Semnul care prevedea sfârşitul tragic al petrolierului „Independenţa“. Vinovatul a plătit doar 850 de dolari pentru moartea a 42 de marinari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Petrolierul Independenţa, în şantier
Petrolierul Independenţa, în şantier

La 15 noiembrie 2018 se împlinesc 39 de ani de la producerea celei mai mari catastrofe din istoria navigaţiei maritime româneşti: scufundarea petrolierului Independenţa. Din cei 45 marnari care făceau parte din echipaj, 42 au murit.

Titanicul românesc, aşa cum a fost numit petrolierul Independenţa, a plecat pe mare în anul 1977 fără să primească tradiţionalul botezul marinăresc: sticla de şampanie Zarea aruncată spre bordul navei de către Elena Ceauşescu nu s-a spart. Tradiţia marinărească spune că semnul era de rău augur. 

După doi ani, nava a fost implicat în cea mai mare tragedie din istoria navigaţiei româneşti. În dimineaţa zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, „Independenţa“ se afla în Marea Marmara, în aşteptarea pilotului, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagră. La ora 04,35 - ora Turciei, petrolierul românesc a fost lovit de nava grecească „Evriali“ şi a ars aproape o lună fără oprire. Dintre cei 45 marinari din echipaj, au murit 42. Zece marinari au fost daţi dispăruţi, printre ei numărându-se şi comandantul navei.

Petrolierul Independenţa avea o înălţime de 42 de metri şi o lungime de 304 metri. Era primul petrolier de 150.000 tdw, considerat navă-amiral şi mândria flotei maritime româneşti. Din această serie au mai făcut parte Unirea (1979), Libertatea (1981) şi Biruinţa (1984).

În prezent, sticla de şampanie se află la Muzeul de Marină Constanţa, alături de macheta petrolierului. Ea a fost donată de Constantin Cumpănă, jurnalistul şi autorul unor cărţi despre tragediile navale.

Vinovat de producerea acestui teribil accident au fost comandantul grec al cargoului „Evriali“, Alekos Adamopulos, de 29 de ani, care, iniţial, a fost pus sub supraveghere şi i s-a interzis să părăsească Turcia, dar, ulterior, a fost arestat, judecat şi condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenţie rămasă de executat fiind transformată în bani, criminalul a plătit 850 dolari şi a fost eliberat, scrie Constantin Cumpănă în cartea „Amintiri despre o flotă pierdută. Voiaje neterminate“.

Imagine indisponibilă

Macheta navei şi sticla de şampanie care nu s-a spart

Vă mai recomandăm:

Enigmele cargoului „Turnu Severin“ scufundat în Dardanele. Fiul comandantului: „Cum nu l-am văzut niciodată mort, am sperat într-o minune“

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite