Republica Socialistă România încă dăinuie la intrarea într-un mare oraş, deşi Ceauşescu a căzut de 31 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La peste trei decenii de la Revoluţie, la Galaţi încă mai există un mesaj din perioada comunistă. Peste o cale ferată aflată în apropierea punctului de vamă Giurgiuleşti (România –Republica Moldova) dăinuie un mesaj de mari dimensiuni din epoca Ceauşescu.

Mesajul este amplasat într-o fostă gară prin care, în perioada comunistă, se aduceau mărfuri din fostul spaţiu sovietic, în special pentru combinatul siderurgic din Galaţi.

Istoria fostei gări este foarte veche. Potrivit consilierului din cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Marius Mitrof, gara numită „Larga” a apărut în secolul XIX, în perioada de maximă înflorire a oraşului Galaţi. 

Linia ferată fusese dată în exploatare, iar de la principala gară a oraşului fuseseră montate noi linii spre portul atât de căutat de comercianţii versaţi ai lumii. Era o perioadă când România, încă tributară Imperiului Otoman, deţinea între graniţele sale trei judeţe din Basarabia: Cahul, Ismail şi Bolgrad.

În 1877, se construieşte linia ferată Galaţi-Reni şi de aici, aceasta pleca până la Bender (Tighina). Aflată pe malul sudic al lacului Brate, calea ar fi fost construită cu ajutorul Rusiei, pentru a facilita transportul soldaţilor spre teatrul de operaţiuni al Războiului Ruso-Turc din 1877-1878, la care a participat şi România, în urma căruia şi-a câştigat independenţa.

Staţie de despăduchere, în perioada Primului Război Mondial

Ruşii au construit o linie cu ecartament (distanţa dintre şine) mai mare şi astfel gara şi-a căpătat denumirea de „Larga”. „În acest loc, în perioada Primului Război Mondial, s-a înfiinţat o staţie de despăduchere, călătorii veniţi din Rusia zdruncinată de mizerie şi război civil şi vagoanele fiind supuse dezinfectării cu celebrul DDT”, povesteşte Marius Mitrof. 

Ulterior, clădirea a fost folosită tot ca staţie sanitară în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, iar după anul 1948 aceasta a fost rebotezată în staţie de dezinsecţie, din 1990 fiind abandonată.

Calea ferată a fost folosită în scop industrial şi de aceea a fost împodobită de comunişti cu mesaje mobilizatoare.      

„Calea ferată, după 1948, a fost folosită pentru traficul de mărfuri spre şi dinspre Uniunea Sovietică, de-a lungul ei luând fiinţă întreprinderi care foloseau această linie ferată. Tot după 1948 se construieşte viaductul peste liniile ferate care mergeau în gara de călători, viaductul făcând legătura cu vechea Cale a Prutului. Drumul din Calea Prutului care merge spre Gara Larga era o cale de acces şi pentru muncitorii altor întreprinderi care se înfiinţaseră pe această cale de comunicaţie. Şi pentru că numărul muncitorilor era din ce în ce mai mare, lozincile mobilizatoare trebuiau să le creeze energia necesară „pentru depăşirea planului şi propăşirea patriei” în opinia activiştilor de partid din acea perioadă. Astfel, chiar la intrarea pe această cale de acces, dar nu numai la aceasta, a fost postată o lozincă, cu litere majuscule, de tipar, scrise cu vopsea roşie pe un suport din tablă sudată pe schelet metalic, cu următorul conţinut: Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România!”, spune Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi.

Timpul a trecut şi, după treizeci de ani de la înlăturarea regimului totalitar, unele semne ale acestuia încă mai pot fi văzute prin oraşul Galaţi, inclusiv cel de la fosta Gară Larga.

Vă recomandăm să citiţi şi: 

Revoluţia din Decembrie 1989 la Blaj. Cum s-au împuşcat revoluţionarii între ei

 

VIDEO „Trăiască PCR” a rezistat pe un bloc din Galaţi vreme de 30 de ani. Chiar şi acum, a fost dat jos printr-o iniţiativă civică, nu de autorităţi

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite