Cum ne pregătim corect maşina pentru iarnă. La ce trebuie să fim atenţi pentru a nu rămâne blocaţi cu maşina în zăpadă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoferii care ignoră pregătirea maşinii pentru iarnă, se expun la tot felul de riscuri Foto: arhivă Adevărul
Şoferii care ignoră pregătirea maşinii pentru iarnă, se expun la tot felul de riscuri Foto: arhivă Adevărul

În această perioadă, întreţinerea maşinii devine mai pretenţioasă, iar lucrurile pe care le considerăm mărunte, se pot dovedi esenţiale pentru buna funcţionare a maşinii. De exemplu, bateria poate îngheţa şi chiar se poate sparge, la fel şi radiatorul, dacă nu are destul antigel în apă.

Dacă aveţi deja antigel, dar este mai vechi de doi ani, atunci acesta trebuie schimbat. Trecerea timpului afectează punctul de îngheţ al amestecului. Treptat, acesta îşi pierde din temperatura de îngheţ garantată şi astfel circuitul de apă al motorului poate îngheţa,  provocând daune importante. Antigelul este necesar şi la temperaturi pozitive, deoarece protejează de coroziune împotriva ruginii şi creşte temperatura de fierbere a lichidului de răcire.

Atenţie la alegerea antigelului, pentru că trebuie să respecţi indicaţiile producătorului. Un amestec de substanţe nepotrivite poate distruge circuitul şi pompa de apă. ”Testează cu un instrument special punctul de îngheţ al antigelului şi la nevoie completează-l. Un asemenea tester se gaseste la magazinele de profil auto şi costă sub 50 de lei. În România, episoadele cu ger năprasnic pot veni cu temperaturi extrem de scăzute, de aceea este bine ca antigelul pus în maşină să aibă punctul de îngheţ la -35 de grade, întrucât nu se ştie în ce zonă din ţară puteţi fi surprinşi de astfel de temperaturi siberiene”, explică inginerul Marcel Gabriel Boghian, specialist auto.

Lichidul de spălare a parbrizului pentru iarnă

Cine  se încumetă să meargă iarna cu lichid de spălare a parbrizului pentru vară, riscă ca acesta să îngheţe, iar mâzga de pe drumurile lungi parcurse în viteză  poate murdări rapid parbrizul, punând în pericol siguranţa ta şi a familiei tale. Ca daune, utilizarea în sezonul rece a unui lichid de spălare parbriz de vară duce în cel mai rău caz la distrugerea pompei şi a rezervorului de apă, dacă se produce îngheţ. Sfatul specialistului este ca iarna să elimini lichidul de spălare de vară şi să-l înlocuieşti cu unul de iarnă. Combinaţia de apă cu lichid de spălare trebuie să reziste la o temperatură de -20 până la -25 de grade C.

Verificarea maşinii de consumatori ascunşi

Iarna, în maşină sunt mulţi consumatori electrici în funcţiune. Acest lucru coroborat cu temperaturile foarte scăzute poate cauza descărcarea prematură a acumulatorului. Nu aştepta ca bateria să moară de tot pentru că astfel nu o vei mai putea folosi prin reîncărcare. În service se poate verifica dacă există consumatori ascunşi şi dacă alternatorul funcţionează corect. La orice drum este bine să ai la tine cabluri de pornire şi un redresor (încărcător de baterie).

Uleiul de motor

La temperaturi scăzute uleiul devine mai vâscos, demarorul electric rotind mai greu arborele motorului la încercarea de pornire. Înlocuiţi uleiul la norma de rulaj sau dacă este uzat prematur (folosirea preponderentă a automobilului în oraş). Completarea uleiului se face doar până la punctul maxim de pe jojă.

Spălarea corectă a maşinii iarna

În ciuda protecţiei contra coroziunii, gheaţa şi apa de pe caroseria maşinii ar putea să producă crăpături prin care sarea ar putea penetra. În general, este recomandat ca exteriorul maşinii să fie curăţat la două sau trei săptămâni pentru a fi înlăturată sarea aruncată pe şosea de drumari.

După spălarea maşinii, uscaţi bine încuietorile şi verificaţi frânele. Câteva apăsări pe pedala de frână ar trebui să fie suficiente. Dacă maşina este spălată regulat, este important să fie curăţate discurile roţilor şi capacul butucului pentru a preveni depunerea de sare.

Anvelopele de iarnă

Cauciucurile sunt foarte importante în timpul anotimpului rece. Sa nu faceţi niciodată imprudenţa de a circula iarna cu anvelope de vară fiindcă este foarte periculos. Cel mai bine e să vă echipati maşina corespunzător, din timp, cu anvelope de iarnă.

”O greseala facuta des de soferi este reducerea presiunii. Unii sunt de parere ca daca reduci presiunea din cauciucuri castigi aderenta insa aceasta afirmatie este falsa, din contra  daca presiunea este redusa –masina devine mai instabila”, precizează Marcel Gabriel Boghian, inginer auto .

Lanţurile de iarnă nu sunt folosite prea des, dar asta nu înseamnă ca nu trebuie să le ai tot timpul cu tine. Totusi, e bine de ştiu că este nevoie de lanţuri doar atunci când carosabilul este acoperit de un strat consistent de zăpadă. După ce s-a depăşit porţiunea de drum cu multă zăpadă, lanţurile trebuie înlăturate.

Pregătiri de rutină ale maşinii şi mici schimburi

Micile probleme ale vopselei şi tablei ar trebui reparate înainte de sosirea iernii. Temperaturile scăzute, precipitaţiile şi materialul antiderapant, ce poate ajunge în zonele cu probleme, vor deteriora mult mai repede zonele deja afectate. Micile crăpături din parbiz sunt mai uşor de reparat înainte de sosirea iernii. O alta operaţie simplă este înlocuirea ştergătoarelor vechi, mai ales dacă încep să lase dâre pe parbriz.

”Ca sfat pentru drumuri lungi, mai ales pe timp de noapte, recomand să fie menţinute farurile curate. Dacă maşina este prevăzută cu spălător de faruri, ar fi bine ca şoferii să aibă o rezervă pentru lichidul de spălare. Daca nu, o simplă sticlă cu apă la îndemână este suficientă. Daca farurile s-au murdărit şi nu mai luminează cum trebuie, este recomandat să oprească într-o parcare, benzinărie, ori într-un alt loc sigur pentru a le curăţa”, încheie lista de sfaturi utile inginerul Marcel Gabriel Boghian.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite