Românul care restilizează 3D maşini. „Îmi folosesc imaginaţia ca să le proiectez tridimensional”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cristian Boroda Foto: arhiva personală
Cristian Boroda Foto: arhiva personală

Cristian Boroda, student la Facultatea de Inginerie din Galaţi, îmbină cu succes cele două mari pasiuni ale sale şi redesenează tridimensional, pe calculator, modele cunoscute de maşini.

Cristian Boroda (20 de ani), student în anul I la Facultatea de Inginerie din Galaţi, la specializarea Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor, este un maestru al proiectării 3D. Are şi talent artistic, nu doar abilităţi tehnice. Tânărul a absolvit Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin“ din Galaţi, la secţia pictură, şi a decis să facă o schimbare importantă de carieră, pentru a da curs uneia dintre marile lui pasiuni: res-tilizarea tridimensională a caroseriilor de maşini.

Tânărul face parte din Cercul Ştiinţific Studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor din cadrul Facultăţii de Inginerie din Galaţi, care l-a ajutat să îşi îmbunătăţească considerabil abilităţile. Prin proiectare 3D, Cristian transformă un obiect tridimensional într-o reprezentare matematică, cu ajutorul unui program pe calculator. Această reprezentare matematică poartă numele de model digital şi este, practic, elementul principal pe care studentul îl va folosi în etapa de printare 3D, pentru a crea fizic caroseriile de maşini.

Când era în clasa a X-a, a început să înveţe singur cum să reproducă caroserii de maşini. Se inspira după diverse modele de maşini, pe care le găsea pe Internet şi le desena apoi cu ajutorul unor programe pe care a învăţat să lucreze. „Doream să învăţ să fac acest lucru şi tehnic, să mă specializez“, spune tânărul.

Ghidul vehiculelor personalizate

Să redesenezi maşini prin proiectare 3D este un lucru pe care şi specialiştii în domeniu reuşesc să-l facă cu greu. Tânărul Cristian Boroda o face bine şi cu pasiune. Îşi foloseşte talentul la desen pentru a restiliza diverse modele de maşini. Restilizarea este o tehnică ce constă în preluarea unui model de maşină şi rescrierea designului acestuia.

„Personalizez caroseria maşinii. Pornesc de la schiţele modelului vechi şi-mi folosesc imaginaţia să le proiectez tridimensional.“ Cristian a încercat mai întâi să reproducă într-o manieră cât mai fidelă un model de Nissan GTR, apoi a restilizat celebrul Aro, iar în prezent lucrează la redefinirea designului la cunoscutul Oltcit.
„Am ales modelul de Nissan, dar şi pe cel de Aro pentru că sunt destul de complicat de făcut. În acest fel, am învăţat să lucrez mai repede în 3D şi să deprind mai multe tehnici.“

image

FOTO arhiva personală

Este vorba despre o îmbinare a clasicului cu modernul în materie de design. „Desenează în programe CAD pentru suprafeţe de clasă A mai multe modele cunoscute de maşini într-o manieră restilizată, aşa cum procedează şi marii producători de maşini. Este vorba despre un model de Aro 244, un model de Nissan şi urmează un model de Oltcit. Este practic o redesenare a designului unei maşini. Nu este o chestie unică, nu face el asta pentru prima dată, dar pot spune că este greu de găsit un artist care să cunoască programe de inginerie şi să facă aceste designuri atât funcţionale, cât şi plăcute ochiului, cu condiţia să se inspire din liniile principale de design ale autovehiculelor originale“, spune Florin Marin Bogdan, doctor inginer şi şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Profesorii spun că îl consideră un student aparte, extrem de muncitor, oferind la cursuri mereu mai mult decât i se cere.

Foloseşte caroseriile pentru simulări

Caroseriile restilizate create de Cristian au şi o utilitate practică. Acestea pot fi folosite pentru diverse simulări, pornind de la aerodinamică până la modul de propagare a sunetului. Studentul nu are resursele financiare necesare pentru realizarea caroseriilor la dimensiunile obişnuite, după cum lesne se poate imagina, dar în perioada următoare le va printa 3D la o scară mai mică, pentru realizarea testelor.

Chiar dacă este foarte bun la ceea ce face, Cristian mărturiseşte că îi vine greu atunci când începe să lucreze la detalii care multora li s-ar părea banale la prima vedere, dar care fac, de alt-fel, diferenţa când vorbim de o restilizare de calitate. „Este vorba despre oglinzi, semnalizări şi faruri. E nevoie de răbdare şi timp să le faci aşa cum ţi le imaginezi, dar la final ai satisfacţie când vezi că a meritat toată această muncă“, spune tânărul.

cristian boroda restilizare masini student Galati 3

FOTO arhiva personală

Cristian Boroda şi-a stabilit o nouă provocare. În viitor speră să lucreze la un soft care să recunoască defectele de pe suprafeţele de clasă A. Pentru a reuşi asta, aplicaţia trebuie să folosească inteligenţa artificială. Suprafeţele de clasă A nu sunt compuse din forme geometrice de bază, cum ar fi cilindrul, conul şi dreptunghiul, ci se obţin prin combinarea unor curbe complexe. 

Intenţionează ca după absolvire să lucreze ca designer auto sau ca proiectant 3D, dar îşi păstrează totuşi opţiunile deschise pentru că doreşte să înveţe mai multă informatică şi, în special, programare. „Cel mai important este să încerci ceva nou, să dovedeşti că poţi face bine ceva care nu intră în zona ta de expertiză. Trebuie să ieşi din zona de confort, să încerci mereu lucruri noi şi să vezi ce ţi se potriveşte.“

Vă mai recomandăm: 

Olimpic din Galaţi, câştigător al aurului absolut la Chimie: „Vreau să descopăr un tratament care să vindece cancerul“

Reuşitele majore ale unui tânăr: olimpic internaţional şi câştigătorul unui concurs al National Space Society

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite