Oraşul din România cu prima linie de tramvai construită de la zero pe un traseu nou creat
0Prima linie de tramvai construită după 1990 în România a fost dată în folosinţă, miercuri, la Oradea, investiţia, în valoare de 11,6 milioane lei, fără TVA, fiind finanţată aproape integral din fonduri europene, 98% din cheluieli fiind acoperite prin POR, iar 2% din bugetul local.
Linia are o lungime de 3,8 kilometri, din care 2,3 kilometri au fost înierbaţi, şi va lega cartierul Nufărul (intrarea în Oradea dinspre Băile Felix), zona noii săli polivalente, zona campusului Universităţii Oradea, cu ieşirea din oraş spre Aeroportul Oradea de unde, apoi, o linie merge spre Parcul Industrial de pe Şoseaua Borşului iar cealaltă spre zona centrală.
Iarbă cu probleme
„Această extindere a liniei de tramvai este o premieră pentru România după 1990. Au fost lucrări de montare a liniei de tramvai, a firului de contact, a stâlpilor şi tot ce a fost nevoie pentru ca linia de tramvai să poată fi dată, de mâine, în folosinţă. Mai rămân de montat panourile de informare cu minutele în care ajung tramvaiele în staţii", susţine primarul municipiului, Florin Birta, arătând că, cel puţin deocamdată, darea în funcţiune a noii linii de tramvai nu va duce la scumpirea tarifelor de călătorie.
Prima linie de tramvai construită după 1990 în România a fost dată în folosinţă la Oradea FOTO: Primăria Oradea
"Nu luăm în calcul, cel puţin în acest moment, majorarea preţului biletelor", spune Birta, poate şi pentru că, în prezent, circulaţia tramvaielor este restricţionată parţial din cauza lucrărilor la modernizarea bulevardului Nufărul – Cantemir şi la construcţia unui nou pasaj subteran din zona centrală.
Pe de altă parte, însă, administraţia locală intenţionează să ia măsuri drastice împotriva şoferilor calcă intră cu maşinile pe gazonul nou dintre liniile de tramvai. Municipalitatea a montat camera de luat vederi şi intenţionează să lase o porţiune înierbată fără fundaţie, astfel încât dacă intri cu maşina să nu poţi să o mai scoţi decât cu utilaje. “Nu e normal să ne trezim zilnic cu spaţiul verde distrus", spune Birta.
Investiţie dificilă
Lucrările de realizare a noii linii de tramvai au presupus montarea liniei de tramvai, a firului de contact, a stâlpilor care susţin firul de contact, realizarea înierbării, a sistemului de irigaţii a gazonului, instalaţii de semaforizare şi adăposturi în staţiile de tramvai şi au fost executate de o asociere din care fac parte firmele Mari-Vila, Abed Nego şi Aquacons pentru suma de 69,1 milioane lei, nu au fost lipsite de incidente.
Prima linie de tramvai construită după 1990 în România a fost dată în folosinţă la Oradea FOTO: ebihoreanul.ro
Iniţial, Primăria Oradea a primit corecţia financiară de 100% pentru faptul că aceeaşi firmă care s-a ocupat de proiectarea liniei a şi câştigat ulterior licitaţia în cadrul unei asocieri, ceea ce ar fi obligat municipalitatea să achite în întregime costurile lucrărilor. Edilul susţine, însă, că situaţia s-a clarificat iar oraşul nu a mai fost sancţionat.
Vă recomandăm să mai citiţi:
Cum se dezvoltă un oraş: Oradea ia credit de peste 40 de milioane de euro pentru diferite proiecte
Oradea introduce parcările roşii, cu durata de staţionare limitată şi tarif dublu