FOTOGALERIE Malul lacului Brateş s-a prăbuşit peste calea ferată Galaţi-Bârlad
0A fost afectată circulaţia mai multor trenuri personale. Este a patra surpare produsă în ultimii 38 de ani care întrerupe legătura feroviară pe această rută. De astă dată, linia a fost distrusă pe un segment cu lungimea de 500 de metri.
Malul lacului Brateş, înalt de 50 de metri în zona comunei Vânători, s-a surpat din nou, vineri în zori, peste linia de cale ferată aflată la baza sa. Drept urmare, circulaţia trenurilor care utilizează această linie a fost blocată.
Surparea s-a produs în timp ce un tren al unei societăţi private de transport feroviar efectua cursa pe pe ruta Galaţi-Bârlad. Garnitura a fost oprită în gara Tuluceşti, călătorii nefiind puşi în pericol. Aceştia au fost preluaţi cu un autobuz aparţinând SC Transurb SA, care i-a transportat până la Galaţi.
„Am fost solicitaţi să punem la dispoziţie două autobuze pentru transbordarea pasagerilor personalului de Bârlad, între Galaţi - Tuluceşti şi retur”, a declarat Genica Totolici, directorul Transurb SA.
La locul surpării, s-au deplasat echipe de la CFR, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Poliţia Transporturi.
„Alunecarea de teren s-a produs pe o distanţă de 500 de metri, între kilometrul 5 şi 5.500. La această oră (12.45 n.red.), fenomenul continuă, iar accesul în zonă a fost interzis având în vedere pericolul. O echipă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă monitorizează zona şi a izolat respectivul perimetru”, a declarat căpitanul Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al ISU.
Linia de cale ferată de pe malul lacului Brateş aparţine companiei private Transferoviar SA Bucureşti, care a preluat-o în ciuda vulnerabilităţii acesteia.
„Boală veche”
De ani în şir, versantul unui deal din dreptul comunei Vânători alunecă încet către lacul Brateş.
Fenomenul a început să creeze probleme în urmă cu 38 de ani. Prima surpare s-a produs în 1974. Atunci, o porţiune, cu lungimea de aproximativ 500 de metri, a versantului cu înălţimea de peste 50 de metri s-a prăvălit înspre lacul Brateş, avariind calea ferată Galaţi-Bârlad.
Fenomenul s-a repetat în 1993, când linia ferată a fost distrusă din nou, la scurt timp după trecerea prin zonă a unui tren personal plin cu navetişti şi doar întâmplarea a făcut posibilă evitarea unei catastrofe feroviare. Timp de un an şi jumătate linia de cale ferată a fost inutilizabilă. Reparaţiile au costat echivalentul a 3,5 milioane de euro.
Şapte ani mai târziu, solul instabil din zonă a rupt din nou calea ferată spre Bârlad. Aceasta a fost reparată, dar de atunci nu s-au mai făcut investiţii pentru stabilizarea malului abrupt.
Grav este şi faptul că surpările aceluiaşi mal ameninţă şi DN 26.
„Diferenţa de nivel faţă de DN 26 şi calea ferată unde este produsă surparea este de circa 50 de metri. Este vorba de o zonă pe unde era pe vremuri albia Lacului Brateş, acolo s-a desecat, dar în timp a reapărut o baltă, neîngrijită.”, a afirmat Petrică Bratu, primarul comunei Tuluceşti.
Anul trecut, în luna mai, s-au împlinit 100 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Galaţi-Bârlad.