi calificările din industrie.
Şi aceasta este, de altfel, o problemă reală, spun angajatorii, generată în primul rând de comunicarea defectuasă. Calificările care apar pe piaţa muncii nu se regăsesc în oferta şcolilor, sistemul public neţinând pasul cu economia reală. Ceea ce, însă, speră angajatorii să găsească, ar fi tineri orientaţi către domenii în care au manifestat, de-a lungul anilor, abilităţi.

„Odată cu apariţia multinaţionalelor, au apărut o serie de noi job-uri, care nu se regăsesc în COR. Suntem puţin în urmă din punctul ăsta de vedere şi n-aş vrea să dau vina pe cineva anume, ci mai degrabă să promovăm o colaborare mai strânsă între legiuitor şi mediul de afaceri. Să lucrăm puţin mai dinamic şi să updatăm aceste standard ocupaţionale“, a spus Durău. În cazul în care acest lucru nu se va întâmpla, spun reprezentanţii angajatorilor, dezvoltarea economică a ţării va fi pusă în pericol, pentru că deja pe piaţă se manifestă lipsa forţei de muncă.

„În general sunt absolvenţi care au noţiuni foarte vagi de cultură general şi mai ales în ceea ce priveşte orientarea profesională şi identificarea potenţialului lor de dezvoltare profesională. Nu există o preocupare clară. Absolvenţii de clasa a VIII-a sunt foarte derutaţi, nu prea ştiu unde să meargă, nu prea ştiu care le sunt atuurile. Ne-am dori să li se identifice nişte capabilităţi, nişte capacităţi care pot fi dezvoltate, pentru că nu putem vorbi chiar de orientare în carieră la această vârstă. Poate unii dintre ei sunt mai îndemânatici. E clar că dacă ai pe cineva care să observe lucrul ăsta, poţi să-l orientezi la final, pe el şi familia. (…) Dincolo de anumite chestiuni generale, ne aşteptăm în şcoală la o atenţie pentru a observa către ce domeniu pot fi orientaţi“, a declarat Durău.

Şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt, prof, Felicia Man, a înclinat în schimb către ideea că în primul rând cu părinţii ar trebui lucrat. Eeste nevoie de o şcoală a părinţilor şi de o orientare a părinţilor, în sensul că trebuie să înţeleagă această dorinţă a şcolii de a-i consilia pe elevi să se înscrie la liceele tehnologice, pentru că de acestea vorbim acum. Avem nevoie de sprijinul părinţilor, care ar trebui să înţeleagă capabilităţile sau dexteritatea copiilor, sau dorinţa copiilor, sau motivarea lor, care este extrem-extrem de importantă pentru un parcurs şcolar bun şi o inserţie uşoară pe piaţa muncii. Fără un elev motivat, nu vom reuşi să facem un elev bun, un tehnolog bun sau un inginer la fel“, a spus Man.

În acest an ajunge pe piaţă muncii şi prima promoţie a reînfiinţatei şcoli profesionale. Absolvenţii câtorva zeci de clase ale liceelor tehnice din tot judeţul îşi vor găsi însă, aşa cum a arătat-o experienţa ultimilor ani, foarte greu locul pe piaţa muncii, iar mulţi dintre aceştia vor pleca peste hotare.

Angajatorul temerar pe drumul învăţământului dual din Olt nu-şi face, însă, probleme că elevii susţinuţi, inclusiv financiar, ar putea llege, la final, un alt angajator. „Garanţii în lumea asta nu prea există, dar este, pe undeva, o obligaţie morală a lor. Chiar dacă din punct de vedere legal nu-I putem obliga să rămână, noi credem însă că pe parcursul celor trei ani de colaborare vom reuşi să-i determină, să-i motivăm să-i atragem, astfel încât poate nu toţi, dar majoritatea celor care vor urma cursurile să rămână cu noi“, a mai spus reprezentantul ALRO S.A..

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite