Controversele nodului rutier Sântuhalm de pe Autostrada A1. Cât de utilă ar mai fi investiţia
0Autorităţile şi politicienii din judeţul Hunedoara se laudă cu „lobby-ul” făcut pentru construcţia unui nod rutier pe Autostrada A1, în zona Sântuhalm. Proiectul a fost din nou anunţat, însă utilitatea sa este pusă la îndoială.
Planurile construcţiei unui nod rutier la Sântuhalm, pe Autostrada A1 Deva – Sibiu, sunt anunţate de autorităţile locale şi politicienii din judeţul Hunedoara de aproape un deceniu.
Au fost abandonate în ultimii ani, însă au revenit în atenţia publicului în aceste zile, odată cu iniţiativa Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de a realiza un studiu de fezabilitate pentru şase noi noduri rutiere pe Autostrăzile A1 şi A3, la Cugir, Sântuhalm, Recaş, Bethausen, Cruceni şi Spinuş. Proiectul tehnic este estimat la peste 2,1 milioane de lei şi ar putea fi realizat în 14 luni, cu finanţare externă nerambursabilă, iar documentaţia a fost trimisă la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, pentru validare.
„Nod de autostradă pentru Deva! Am bucuria să informez devenii că a fost aprobată şi finanţată în Guvern, achiziţia Studiului de fezabilitate a Proiectului Tehnic pentru realizarea accesului la autostrada A1, în zona Sântuhalm. Această investiţie este esenţială pentru dezvoltarea economică a municipiului nostru”, a anunţat primarul Devei, Florin Oancea, într-o postare pe Facebook.
Putea fi realizat în urmă cu un deceniu
Nodul rutier de la Sântuhalm ar fi putut fi inclus în proiectul tronsonului Autostrăzii Deva – Orăştie, realizat în urmă cu peste un deceniu, însă la acea vreme autorităţile locale şi politicienii nu au solicitat acest lucru.
Interesul pentru un nod rutier la Sântuhalm a crescut în timpul construcţiei tronsonului Deva – Simeria Veche, de circa 15 kilometri, inaugurat la sfârşitul anului 2012. De atunci, mai mulţi parlamentari şi primari hunedoreni şi-au manifestat susţinerea pentru un astfel de proiect, însă investiţia nu mai putea fi realizată cu fondurile europene alocate construcţiei autostrăzii. Modificările traseelor autostrăzii, înainte de finalizarea proiectului, ar fi putut conduce la pierderea întregii finanţări pentru aceasta.
Din 2012, a fost deschis circulaţiei nodul rutier al A1 de la Simeria Veche, aflat la circa 10 kilometri de municipiul Deva, pe DN 7. În 2019 a fost deschis traficului şi nodul rutier al A1 de la Şoimuş, aflat la circa 5 kilometri de Deva.
Nodul rutier plănuit la Sântuhalm s-ar afla la circa 5 – 7 kilometri de Deva, pe tronsonul A1 Deva – Simeria Veche, iar utilitatea lui în raport cu costurile sale, stârneşte controverse. Din Hunedoara până la intrarea pe A1 din Şoimuş, distanţa este de 20 de kilometri, aceeaşi ca până la intrarea pe A1 de la Simeria Veche. Construcţia unui nod rutier la Sântuhalm ar reduce distanţa de la Hunedoara până la intrarea pe Autostrada A1 cu mai puţin de 5 kilometri. De asemenea, un nod rutier înfiinţat la Sântuhalm, între Deva şi Hunedoara, ar implica, pe lângă exproprierile necesare, şi ridicarea unui pod peste râul Mureş şi a unui pasaj peste noua magistrală feroviară de mare viteză aflată în şantier.
Vă recomandăm să citiţi şi: