Ce reclamă românii la Protecția Consumatorilor. „Este principala problemă, oamenii nu știu asta“

0
Publicat:

La Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sunt înregistrate anual un număr mare de reclamații. În urma acestor sesizări se desprind două concluzii: românii nu citesc ce semnează și nu știu căror instituții să se adreseze în cazul unei probleme.

Cele mai frecvente reclamații făcute la Protecția Consumatorilor Foto: ANPC
Cele mai frecvente reclamații făcute la Protecția Consumatorilor Foto: ANPC

Astfel, sunt situații în care oamenii se adresează în mod greșit către Protecția Consumatorilor. Totuși, numărul acestui tip de reclamații este atenuat față de alți ani, semn că trebuie încă făcută educație civică în rândul populației.  

Cineva a reclamat, repetat, la ANPC că fostul angajator nu îi eliberează actul doveditor de vechime în muncă. „Persoana respectivă nu are calitatea de consumator. Consumatori suntem atunci când cumpărăm un produs sau ni se prestează contra cost un serviciu pentru care suntem nemulțumiți. Este vorba despre o fostă relație de muncă și documentul este necesar pentru reconstituirea unor drepturi. Nu are neapărat legătură cu instituția noastră”, a precizat Violeta Nedelcu, comisar șef adjunct la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Argeș.

Au fost și cazuri de sesizări făcute de către membrii asociațiilor de proprietari, în care aceștia sunt nemulțumiți de președinții asociațiilor. „Nu suntem în prezența unui raport comercial între un operator economic și un consumator, ci între membru al unei asociații și conducerea acelei asociații”, spune șefa CJPC Argeș.

„Sunt oameni care, din păcate, nu citesc înainte să semneze”

Majoritatea reclamațiilor înregistrate la Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Argeș se referă la produse și servicii nealimentare, cu precădere serviciile de comunicații (telefonie, internet, cablu), servicii de coletărie, comerț electronic, servicii financiare, termenele pentru garanția produselor nealimentare (în care poate fi returnat/înlocuit un obiect), respectarea clauzelor contractuale etc.

Nu lipsesc nemulțumirile oamenilor legate de instituțiile financiare nebancare.

Sunt oameni care, din păcate, nu citesc înainte să semneze cam la ce condiții contractuale s-au înhămat. Devin condiții contractuale mai grele în momentul în care o persoană nu-și plătește obligațiile. Ni se întâmplă dese ori să vedem reclamații de către persoane care au făcut astăzi un contract de credit și după șase luni ni se adresează nouă că au crescut costurile foarte mult, dar între timp nu au efectuat nicio plată”, mai spune Violeta Nedelcu.

De obicei, oamenii sesizează că au fost „păcăliți” să ia o decizie, contestând modelitatea de vânzare a produsului respectiv. „Oamenii susțin că nu au luat decizia în cunoștință de cauză. De regulă, ne referim la o decizie de tranzacționare în sensul în care au fost cumva induși în eroare de vreo caracteristică, de vreun preț și face parte din categoria aspectelor pe care noi le apreciem ca fiind practici comerciale înșelătoare”, mai spune șefa CJPC.

Și comerțul electronic este unul dintre motivele pentru care oamenii se adresează ANPC. „Vorbim despre dreptul de retur. Este principalul avantaj al comerțului electronic, care este obligatoriu prin lege pentru tot ceea ce înseamnă comerțul la distanță. Trebuie să urmăm niște pași și să returnăm produsul dacă, pur și simplu, nu este exact cum ne-am așteptat, în anumite condiții care ar trebui să fie clare pe site-ul  respectiv. De aici apar probleme. Sunt persoane care doresc să returneze produse utilizate, aici devin lucrurile puțin mai dificile. Sunt și produse care nu pot fi returnate, de exemplu produsele făcute pe comandă pentru că sunt făcute după niște criterii de ei stabilite”, explică Nedelcu.

Cinci reclamații pe zi, în medie la CJPC Argeș

Pentru a te adresa ANPC, persoana trebuie să fie consumator persoană fizică, iar cel reclamat să fie operator economic autorizat. De asemenea este nevoie de prezența unor documente justificative care să ateste achiziția respectivă: un bon fiscal, un contract, un document care să ateste actul de comerț care este supus reclamației.

Oamenii pot face și sesizări cu privire la unele aspecte pe care le-au observat la un operator economic, chiar dacă nu i s-au produs un prejudiciu.

În anul 2023, la CJPC Argeș au fost făcute 1.847 de reclamații (în medie cinci reclamații pe zi), iar de la începutul acestui an și până la data de 27 martie au fost înregistrate 414 reclamații. Au fost efectuate 1.284 de acțiuni de control în 2023, cu 1.348 sancțiuni. Cea mai mare amendă a fost de 50.000 de lei, iar totalul amenzilor a fost, anul trecut, de 5.785.000 de lei la nivelul județului Argeș.

Cum depuneți o sesizare la ANPC

ANPC se poate sesiza atât pe online, cât și fizic, la sediul instituției. Este recomandabil să depuneți o sesizare numai după ce încercaţi să rezolvaţi amiabil problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci puteți să depuneţi o reclamaţie.

Cea mai simplă metodă se poate face accesând site-ul ANPC, unde găsim două modalități de a depune petiții: o sesizare standard, cu număr de înregistrare, în care avem o pretenție materială și o informare rapidă, fără regim juridic, constituind posibilă bază pentru controalele și verificările tematice.

Îți dai acceptul pentru a depune o sesizare, după care îți apare formularul pe care trebuie să îl completezi cu datele personale de contact și se atașează documentele justificative la final.

Termenul de răspuns este, în general, de 30 de zile, la care se mai pot adăuga 15 zile prelungire, atunci când situația impune o cercetare mai amănunțită.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite