La un pas de o catastrofă uriaşă. Trenul care a luat foc la Breaza transporta de 100 de ori mai mult nitrat de amoniu decât TIR-ul care a explodat la Mihăileşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poliţia Transport Feroviar Prahova a deschis un dosar penal în cazul incendiului care a cuprins unul dintre vagoanele unui tren de marfă care transporta aproape 2.000 de tone de nitrat de amoniu. Este aceeaşi substanţă deosebit de periculoasă care, în 2004, a provocat tragedia de la Mihăileşti, în judeţul Buzău, când au murit 18 persoane, pompieri, jurnalişti şi localnici.

La Mihăileşti, camionul de marfă transporta 20 de tone de nitrat de amoniu, iar explozia a distrus totul în cale pe o rază de 200 de metri. În trenul oprit marţi seară, 31 octombrie, în gara din Breaza se aflau 3.300 de saci a câte 600 de kilograme fiecare.

Trei dintre aceştia au fost găsiţi “topiţi” – acesta fiind termenul folosit de pompieri – în vagonul cuprins de flăcări. Fiind vorba despre o substanţă puternic explozivă, doar o minune şi intervenţia promptă a pompierilor a făcut ca pericolul să fie înlăturat.

Mădălin Stroe, comandantul Poliţiei TF Prahova, a declarat pentru “Adevărul” că, în cazul incendiului de marţi, s-a deschis o anchetă penală cu privire la infracţiuni contra siguranţei circulaţiei pe căile ferate.

Stroe a precizat că se urmăresc infracţiunile prevăzute de articolele 332 şi 333 din Codul Penal, privind distrugerea sau semnalizarea falsă şi accidentul pe cale ferată, fapte pentru care legiuitorul a prevăzut pedepse între 3 şi 10 ani de închisoare.

“Art. 332 Cod Penal:

Distrugerea sau semnalizarea falsă

(1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a liniei de cale ferată, a materialului rulant, a instalaţiilor de cale ferată ori a celor de comunicaţii feroviare, precum şi a oricăror altor bunuri sau dotări aferente infrastructurii feroviare ori aşezarea de obstacole pe linia ferată, dacă prin aceasta se pune în pericol siguranţa mijloacelor de transport, manevră sau intervenţie pe calea ferată, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

 (3) Dacă faptele prevăzute în alin. (1) şi alin. (2) au avut ca urmare un accident de cale ferată, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

Art. 333

Accidentul de cale ferată

Accidentul de cale ferată constă în distrugerea sau degradarea adusă mijloacelor de transport, materialului rulant sau instalaţiilor de cale ferată în cursul circulaţiei sau manevrei mijloacelor de transport, manevră, întreţinere sau intervenţie pe calea ferată”, conform Codului Penal în vigoare.

image

Trei saci plin cu nitrat de amoniu au fost găsiţi topiţi în vagonul cuprins de incendiu FOTO ISU Prahova

Mecanicul locomotivei, cercetat

De asemenea, şeful Poliţiei Transport Feroviar Prahova a declarat că, în momentul de faţă, se fac cercetări asupra faptei, nefiind identificat un vinovat. În cauză va fi audiat inclusiv mecanicul de locomitivă pentru a se stabili dacă acesta a respectat viteza legală prevăzută în cazuri de transporturi speciale de substanţe periculoase. Tot mecanicul a fost cel care a sesizat că dintr-unul dintre cele 25 de vagoane pline cu nitrat de amoniu iese fum, a luat decizia să oprească trenul în gara din Breaza şi a alertat autorităţile.

Reamintim că reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Prahova au stabilit care a fost cauza izbucnirii incendiului şi anume „o scânteie produsă prin frânare care a determinat aprinderea podelei din lemn a vagonului cu azotat”.

În paralel cu ancheta Poliţiei TF,  Inspectoratul General de Stat în Inspecţia Muncii face propriile cercetări, accidentul de marţi seară fiind catalogat drept “incident periculos” pentru că a pus în pericol vieţi omeneşti. Reprezentanţii ITM au precizat că se vor face verificări pentru a se stabili dacă normele de securitate a muncii au fost inculcate şi dacă în cazul acestui transport de nitrat de amoniu pe calea ferată au fost respectate toate măsurile de siguranţă specifice.

Pompierii au stabilit motivul incendiului: scânteie produsă de saboţii de frână FOTO ISU Prahova

image

Reamintim că, marţi seară, peste 50 de pompieri au intervenit pentru stingerea unui incendiu care a izbucnit la un vagon de tren plin cu nitrat de amoniu. Trenul plecase din judeţul Mureş şi trebuia să ajungă, prin gara Ploieşti Triaj, către portul Constanţa. În dreptul localităţii Breaza, mecanicul de locomotivă a observat ca de la unul dintre containerele aflate la mijlocul garniturii de tren iese fum şi a alertat autorităţile. Din cauza pericolului de explozie, ISU a solicitat evacuarea populaţiei pe o rază de aproximativ un kilometru.

56 de persoane au fost nevoite să-şi părăsească locuinţele, aceştia fiind ajutaţi să ajungă în centrul localităţii Breaza, unde Primăria a pus la dispoziţie sala de sport, cu ajutorul unor microbuze şi ambulanţe smurd aduse special la faţa locului de ISU Prahova şi ISU Bucureşti-Ilfov.

Incendiul la vagonul de tren a fost lichidat după două ore, astfel că înainte de miezul nopţii oamenii au putut să se întoarcă la casele lor în siguranţă.

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite