Video Autostrada cu tuneluri din vestul României, șantier pe jumătate. De ce nu se lucrează la ecoducte VIDEO
0Cea mai dificilă porțiune din autostrada cu tuneluri intrată în șantier în zona de la limita județelor Timiș și Hunedoara, zona ecoductelor, a rămas neatinsă de constructori.
Lucrările la Autostrada cu tuneluri, cei nouă kilometri rămași nefinalizați din Autostrada Lugoj Deva au început în vara anului 2023 și au stârnit interesul, însă șoferii mai au de așteptat timp îndelungat până la finalizarea lor (video).
Cea mai spectaculoasă porțiune din Autostrada cu tuneluri, cei peste doi kilometri din tronsonul Margina – Holdea (9,13 kilometri), singurul nefinalizat din Autostrada Lugoj Deva, a rămas neatinsă de constructori la începerea lucrărilor în luna iunie.
Lucrări la autostradă începute în iunie
Lucrările au început în luna iulie, de la Margina (județul Timiș) spre Holdea (județul Hunedoara), iar constructorii au defrișat de vegetație și decopertat terenul doar până în locul unde va fi construit primul tunel, iar cel mai probabil abia din 2024 vor continua și pe tronsonul acestuia.
Sectorul se află încă în faza de proiectare, care, conform contractului, trebuia să înceapă în decembrie 2022, când a fost emis ordinul de începere a lucrărilor, și va trebui finalizată în noiembrie 2023. Între timp, mai sunt necesare avize pentru a putea demara lucrările la pregătirea terenului.
„Pentru proiectarea și execuția Lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva (secțiunile E și D), cu lungime de aproximativ 10 kilometri au fost alocate 45 de luni (11 luni proiectare și 34 de luni execuție). Contractul, finanțat prin PNRR, a fost semnat la începutul lunii octombrie a anului trecut (2022) la o valoare de 1,83 de miliarde de lei (fără TVA)”, informa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Autostrada cu tuneluri de peste doi kilometri
Șantierul deschis în vestul României a stârnit, între timp, interesul românilor. În primul rând, datorită proiectului celor două tuneluri, care se anunță a fi spectaculos. Ecoductele vor avea peste doi kilometri și vor forma un culoar „verde” care va permite migrația animalelor sălbatice din Munții Poiana Ruscă spre Munții Apuseni.
„Conform condițiilor din Acordului de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 kilometri. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 metri din care parte carosabilă 2x3,75 metri, banda de încadrare de 0,25 metri, banda de urgență de 2,50 metri și acostamente de 2x0,50 m metrila care se mai adaugă trotuare laterale 2x0,75 metri”, informa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Conform planurilor, tunelurile vor fi prevăzute cu galerii de evacuare în caz de urgențe, nișe de serviciu pentru amplasarea echipamentelor de securitate, instalații electrice, de ventilare, de stingerea incendiilor și echipament ITS.
Tronsonul extrem de aglomerat de pe șoseaua Deva Lugoj
Autostrada cu tuneluri va rezolva, după mulți ani de așteptare și problemele create de traficul intens de pe tronsonul rutier Margina Holdea (video), al șoselei Deva – Lugoj.
Drumul Național 68 A Deva – Lugoj a fost construit la începutul anilor ’50, iar cea mai dificilă porțiune a acestuia, aflată în zona Coșava de la limita județelor Hunedoara și Timiș a fost asfaltată de la sfârșitul anilor ’60.
Sute de tineri „brigadieri”, elevi de la liceele din Timiș și Hunedoara, au fost aduși atunci să presteze muncă patriotică pe șantierul șoselei din vestul României.
Din cauza traficului greu, sectorul de circa 14 kilometri a rămas extrem de aglomerat, iar ritmul în care se degradează este mai ridicat față de alte drumuri naționale.
Abia după finalizarea lucrărilor la Autostrada cu tuneluri, estimată în 2026 – 2027, problemele de trafic pe DN 68A Lugoj – Deva ar putea fi rezolvate.